Followers

Saturday 20 November 2010

東方政策 (Look East Policy)


Pada tahun 1981, PM Malaysia pada ketika tuh telah melancarkan "Dasar Pandang ke Timur"; kejayaan dan kemajuan Jpon dan Korea dalam pelbagai bidang dijadikan pemangkin yang baik bagi membantu ekonomi Malaysia seterusnya memantapkan asas industri negara~ Salah satu cabang 東方政策 ialah Malaysia menghantar pelajar dan juga pekerja industri ke Jpon dll.. Meskipun polisi nih merupakan polisi kerajaan Malaysia, kerajaan Jpon turut memberikan bantuan dan sokongan dalam menjayakan polisi nih..  Oleh kerana polisi nih mengambil masa yang panjang antara kedua buah negara, polisi nih juga boleh kata projek usaha sama dua buah negara.. Sehingga kini Jpon telah menerima hampir 12 ribu pelajar dan pekerja industri dari Malaysia! (link) Berikut merupakan sedutan teks ucapan CheDet ketika merasmikan ulangtahun ke-20 東方政策 beberapa tahun yg lepas..

Malaysia identified what we believed to be the factors which contributed towards Japan's success. They are the patriotism, discipline, good work ethics, competent management system and above all the close cooperation between the Government and the private sector. And so we tried to adopt these practices and instill these cultures in our people. And everyone now acknowledges that Malaysia has made better progress than most other developing countries. The fastest pace of Malaysia's progress and development took place in the last two decades coinciding with Malaysia's Look East policy. (link)

Suatu kajian telah dijalankan tentang 東方政策 oleh Foundation for Advanced Studies on International Development (FASiD) yang mengetengahkan keadaan pelajar sebelum dan selepas berlepas ke Jpon~ Maklumat lanjut boleh didapati melalui link nih~ Menarik gak hasil survey yang dikendalikan khususnye daripada pelajar AAJ antaranya..




2 comments:

  1. salah satu polisi yang baik untuk pendedahan malaysia kepada kemajuan negara jepun dan korea. sekarang pun masih diteruskan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC