Followers

Thursday 11 November 2010

Kings of Leon


Band yang baru2 nih berjaya meraih populariti yang meluas; Kings of Leon (KOL) merupakan sebuah rock band yang berasal daripada Tennessee, USA dan dianggotai oleh 4 orang pemuda yang mana 3 daripada nyer merupakan adik-beradik dan sorang lagi merupakan sepupu~ Bapa kepada 3 adik-beradik tersebut, Leon Followill merupakan seorang paderi dan mereka kerap mengikut Leon menjelajah ke bahagian Selatan Amerika ntk tujuan dakwah.. Konon nyer lepas Leon selesai menyampaikan "tazkirah", adik-beradik tersebut akan mengadakan persembahan kecil~ Apabila Leon bersara pada tahun 1997, adik-beradik tersebut mula mengorak langkah ke arah muzik rock setelah beberapa kali dihalang seblom nih~ Mereka menggelarkan band dengan nama nih sebagai penghormatan kepada nama ayah 3 beradik tersebut dan juga nama datok mereka yg kebetulan juga Leon! 


Album pertama KOL berjudul "Youth and Young Manhood" telah dilancarkan pada tahun 2003; album pertama mereka turut berjaya menarik perhatian ramai setelah menerima rating 4/5 oleh majalah Rolling Stone~ Album kedua mereka "Aha Shake Heartbreak" yang dilancarkan pada tahun berikutnye turut mendapat pujian ramai.. Boleh kata KOL lebih popular di UK daripada US apabila kebanyakan lagu2 mereka berjaya memecah carta lagu di sana.. Album ketiga mereka "Because of the Times" yang dilancarkan pada tahun 2007 juga berjaya menjual lebih 70,000 keping album pada minggu pertama.. Semestinya album paling laku buat KOL pada waktu nih ialah album keempat mereka, "Only by the Night" yang dilancarkan pada tahun 2008 sehingga dinamakan album terbaik pada tahun tersebut oleh sebuah majalah muzik terkemuka.. Lagu single kedua dalam album tersebut, "Use Somebody" laku giler sampai berjaya memenangi anugerah Grammy ntk Record of the Year!! 


Album kelima mereka, "Come Around Sundown" telah dilancarkan beberapa bulan yang lepas dengan mengetengahkan single "Radioactive".. ENJOY!

1 comment:

  1. aku baru 1st time dengar band ni..ye lah..lain zaman kot hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC