Followers

Thursday 18 November 2010

The Life of this World


Suatu kisah yang menghayat hati dan memberi pengajaran yang berguna buat mereka yg berfikir.. Hidup nih hanyalah persinggahan sementara, tetapi ramai yg sibok mengejar kemewahan dan kebendaan sehingga lupa akan tujuan mereka dilahirkan.. Jika dilihat dari perspektif agama, hampir semua kitab suci menerangkan tujuan manusia dilahirkan ke dunia adalah ntk menyembah Tuhan dan melaksanakan segala perintah-Nya (link)= Hidup nih mudah bukan?? Lucu bila dunia barat mempersoalkan kaitan agama dengan kemajuan apabila mereka banyak mengeluarkan teknologi baru tp dunia Islam hanya senyap.. Adakah kemajuan itu dinilai dari segi materialistik?? Benarlah apa yg diterangkan di dalam Surah Al-Isra' yang berbunyi:-

Sesiapa yang menghendaki (kesenangan hidup) dunia, Kami akan segerakan kepadanya dalam dunia apa yang Kami kehendaki, bagi sesiapa yang Kami kehendaki; kemudian Kami sediakan baginya neraka Jahannam (di akhirat kelak), untuk membakarnya dalam keadaan yang hina lagi tersingkir dari rahmat Allah.
Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha mengerjakan amal-amal yang baik untuk akhirat dengan usaha yang layak baginya, sedang ia beriman, maka mereka yang demikian keadaannya, diberi pahala akan amal usahanya.

2 comments:

  1. Some of the ppl take things for granted by living their lives in sin, assuring themselves that there'll be a time when they'll repent.But what if there's no tomorrow? :) they'll end up in kubur full of azab n live in hell for the rest of their lives..

    nice one kyo..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC