Followers

Tuesday 15 March 2011

Reaksi Jpon terhadap Kartun Tsunami


Tetiba nama Malaysia naik tatkala Jpon menghadapi malapetaka besar; bermula dengan kartun ultraman yang dilukis kartunis Zoy di dalam surat khabar Berita Harian (BH) dan kemudian penyebaran video tentang ulasan "First Lady" tentang bencana Tsunami yang menimpa Jpon.. Bila kecoh tentang kartun Ultraman tuh di facebook, ak sengaja minta pandangan 2 orang member Jpon kerana kebetulan pada ketika tuh ak ada di dalam 研究室 (Lab).. Ak x beritau kartun tersebut di lukis oleh kartunis Malaysia..Berikut merupakan reaksi mereka:

A: Pergh, kartunis nih cuba memperbodohkan budaya Jpon dengan melukis gambar Ultraman    melarikan diri ketika bencana tsunami..
B : Eh, apsal ultraman lari plak? Nape x terbang jer? (笑)

Melalu reaksi mereka, hendaklah kita faham bukan semua rakyat Jpon yang akan maki membuta-tuli bila melihat kartun nih~ Seperti biasa, kita memang pandai memperbesar2kan isu yang sepatutnya kecil sehingga mendapat tempat dalam laman web x rasmi CNN ireport.. BH serta kartunis telah memohon maaf tentang isu nih lalu mengingatkan orang ramai bukan motif mereka ntk memperbodohkan Jpon ketika mereka ditimpa bencana.. Isnin lepas, yahoo news Jpon telah mengeluarkan artikel mengenai kartun Tsunami nih.. Gambar di bawah menunjukkan apa yang ditulis dan boleh didapati menerusi link:


Tajuk artikel tersebut ialah [Pemohonan maaf berkaitan manga Tsunami = Akhbar Malaysia] yang mana artikel tersebut menerangkan reaksi penduduk Malaysia yang marah terhadap kartun "menghina" Jpon tersebut tanpa melampirkan gambar kartun pada artiket tuh.. Artikel yang ringkas namun sehingga entri nih ditulis, terdapat 245 orang yang komen pd artikel tersebut.. Berikut merupakan top 5 komen yg telah ditulis oleh pembaca manakala komen lain boleh didapati menerusi link:      

  1. Negara nih menunjukkan kejujuran apabila ramai yang mengkritik isu nih..
  2. Kartun yang x bagus, tapi kritikan yang bangkit daripada Malaysia sendiri merupakan satu pertolongan yang murni
  3. **** komen nih menjawab komen lain tp x menunjukkan komen yg negatif **** 
  4. Minta maaf merupakan perkara yg wajar dibuat..
  5. Jangan buat bodoh. X berhati2 langsung kerana ini melibatkan nyawa manusia.

Ak tabik spring dengan majoriti masyarakat Jpon yang bersikap rasional terhadap artikel nih malah ada Jpon yang menulis komen menerangkan pengalaman mereka di Malaysia dengan bercerita penduduk di Malaysia suka dengan Jpon dan kartun nih x mewakili seluruh Malaysia! Ak faham ramai yang meluahkan perasaan marah dengan kartun nih; tp x perlu la sampai maki2 kartunis nih di facebook sampai ada yang sanggup x mengaku rakyat Malaysia kerana malu.. Seharusnya kita menerangkan perkara sebenar dan di mana kita berdiri ntk isu nih, bukannya biarkan perkara nih camtuh jer.. 


Sebagai seorang yang minat melukis, ak faham apa yang kartunis nih ingin disampaikan.. Setiap manusia mempunyai cara yang tersendiri ntk menginterpretasi apa yang mereka lihat dan dengar.. Ak sentiasa cuba mendidik diri supaya melihat sesuatu dari pelbagai sudut sebelum membuat keputusan.. Kadang-kala kita gemar meluahkan perasaan dengan memaki2 dan menyalahkan sesuatu sedangkan Nabi terkenal dengan sikap kemaafan meskipun terhadap pihak musuh.. Bagus juga kalau kita belajar daripada video dibawah:


p/s Berkenaan berita mengenai "First Lady", ak sedih juga bila mendengar kata2 beliau tapi bila melihat komen seseorang di dalam artikel CNN x rasmi tuh.. Ak mula terfikir ntk menyiasat lebih lanjut sebelum dok maki x tentu pasal.. 



Kalo ada masa, usha skali video dibawah bg memudahkan anda memahami dunia kartun yg sememangnya menarik..

19 comments:

  1. Lepas aku baca entri ni aku rasa macam terbuka sikit mata aku .

    Baru perasan Si Rosmah tade mention pon pasal Jepun .

    Narrator tu pandai selewngkan ayat cakap itu ini.

    Apa2 pon kitorang PrayForJapan

    ReplyDelete
  2. waktu saya tengok youtube tu pun, saya rasa, hurm rosmah x mention jepun, katanya tiap negara yang nak membangun kena merancang betul2 agar hal ni tak jadi lagi.

    saya rasa pembaca berita tu yang awal-awal lagi dah set kan minda, tambahan sekarang ramai yang bias terhadap kerajaan.

    and orang2 yang ignorant, katakan malapetaka ni satu balasan terhadap kekejaman mereka satu ketika dulu, T_T

    pasal kartun, saya sudah biasa baca kartun yang sebegitu, di majalah gila2 dan berserakan di internet. tak ada yang perlu dibisingkan.

    rakyat kita mudah emo, marah dengan hal negara sendiri, jarang sekali nak pertahankan jati diri, bersyukur sepertimana jepun buat..

    saya setuju sangat2 entry ni. terimakasih. ^_^

    ReplyDelete
  3. xtahu pasal isu rosmah
    google jap

    ReplyDelete
  4. @ ceraf : huhu, awal2 pon ak berang gak bila usha gambar nih.. tp dunia kartunis memang berbeza dengan kita.. cuba hang usha video kt link nih plak.. kasi hang paham sket dunia kartunis nih camne..

    http://www.ted.com/talks/patrick_chappatte_the_power_of_cartoons.html

    ReplyDelete
  5. http://bedaduz2.blogspot.com/2011/03/berita-harian-how-malaysians.html#comments

    this is my opinion of this issue. bottom line is, i don't think Malaysians should overreact. if even this is a mistake, it is not that big. n the Japanese themselves pun bersikap pemaaf. :) peace!

    ReplyDelete
  6. and btw, saya copy link blog ni ye. nak share dgn org lain ttg pndpt anda. :)

    ReplyDelete
  7. Salam Kyo.

    Baca ini dengan tenang. Alhamdulillah. Setakat yang aku baca dari pelajar di Jepun atau bekas pelajar Jepun sahaja yang pada pendapat aku, memenuhi apa yang dipanggil sebagai rasional serta lebih kenal apa yang berlaku sekarang ini.

    Terima kasih.
    Dan ya, kadang2 berita akan bias. Bukan kadang2, selalunya memang bias, tapi kita yang lebih kenal mana sumber sahih, patut lebih mengarah ke situ kan?

    :)

    P/S : Kau letak video ada Kimura Takuya pula. isk isk. aku dah la minat. XD

    btw, aku tak jumpa Twitter kau. Apa ID eh? Pernah nampak munsyi tweet kau, tapi bila aku cari semula, tak jumpa.

    ReplyDelete
  8. terima kasih kerana berkongsi pendapat anda semua di sini~

    @ zara: id ak kyo_9.. insyaAllah ada jer kot.. dah letak butang follow me on twitter kt dalam blog ;)

    ReplyDelete
  9. wakaka..cite CHANGE takuya kimura jd perdana menteri tu mmg best..antara JDrama feveret aku..

    walaupun aku tak brape suka bik mama. tapi masa aku dengar ucapan dia yg dia kata "semoga jadi iktibar2 negara lain dlm pembangunan terhadap climate change"..aku takde rasa benda yg controversi sgt pon..tp mungkin ada flaw dgn ucapan dia. climate change bukan penyebab gempa bumi..

    tp org malaysia ni pun satu..suka buat lawak. bila sorg maki, semua nak tunjuk hero turut maki sama tanpa gunakan akal..negara lain nak racun pemikiran rakyat kita ni senang je..CNN ckp ini, semua akur.hampeh..

    btw, nice entry kyo..gambatte ne..=p

    ReplyDelete
  10. tq sapa nama tadi..kyo_9 ye??

    awak dah buka minda da buka mata saya..saya akui saya terikut2 terjangkit sama dengan emosional rakan2 di sini. saya perlu jadikan ini sebagai satu pengajaran supaya di lain masa tak terus membuta tuli menghukum sebaliknya perlu siasat kesahihan beritanya.

    terima kasih kyo_9 kerana memberikan teguran membina..
    all the best to you :)

    ReplyDelete
  11. salam
    org jepun mmg sporting sbb aku pernah ada sensei jepun kat sekolah dulu.Walaupun ktorg gelak dia ckp Melayu xbetol tapi dia senyum & xpernah marah.sangat menghormati seitonya.Sensei aku org Chiba Jepun.

    btw risau sangat sbb sorg kwn aku akan fly ke jepun further study dalam masa terdekat.risau dia punya keselamatan & study.

    ReplyDelete
  12. thanks utk info nih...
    aku pn ter'emo' gak psl bnda tu..
    tp post blog ni buatkan aku rsa b'salah lak sbb emo2...
    anyway, #prayforjapan !

    ReplyDelete
  13. Salam..bagus sgt perkongsian isu ini.Harap dapat membuka mata dan minda msyakt yg suka terkena jangkitan emosi. Kita seringkali membuat kesimpulan tnpa menilai maksud yg nk disampaikan. saya setuju dgn kartun tu. Apa yg saya faham disitu, dari kecil saya didedahkan dgn kehebatan atromen ni(ultraman) sampailah kpd ank saya yg berumur 4 thn skrg ni.Pd pndgn mata mereka hebat sgt atromen nih.Sehinggan seringkali bila saya kata ini semua cerita rekaan, mrk merungut2. Dan waktunya utk membuktikan bwa ultraman itu x wujud, dgn peristiwa Tsunami. Saya tanya mrk..mana atromen? knp dia x tolong baring kat tpi pantai jepun tu..mesti tsunami x naik ke darat?
    sbnrnya apa yg nk disampaikan pelukis jg sama. Selama ini kita taksub dng kartun rekaan mereka yg melampaui kuasa Allah..tp sayang..minda rakyat kita yg masih gagal mentafsir segalanya ...

    ReplyDelete
  14. Nk tnye, bukan ke dalam komen orng jepun tu die ckp bgs ade orng mlesia yng kritik gambar tu? Sebab tu die puji?.

    ReplyDelete
  15. I get a lot of great information here and this is what I am searching for. Thank you for your sharing. I have bookmark this page for my future reference.
    plak beha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC