Followers

Tuesday 21 September 2010

韓国旅行 - 反省 (Reflection)

Alhamdulillah, ak diberi kesempatan ntk menyambut hari raya di 韓国 (South Korea) pada 13hb~18hb meskipun kecewa giler x dapat pulang beraya di Malaysia pada tahun nih -_-" Dah la x dpt skype video call ngan family secara lancar, duit raya pon langsung x dapat tahun nih (笑) Bertolak ke 成田国際空港 (Narita International Airport) pada pagi 13hb, dan tiba semula di 空港 pada petang 18hb; ntk entri kali nih, ak ingin berkongsi beberapa tips2 sebelum dan semasa berada di 韓国 bagi rujukan sendiri dan rakan2 yang berminat ntk melawat 韓国 di masa akan datang.. 


Faktor penginapan
Sewaktu memilih tempat penginapan, pastikan korang selidik sedalam yang mungkin mengenai kemudahan prasarana yang disediakan, kemudahan infrastruktur di sekitar nya dan juga faktor kedudukan daripada stesen dsb.. Tempat yang ak pilih nih agak lawak; dapat tempat tinggal di bilik bawah tanah, terpaksa membongkok hampir setiap kali, banyak nyamuk, dan paling best skali, bila tutup pintu, signal wireless hampeh giler! Memandangkan kitorang dapat family room, 1 malam ialah 25,000 Won satu kepala; member yang menuntut di 韓国 kata ada lagi tempat yang murah~

Tempat penginapan kitorang - banana backpackers

Faktor makan
Nak mencari tempat makan memang payah giler di 韓国 sekiranya anda x reti berbahasa ハングル (Hangul) atau paling koman pon 日本語 (Japanese)~ Memang terdapat gerai2 dan restoran di sekitar tempat penginapan kitorang, tapi nk terangkan apa yang boleh makan dan yang x boleh kepada mereka memang bukan suatu perkara yang mudah lebih2 lagi apabila mereka x paham 英語 (English) -_-" Pernah suatu ketika sewaktu バイト (Part-time job) dengan Kebab Istanbul, waktu tengah menjaga レジ (Kaunter), ak didatangi dengan sorang mat salleh yang menunjukkan sekeping kertas tertulis beberapa ayat di dalam 日本語 dan 英語 yang menerangkan dia seorang ベジタリアン (Vegetarian) dan x makan 肉 (Meat); kenapalah ak leh x terpikir ntk aplikasikan benda yang sama waktu g 韓国 dulu ek -_-" Kalo nk senang cari makan, carilah tempat tinggal sekitar Itaewon jer, sebab situ memang banyak gile restoran halal!


Faktor pengangkutan
Agak lawak bila kena ”馬鹿 (Stupid)” oleh sorang makcik bila mengetahui kitorang naik shuttle car daripada 空港 menuju ke tempat penginapan tuh.. Ini adalah kerana terdapat bas limousine yang bergerak daripada 空港 menghala ke pelbagai destinasi sekitar Seoul pada harga 10,000 jer satu kepala! X perlu nk 予約 (Booking) tempat ape sumer, hanya tunggu di バス停 (Bus stop) yang disediakan dan insya-Allah bas akan datang mengambil anda~ Sepanjang berada di 韓国, ak hanya berkesempatan ntk menggunakan perkhidmatan 地下鉄 (Subway) sahaja= Pastikan korang dah beli siap2 T-money; kad prepaid yang boleh digunakan hampir diseluruh 韓国 daripada perkhidmatan pengangkutan sehinggalah ntk membeli-belah.. Dengan menggunakan kad nih, selagi x g jauh sangat, skali naik 地下鉄 hanya dikenakan 900 Won jer! Malah, kad tersebut juga leh refund! T-money boleh didapati di seluruh stesen 地下鉄 dan juga di コンビニ (Convenience Store) dengan harga deposit 3000 Won~ 


Faktor perjalanan
Pastikan korang dah rancang perjalanan ntk g tempat2 menarik dari awal lagi sebelum tiba di 韓国; member ak punya mantap sampai dah print siap2 kupon daripada internet ntk melawat tempat2 yang kitorang bakal pergi seperti Seoul Tower dan Everland~ Paling terbaik kalo korang dah rancang siap2 cara nk pergi skali; peta transit 地下鉄 di 韓国 pon lebih kurang serabut cam kt Jpon, tp mujur boleh semak bagaimana nk tukar stesen ke ape melalui website nih~ Oh yer, jangan lupa semak terminal mana ntk berlepas awal2, jangan jadi cam kitorang yang silap terminal, dah la sampai lambat, silap terminal plak tuh (笑)


Faktor wang
Kitorang tukar sket duit sewaktu tiba di Incheon Airport; memang dah 覚悟 (Prepared) awal2 akan dapat sket daripada apa yang kitorang jangka.. Bersepah gak money changer di sekitar pelosok 韓国 tuh, jalan2 sket mesti jumpa.. Jadi x yah gelabah sangat nk tukar sumer duit waktu tiba di 空港; kitorang pon slack jugak tukar awal2 sebab ingat kene bayar shuttle car tuh awal2, ghupe2 nyer bayar skali ngan duit umah waktu menetap di situ ;)


p/s Bagi sesape yang memiliki iPhone, elok korang download apps nih~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC