Followers

Monday 6 September 2010

Facebook

Sejak dilancarkan pada febuari 2004, Facebook (FB) kini boleh berbangga apabila mempunyai bilangan pengguna melebihi 500 juta sehingga kini; jauh mengatasi Friendster dan MySpace yang semakin pupus ditelan zaman.. Di asaskan oleh Mark Zuckerberg dan rakan kuliah nye sewaktu menuntut di Harvard U; pada awalnye Facemash (nama asal FB) hanya boleh diakses oleh penuntut Harvard sahaja sebelum di buka kepada penuntut 大学 (University) lain dan seterusnye kepada pengguna berusia 13 tahun ke atas.. Bilangan pengguna FB mencecah 100 juta pada Ogos 2008 dan kini semakin ramai pengguna baru mula mendaftar masuk.. FB dilaporkan bernilai dalam anggaran $ 11 billion baru2 nih!


Melalui FB, pengguna boleh berkongsi pelbagai maklumat bersama kenalan nye termasuklah video, gambar, gosip terkini, kematian, peringatan dsb.. "Kebebasan bersuara" jelas dilihat di dalam FB apabila pengguna yang dari segi luaran dilihat pendiam, tetapi boleh bersosial sakan di dalam FB; ramai juga yang menggunakan FB sebagai tempat melepaskan geram x tentu pasal dengan menyebarkan kata2 berunsur makian tanpa berfikir 8x sebelum menaipnya.. Kebebasan ntk upload gambar dan video ntk dikongsi bersama pengguna lain tanpa memikirkan kesan negatif disebalik tindakan tersebut jelas mengundang padah.. Hasilnye pelbagai kontroversi yang timbul melalui FB yang membuatkan laman web tersebut di haramkan di Pakistan, Syria, China, Vietnam dan Iran..

Kontroversi melibatkan FB termasuklah:
  • Kehilangan kerja akibat menulis mesej berunsur makian dan ancaman bunuh terhadap boss.. Bukan sahaja kehilangan kerja, mamat Afrika Selatan tersebut telah di tahan oleh pihak polis atas niat membunuh!
  • Kes cerai menggunakan FB sebagai bahan bukti!
  • Hubung-kait FB dengan peningkatan penyakit syphilis (link)
  • Seseorang boleh mencipta akaun dan menyamar orang lain ntk niat jahat dsb..
  • Page yang boleh menyakitkan pengguna lain seperti "Everybody Draw Mohammed Day" dan "Holocaust denial"
  • "Cyberbullying" - Seorang remaja Britain menjadi orang pertama di tahan setelah didapati bersalah membuli rakan nya melalui FB pada tahun lepas (link)
  • Penyebaran video2 berbentuk ceramah yang menghina kepercayaan orang lain..
  • Status yang membuatkan orang lain rasa marah bila membaca nyer.. 
  • "Friend List" yang terlalu ramai tp pengguna tu hanya kenal 10% jer daripada senarai tuh.. (笑)
Kalo dulu rajin guna Friendster, kini laman web FB boleh dikatakan setiap hari ak lawati.. Melalui FB, ak masih mendapat info2 semasa di Malaysia khusus nye info berkaitan family dan berita semasa.. Daripada family kepada kenalan rapat sewaktu di sekolah, hingga kepada kenalan daripada dunia maya, ak sering menerima jemputan2 ntk menjadi "kawan" di dalam FB.. Di sebabkan ak mengamalkan sikap berjaga2, ak sering "ignore" jemputan tersebut sehingga lah menerima mesej yang mengatakan "keinginan ntk berkenalan"~ Ak juga tidak akan teragak2 ntk membuang mereka2 yang sering mengeluarkan status berbaur makian kerana menambah dosa ak jer bila "terbaca" status tuh.. Daripada "open to public", kini ak ketatkan "privacy setting" kepada "friends only"

"Be careful young ones, your online past could destroy your offline future"
 - Stephen Colbert

Penggunaan FB di sesetengah syarikat konon nyer turut diharamkan juga apabila timbul isu pekerja curi masa lebih ntk bermain FB dsb.. Kita hendaklah berhati2 menulis apa2 x kiralah di FB, blog dsb kerana bila kita masuk alam pekerjaan kelak, segala profil berkaitan diri kita akan diselidik dengan mudah oleh majikan tersebut seperti yang dinasihatkan oleh Warren Weertman (peguam IT),

You should also take into account the Regulation of Communications Act, he says, which allows employers to intercept and monitor communications, this includes what you post on your blog, emails, telephone calls, internet activity and faxes. “Copyright laws also apply. Employees should not disclose company information it can be subject to the Copyright Act. And disclosing other company information could be a breach of an employee’s fiduciary duties. (link)

Think before you post!

4 comments:

  1. Aku ada ingat dulu ada minah tu add aku, aku ignore. Dia add balik.
    Pastu dia tanya kenapa aku aku x approve. Aku ckp aku x kenal dan aku xnk approve org yg aku x kenal dan aku xde hati nk kenal.
    Pastu die balas, FB ni bg dia adalah utk satu tool utk wat kwn baru.
    maka sebab aku dah bengang sangat. Aku approve die, letak dlm xlist aku (list yg plg aku suka tgk selalu sbb nk tgk sapala yg kene delete ari ni).
    Dan 24 jam selepas itu, aku dgn sng atinya aku delete sbb bkn shj aku x kenal, spam dan beberapa sbb yg munasabah yg lain.

    -sorila kerna anda terpaksa membaca celoteh yg pjg ini.

    ReplyDelete
  2. haha.. macam2 kerenah ada ek..
    biasa pompuan2 citu kalo tgk friend list sure beribu lebih nyer.. lagi menambahkan risiko kalo add dia ada la.. -_-"

    ReplyDelete
  3. jarang guna Fb sekarang ni... ntah, rasa macam tak best la pulak

    ReplyDelete
  4. tahniah bro..
    ko antara orang2 yg berjaya membebaskan diri daripada "cengkaman" FB ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC