Followers

Thursday 2 September 2010

Golden Ratio



Di dalam matematik dan seni, 2 kuantiti adalah di dalam Golden Ratio (GR) sekitar nya nisbah kepada jumlah antara 2 kuantiti terhadap kuantiti yang besar itu adalah bersamaan dengan nisbah kuantiti yang besar terhadap kuantiti yang kecil. Contoh nye, jika Abu mempunyai nombor a, dan Ali mempunyai nombor yang lebih kecil, b.. Mereka boleh mencipta nisbah antara 2 nombor tersebut dengan cara membahagikan nombor2 tuh.. Nisbah tersebut boleh ditulis sebagai a/b.. Mereka juga boleh mencipta nisbah lain dengan cara menambah 2 nombor tersebut a+b dan membahagikan kepada nombor yang besar, a.. Nisbah baru boleh ditulis sebagai (a+b)/a~ Jika kedua2 nisbah adalah bersamaan dengan suatu nombor, maka nombor tresebut digelar "Golden Ratio"~ Simbol bagi GR nih diambil daripada simbol Greek, phi (Φ) dan nombor yang boleh ditulis mewakili phi ialah bersamaan 1.6180339887 (link)


Video di bawah menunjukkan kaitan antara GR dengan Kaabah.. Tempat suci bagi umat Islam= Enjoy~ Video dibawah merupakan salah satu projek Holy Mysteries iaitu sebuah kumpulan daripada Turki, negara kelahiran Harun Yahya~ Video nih juga di khabarkan akan dikeluarkan di skrin besar atau di peti TV sekitar tahun nih.. Menarik juga apabila hubung-kait "tarikh kiamat" yang diwar2kan oleh orang Barat, 21.12.2012 adalah sebahagian daripada teori GR~ Dan hasil penyelidikan mereka juga mendapati Imam Mahdi bakal muncul pada tahun tersebut (link) o_0 Wallahua'lam!

8 comments:

  1. bg aku, GR nih satu nombor yg misteri. Gr ni boleh mewakili hampir kesemua mende kat dunia nih. contohnya mcm bilangan bunga dlm bunga matahari, bentuk muka manusia, dll. Yg peliknya, klu manusia nampak mende yg sepatutnya ikut GR (mcm muka), manusia akan nampak mende tu sbg x menarik (tu yg kita tafsir sbg x normal, cacat, huduh, ブサイク dll).
    Klu ko selidik lebih dlm GR nih, menarik sebenarnya. Tp xtaula ketahanan otak ko sekuat mana sbb ia amat memeningkan kepala mcm Theory of Relativity.

    ReplyDelete
  2. oh gitu la pulak..was-was lagi...apapun sekadar info boleh layan la jugak hehe

    ReplyDelete
  3. @ Orcaz: mantap aa bro.. kalo ko ade link2 best pasal GR, kongsi2 la sket..

    @ etomyam: wallahua'lam~

    ReplyDelete
  4. mak ai serabut pala aku..kena baca dua tiga kali baru nak faham SEDIKIT tentang teori nie...hahaha

    ReplyDelete
  5. owh, aku pnh gak baca pasal mnde ni dlm blog kawan aku.
    tapi die tulis pasal Pi ngn formula2 lain yg berkaitan.
    blh di kaji lagi nii. hehehe

    ReplyDelete
  6. @ Marcello: kalo pening sangat.. layan video tuh sudah~ ;)

    @ Affan: hoho.. mantap, kalo ko ada lagi link member tuh.. kongsi2 la sket~

    ReplyDelete
  7. kira pkai kalkulator pun tak lepas2 ni.. penah dgr juge pasal ni tp complicated..

    ReplyDelete
  8. kene pakai kalkular saintifik kot.. kui3

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC