Followers

Tuesday 15 November 2011

Torne

Jpon memang kaya dengan rancangan berinformasi dan menarik membuatkan ak sering menghadap tv hampir setiap hari.. Rancangan seperti しゃべくり007, 一分間の深い話, 世界番付, ホンマデッか!?TV dsb merupakan rancangan wajib yang ak tonton setiap minggu.. Ak begitu minat dengan rancangan yang di hoskan oleh Ikegami Akira terutamanya tentang isu-isu dunia melalui kaca mata dia.. Cara penyampaian Ikegami Akira yang bijak berkata-kata membuatkan suatu isu yang sukar itu menjadi mudah untuk difahami~ Cuma rancangan sebegini biasanya mengambil masa yang lama (2~3 jam) dan ak pula sukar untuk duduk lama di hadapan TV.. Paling sukar hendak tonton rancangan yang bermula jam 1900 memandangkan biasa pulang rumah sekitar jam 2000 dan ke atas.. 


Bagi mengatasi masalah ini, ak nekad untuk membeli alat perakam yang membolehkan ak merakam rancangan TV kegemaran.. Masalahnya alat perakam di sini biasanya sekitar 3万円 ke atas; terlalu mahal dari sudut mata seorang pelajar (笑) Lama juga survey di auction tapi biasanya harga tetap akan melambung melebihi 2万円 membuatkan ak terpaksa mencari alternatif lain.. Setelah survey dan membaca review orang lain, ak membuat keputusan untuk membeli Torne, sebuat alat perakam keluaran SONY pada harga kurang daripada 1万円.. Rezeki apabila dapat beli Torne 2nd hand siap dengan remote control pada harga 7500円 setelah survey untuk suatu tempoh yang lama.. Torne perlu digunakan sekali dengan PS3; oleh sebab PS3 ak model lama 40GB, ak terpaksa membeli external HD 320GB bagi memudahkan ak merakam~


Biasanya satu rancangan TV bertempoh 1 jam menggunakan 5GB~ Untuk merakam, pengguna hanya perlu memilih rancangan, dan masukkan dalam list "schedule" dan biarkan PS3 dalam mode standby.. Kelemahan utama Torne ialah tidak boleh merakam rancangan daripada saluran BS dan CS.. Pada awalnya ak agak terkejut apabila TV gagal mendapat siaran BS selepas kabel dicucuk melalui Torne, rupa-rupanya kita hanya perlu cucuk kabel antenna TV sahaja pada Torne dan bukannya gabungan kabel tersebut.. Yang tidak sedapnya ialah ada kekuatan signal TV menjadi lemah bila di lihat pada TV tapi tidak bila dilihat menerusi Torne (-_-") Pastu ada masa Torne tidak merakam rancangan yang kita hendak atas sebab-sebab tertentu bergantung kepada nasib (sigh) 

p/s Nak selamat, better beli terus TV yang dah pasang siap kebolehan ntk merakam dalam dia bagi sesiapa yang nak cari tv baru (笑)     

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC