Followers

Monday 4 July 2011

Insan


Sebagai manusia, kita tidak boleh lari dari melakukan kesilapan.. Kesilapan boleh berlaku dengan pelbagai sebab antaranya kelalaian dan alpa namun bagi ak, kesilapan merupakan cara Tuhan untuk mengajar manusia.. Tanpa kesilapan, manusia tidak mampu untuk membesar dan berjaya.. Peribahasa Jpon ada menyatakan bahawa "kesilapan itu adalah asas kepada kejayaan".. Oleh itu, kita tidak sepatutnya takut melakukan kesilapan malah disyorkan melakukan kesilapan sebanyak yang mungkin terutama ketika masih berstatus pelajar~ Orang yang bijak ialah orang yang belajar daripada kesilapan sendiri dan orang lain.. Berikut merupakan kesilapan-kesilapan yang masih segar dalam minda ak sepanjang berada di perantauan:-

  • Terlupa menutup suis penghawa dingin sewaktu duduk bertiga di rumah lama.. Akibatnya, bil elektrik berserta bil gas meningkat secara mendadak pada bulan itu..
  • Terlupa menutup api ketika masak air di dalam cerek; tak perasan bunyi air telah mendidih sehinggalah di tegur oleh member.. Mujur tidak berlaku kebakaran! Cerek sudah nyawa-nyawa ikan dan terpaksa digantikan dengan cerek baru..
  • Gagal membantu rakan serumah sehingga membuatkan dia terjerumus ke lembah "gelap" (Read more)
  • Minum air livita 4 botol dalam satu masa membuatkan ak muntah teruk dan kepala pening-pening ketika sampai di puncak gunung Fuji; mujur masih ada tenaga untuk turun semula ;) (Read more)
  • Terlupa hendak menutup lampu pintu sewaktu keluar umah awal pagi; bila balik lewat malam baru perasan -_-"
  • Terlupa hendak menutup kipas dapur; tak perasan bunyi kipas sebelum keluar rumah untuk pergi ke lab; mujur balik tidak lewat sangat..
  • Terlupa hendak tutup lampu tandas selepas buang air pada tengah malam; bila bangun tengahari baru perasan -_-"
  • Tidak tutup rapat pintu peti sejuk; bil elektrik terus naik mendadak pada bulan itu.. 
  • Tertinggal snow cap Arsenal sewaktu tergesa-gesa keluar daripada bas pagi setelah puas bermain Snowboard buat pertama kali (Snow cap import dari London hilang begitu sahaja -_-") (Read more)
  • Tertinggal beg di dalam keretapi sewaktu melancong di Korea tahun lepas; paling best dalam itu ada passport! Mujur staff keretapi itu sempat mendapatkan beg ak, kalau tidak memang dah risau bagaimana nak pulang ke Jepun tanpa passport (笑) (Read more)
  • Dompet tercicir di dalam keretapi sewaktu tiba di Kansai Airport! Berjaya mendapatkan semula dompet tersebut di minit-minit terakhir sebelum pintu pelepasan di tutup! Nyaris-nyaris tidak dapat pulang pada hari itu -_-" (Read more)   
  • Memakai baju tanpa lengan pastu bermain bola sepak di kawasan padang atas bukit ketika matahari sedang terik; tidak memakai suntan cream jadi menyakitkan serta menggelapkan kulit.. 
  • Terlupa hendak tutup suis kipas angin sebelum keluar rumah pada belah petang; lepas rumah 後輩 (Junior) untuk main PES sampai subuh, bila balik rumah baru perasan kipas dok terpasang -_-" <-- paling latest

Apa yang ingin ditekankan disini ialah untuk kita berusaha agar kesilapan yang sama tidak berulang.. Apabila kita sudah melakukan kesilapan, akan ada tindak balas semula jadi di dalam otak yang akan menambahkan kepekaan terhadap sesuatu.. Kesilapan merupakan guru paling terbaik dalam hidup manusia!

When you make a mistake, don't look back at it long. Take the reason of the thing into your mind and then look forward. Mistakes are lessons of wisdom. The past cannot be changed. The future is yet in your power. - Hugh White

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC