Followers

Tuesday 5 July 2011

Dr. NakaMats

Yoshiro Nakamatsu atau lebih dikenali dengan nama Dr. NakaMats merupakan seorang pencipta yang dilahirkan pada tahun 1928.. Beliau mendakwa memegang rekod dunia dengan bilangan ciptaan melebihi 3200 paten.. Beliau menjadi terkenal di mata dunia apabila sebuah dokumentari lucu mengenainya telah diterbitkan berjudul "The Invention of Dr. NakaMats" pada tahun 2009.. Di dalam suatu interview, beliau mendakwa telah terpilih antara 5 orang saintis terhebat di dunia selepas Archimedes, Michael Faraday, Marie Curie dan Nikola Tesla (笑) 


Sebenarnya, orang Jpon yang memiliki paten terbanyak merupakan 山崎舜平 (Yamazaki Shunpei) yang juga pernah memegang rekod dunia dengan 2638 paten sebelum dipintas oleh Kia Silverbrook pada tahun 2008 ;) Merupakan seorang graduan daripada 東大 (Tokyo U), Dr. NakaMats turut dikenali ramai di US apabila pernah muncul di beberapa rancangan tv termasuk Late Show with David Lettermen.. Menarik apabila beliau suka menyelam di dalam air dalam proses untuk mencari idea baru untuk mencipta.. Beliau juga mencipta pen dan kertas untuk digunakan di dalam air bagi mencatit idea tersebut..   


Antara ciptaaan-ciptaan beliau yang penuh kontroversi termasuklah floppy disc, cecair yang mampu meningkatkan kemampuan seksual manusia, kasut lompat-lompat dan juga sebuah kerusi yang boleh meningkatkan kemampuan otak.. Beberapa ciptaan beliau yang agak menarik boleh didapati melalui video-video dibawah~




p/s Dr. NakaMats sekali lagi mencuri tumpuan ramai baru-baru ini apabila mendakwa berjaya menghasilkan sebuah alat penghawa dingin mini yang hanya beroperasi menggunakan 3 Watt dan mesra alam.. (link)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC