Followers

Sunday 30 May 2010

ブログ (Blog)

Blogging
Tanggal 6hb Oktober 2008 merupakan hari ak melontar entri pertama di dalam blog nih.. Waktu tuh, ak menulis sekadar suka2 disamping mengumpul info terbaru dan perkembangan semasa gosip2 hangat antara pelajar JAD batch 6 yang baru memulakan hidup baru di Jpon~ Asal nyer cume beberapa orang jer yang stat tulis blog, tp dari semasa ke semasa, semakin ramai yang menulis berkenaan hal hidup di universiti masing2.. Ak juga menganggap blog ni sebagai diari kerana memikirkan apa yang akan berlaku apabila pulang ke Malaysia kelak dan orang tanye, "Apa yang telah ko buat sepanjang berada di Jpon?" Terlalu banyak sangat aktiviti2 yang telah ak buat, kalo nk citer satu2 sure lama plus mesti banyak yang dah lupe, jadi kalo ade blog, jawapan akan jadi mudah; "sila baca blog ak!"

Blog ni juga ak jadikan sebagai "bookmark" peribadi ntk artikel2 menarik yang wajar ak simpan.. 一応 ak ade simpan gak dalam hard disk, tp bila dah banyak sangat simpan artikel, nk cari pon susah.. kalo letak dalam blog, leh tekan "search" jer.. Ak minat giler tentang fakta kerana ak percaya, orang susah nk percaya ape yang kita cakap kalo x berlandaskan fakta.. Sejak skola menengah dulu, Baba (父) langgan majalah Mastika; selain citer2 menarik tentang isu semasa dan alam ghaib, bahagian yang paling ak minat ialah ruangan fakta.. Dulu pernah terfikir nak bukukan semua fakta yang ada dalam majalah Mastika, dan skang ak cuba realisasikan hasrat waktu skola dulu dengan membuat entri tentang "fakta menarik" setiap bulan bersumberkan majalah Mastika ;) (download secara haram kt internet)


Blog nih juga mengikut perkembangan semasa dunia sukan khususnye bola sepak.. X rajin sangat nk kritik setiap perlawanan Arsenal sebab xde idea nk tulis panjang lebar dalam blog.. lagi suka luahkan perasaan dalam forum AMG~ Kalo ade pemain keluar masuk dalam Arsenal, iA ak akan update secepat yang mungkin.. Untuk aspek hiburan, ak menyediakan ruang ntk memaparkan lagu berserta lirik yang ak minat; kalo ade single terbaru daripada Nickelback, memang ak kompem letak dalam blog! Kalo ade movie best yang ak layan dan wajar ntk dikongsi bersama pembaca, ak akan buat entri baru ntk cerita pasal movie tersebut.. Hal yang sama turut boleh diceritakan ntk drama dsb~

Blog nih turut mengupas isu2 agama; skang ni agak jarang tp iA akan cuba diperbanyakkan dari semasa ke semasa.. Sebagai salah seorang penggemar permainan video, blog nih juga cube memperkenalkan permainan video konsol yang ak tengah @ dah abis main sambil berkongsi pandangan tentang permainan tersebut.. Ak berpegang pada prinsip "main PS3 pd hujung minggu dan hari cuti jer" membuatkan ak mengambil masa yang agak lama ntk menghabiskan sesuatu permainan.. Dok main COD 5, God Of War, dan Infamous dari dulu lagi tp sampai skang x abis2.. -_-" Label paling terbaru yang ak perkenalkan dalam blog nih ialah "culture"; ak cube ntk memperkenalkan kepada pembaca sekalian mengenai gaya hidup orang Jpon sepanjang ak berada di sini.. Ini juga merupakan salah satu usaha bagi menyahut cabaran yang tertera seperti di bawah~

"...Sayanglah. Pelajar kita ada di mana-mana, Timur Tengah, UK, US, Asia Timur, Australia, pendek-kata mana tanah sekalipun, akan adalah orang Malaysia. Tetapi, mana karya-karya mereka? Pengalaman-pengalaman mereka, budaya orang luar, terutama yang baik-baik, jerit-perih untuk mendapat segulung ijazah, semuanya harus dirakamkan dalam bentuk tulisan, buku untuk dikongsi baca oleh sebahagian lagi rakyat Malaysia yang tak berpeluang..." 
-korang boleh baca entri penuh melalui sini-

Statistics
Sehingga kini, blog nih telah memaparkan sejumlah 366 entri dan jumlah label adalah sebanyak 17~ Blog nih menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan rasmi, disamping menggunakan perkataan 日本語 (Japanese) disertai makna di dalam 英語 (English).. Untuk membaca blog nih dengan lebih lancar, pembaca diingatkan agar memastikan character encoding ntk web browser anda boleh kesan 日本語.. Cara nyer adalah seperti gambar di bawah~ Mengikut statistik Google PageRank, blog nih mencapai mata 2/10, dan nilai blog nih mengikut matawang USD ialah $2k.. (link)

Sepanjang penulisan di dalam blog, entri yang paling 'laku' ialah "bercinta" dengan mengumpul sejumlah 16 komen pembaca dan jumlah pembaca tertinggi sewaktu entri tersebut di lancarkan.. Entri yang cukup berjaya pada pandangan ak ialah entri "baby genius" kerana ape yang dikongsikan cukup menarik sehingga sorang pembaca daripada Indonesia yang menulis entri yang sama turut letak link blog ak kt entri dia..(link)


Followers & Readers
Sepanjang ak berkongsi apa yang tersirat dalam otak nih, x sangka hasil penulisan ak turut menarik perhatian beberapa pembaca yang berada di luar negara secara x langsung.. Kalo dulu, "pie chart came from" nuffnang 100% daripada Jpon sebab pembaca hanya terdiri di kalangan member2 JAD jer, tp semakin lama, jumlah pembaca daripada Malaysia mula mencabar pembaca di Jpon.. ;) Dunia blogging menjadi lebih menarik apabila muncul 見知らぬ人 (strangers) di dalam senarai followers dan shoutbox.. Entah camne diorang boleh terlajak sampai ke blog ak pon ak x pasti waktu awal2 dulu..

Alhamdulillah, awal2 見知らぬ人 dan kini bertukar menjadi トモダチ (friends) walaupon x pernah bersua muka~ Pembaca blog nih yang awalnye mensasarkan rakan2 JAD kini diperluaskan skop kepada 先輩 (senior) dan 後輩 (junior), staf2 YPM, 家族 (family), dan rakan2 daripada luar negara terutama Malaysia (笑).. Jumlah followers semakin bertambah lepas ak join Geng Bloggers (GB) yg diperkenalkan oleh MuNsYi SaMa.. Melalui GB, ak dapat mengenali dunia orang lain disamping menambah kenalan baru.. 


Conclusion
Terima kasih yang x terhingga kepada semua pembaca blog nih sampai ada yang sudi mengikut blog yang masih 未熟 (immature) dari segi penulisan dsb.. Kritikan2 pembaca amat penting ntk ak memperbaiki mane2 bahagian yang lemah disamping meningkatkan mutu penulisan kepada yang lebih baik.. Sokongan anda semua ak dahulukan dengan ucapan ribuan terima kasih, ありがとう (thank you)~ 

17 comments:

  1. semoga terus berkembang dan bertambah idea untuk menulis

    ReplyDelete
  2. thanx bro~
    ucapan yang sama ak tujukan buat ko gak~ ¥(^o^)-

    ReplyDelete
  3. teruskan perjuangan anda dalam arena blog.nak pi jepun!(tunggu dah tua kot) :P

    ReplyDelete
  4. huhu..
    thanks shuk~
    g mekah dulu bro= ;)

    ReplyDelete
  5. Thanks sbb link ke blog ak bro. Ade byk lg ping site yg ko leh ping. Try innit, blogged.my. ak gune 3 ni je..huhu

    thanks gak sbb slalu komen kt blog ku yg xseberapa tu.

    all the best. best bace psl culture ngan studies ko kt sane.

    p/s: ade dak JAD kt unisel ckp ko top uni keio. terkedu jap ak.semoga trus sukses.=)

    ReplyDelete
  6. Arm harap kyo akan berjaya dlm pelajaran yg paling pentg, dlm dunia blog, dunia dan yg paling pentg adalah berjaya kat akhirat sana...

    Enjoy ur life...

    ReplyDelete
  7. @ munsyi : huhu.. thanx a lot bro.. uni keio? err, nama uni ak Ritsumeikan bro.. salah orang kot~ ;)

    @ kamikaze : thanx bro..

    ReplyDelete
  8. bagus2..
    teruskan bro..
    aku support ko..
    idup jepun world cup nanti!!

    ReplyDelete
  9. haha.. ko plak sokong mane bro?

    ReplyDelete
  10. salam.. tuan punya blog.. nak mintak izin share cerita/pengalaman kat jepun dalam karya/manuskrip novel boleh tak?

    ReplyDelete
  11. wassalam..

    silakan!
    dah siap nanti tolong paste link atau email pada saya eh? Teringin nak baca :)

    Thanks in advance :)

    ReplyDelete
  12. salamalaykum

    make sure you know about Yusuf Estes who is coming to your area! http://yusufestesquran.com/2012/10/08/yusuf-estes-tokyo-japan/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam
      Thank you for visiting this blog
      Yup, I've known about Yusuf Estes before I came to Japan and I've acknowledge that he's coming to Japan.. InsyaAllah I'll be attending his lecture tomorrow ;)

      Delete
  13. owh ok2 barulah kenal sdkt admin blog he3....

    ReplyDelete
  14. Assalam, bangga tengok rakyat Malaysia berada di negara orang tp hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.. Tak nak kerja kt Malaysia ke ?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC