Followers

Friday, 21 May 2010

Dinner with YBs~

19 May - KOBE

Sekitar penghujung bulan lepas, ak diberitahu melalui telefon mengenai majlis makan malam bersama YB yang bakal diadakan di 神戸 (Kobe) pada tarikh nih.. Asalnye ingat hari isnin; dengan laju nyer ak cakap "kompem pergi!" memandangkan ak xde kelas hari selasa jadi boleh lepak2 skit kt 神戸= Pihak kedutaan meminta supaya 25 pelajar tajaan YPM dan 25 pelajar tajaan JPA ntk turut-serta dalam majlis nih yang bakal diadakan di Hotel Okura~ Semangat giler ak nak pergi, tetiba terperasan yang 19hb jatuh pada hari rabu, hari yang agak sibuk plus keesokan hari nyer ada kelas pagi -_-" Kerana dok pikir leceh nk g jauh2 semata nk makan free membuatkan ak membatalkan hajat ntk hadir ke majlis nih.. Sengal gak bila bdk2 Rits yang lain tetiba hilang semangat nk pergi membuatkan beberapa hari seblom majlis nih bermula, ak dapat 電話 (phone call) daripada seseorang memberitahu buat masa nih cuma 5 pelajar tajaan YPM yang sudah bagi nama ntk hadir ke majlis tersebut.. Demi menjaga maruah penaja serta kawasan 滋賀 (Shiga), ak memaksa diri ntk memberi nama ntk hadir ke majlis nih dan berjaya kelentong ubah fikiran 7 orang rakan yang lain ntk turut-serta memeriahkan majlis~  


Sabtu malam ak kasi nama, Ahad petang tuh dapat panggilan daripada Setiausaha MSAJ Kansai yang memaklumkan nama ak terpilih ntk duduk satu meja dengan VIP o_0 Cuak kalo ditanya ape2 waktu makan nanti membuatkan ak buat 復習 (revision) sket pasal VIP melalui wikipedia Paling x boleh plah ayat "..ayah kepada Dafi AF.." (笑) Mujur last2 minit cukup 50 pelajar yang memberi nama ntk hadir ke majlis ni dengan 13 daripada nyer merupakan tajaan YPM ;) Memandangkan majlis tersebut jatuh pada hari rabu dan bermula jam 1900, pihak kedutaan menyediakan surat rasmi ntk pelajar2 yang terpaksa ponteng kelas pada petang tuh.. Perjalanan ke 神戸 daripada tempat kitorang mengambil masa sekitar 1 jam setengah dengan menggunakan 電車 (train)= Kitorang bergerak sekitar jam 1700 dan tambang pergi-balik adalah sebanyak 2300円 (RM80)~ Kitorang berhenti di JR Sannomiya ntk naik Shuttle Bus menuju ke Hotel Okura.. Kitorang tiba di hotel sekitar jam 1840; mujur waktu tuh para VIP masih blom tunjuk bayang.. Selepas register nama, kitorang di bawa masuk ke dalam dewan makan ntk mengambil tempat duduk masing2.. Waktu tuh, sekali lagi ak dikejutkan! (Sila rujuk gambar di bawah~)


Ak ditempatkan di sebelah ayah Dafi AF?! senang nk mintak autograf (笑) Seperti yang dirancang, para VIP hadir sekitar jam 1900 dan setelah semua mengambil tempat duduk, majlis terus dimulakan oleh S/U sulit ayah Dafi AF.. Waktu Presiden MSAJ Kansai sedang memberi ucapan, tetiba ayah Dafi AF berbisik kepada ak, "Ada ape2 yang korang nak saya terangkan x? Isu2 yang korang baca kt blog dsb?" 正直言って (terus-terang), bab politik memang ak hampeh giler; jadi ape yang terlintas dalam fikiran ak waktu tuh, ak terus bagitau, "err, isu penggunaan nama Allah dalam politik pihak pembangkang di Sibu?" Pastu ayah Dafi AF tanye ak balik, "kecoh ke kt sini?".. "hmm.. entahlah.." jawab ak.. "lain? ade baca blog2 x pasal politik?" tanye beliau balik.. Ak cakap jer "xde"~ Bila presiden MSAJ Kansai abis ucapan, ayah Dafi AF sempat plak tanye kalo2 dia ade baca blog2 politik dsb, dan jawapan presiden pon sama cam ak membuatkan ayah Dafi AF berkata dalam ucapan beliau, "Bila saya tanya pelajar, dia cakap xde isu!" ;) Kitorang difahamkan yang para VIP buat lawatan rasmi selama 8 hari ke Korea dan Jpon ntk belajar mengenai 著作権条例 (Copyright Act).. Jpon sudah mengamalkan akta nih sejak tahun 1930-an dan Korea pula telah melaksanakan akta yang sama sekitar 1970-an.. Dengar citer x lama lagi Malaysia pon akan ketatkan isu download2 nih ;p habislah~

Selain menerangkan tentang kehadiran mereka di Korea dan Jpon, beliau sempat menyentuh isu politik (panjang sangat, nk mula dari mana pon ak x tau~) Lawak giler waktu ayah Dafi AF sedang berucap, tetiba pintu masuk dikuak menyaksikan 4 orang pelajar yang lewat hadir.. Kebetulan meja yang ak duduk masih ade 4 kerusi kosong membuatkan mereka terus bergegas ntk mengisi tempat tersebut.. Salah sorang daripada yang datang lambat tuh boleh plak nk amik tempat ayah Dafi AF kerana menyangkakan xde orang (笑) Timing diorang memang terbaek kerana x lama lepas tuh, doa makan dibacakan oleh presiden Angkasa~ Ramai jugak YB dan orang2 politik yang turut hadir pada majlis makan malam nih.. Kitorang difahamkan yang pihak media x dijemput kerana kerajaan nk jimatkan kos? Makanan buffet yang disediakan memang terbaek! Dah amik makanan sendiri baru tau yang ade pelayan yang tolong hidangkan makanan atas meja= (kate dok meja VIP).. Nama jer meja VIP, padahal VIP nyer cume ayah Dafi AF jer, yang lain semua pelajar.. waktu makan sempat borak pasal makanan2 Jpon yang ade market di Malaysia, sambungan isu politik, isu masjid? isu gula dan banyak lagi..


Selesai makan2, majlis disudahi dengan sesi tangkap gambar bersama ayah artis.. (笑) Majlis bersurai sekitar jam 2130.. Waktu nak tunggu Shuttle Bus, kitorang diberitahu yang bas dah xde jadi kalo nk balik kene naik teksi? membuatkan kitorang stay jap kt hotel ntk mengerjakan solat.. Selesai solat, waktu keluar hotel ternampak 2 orang YB tengah lepak2 isap rokok.. Tensen jer bila diberitahu 5 minit seblom tuh ade Shuttle bus terakhir yang ambil penumpang dan ramai pelajar2 yang naik bas tuh -_-" Rezeki kot bila S/U sulit ayah Dafi AF tetiba meluru ke arah kitorang dan menghulurkan RM 200 kepada ak ntk belanja bdk2 nih.. Pelik gak sebab biasanye kalo orang2 yang dah nak balik ke negara asal akan hulur duit matawang negara yang diorang singgah.. ni terbalik plak~ tp bila dah rezeki, x elok ditolak :p~ Borak2 sat ngan YB seblom beransur pulang.. Kebetulan メリケンパーク (Meriken Park) terletak bersebelahan dengan Hotel Okura membuatkan kitorang singgah sat situ ntk melihat kesan gempa bumi terbesar yang melanda Kobe pada tahun 1995~ Dari situ kitorang jalan kaki sekitar 10 minit menghala ke stesen terdekat iaitu JR Motomachi.. Kitorang selamat tiba di JR 南草津 (Minami Kusatsu) sekitar jam 0030~ お疲れさん!

p/s Gambar2 lain boleh diusha melalui sini

7 comments:

  1. best tu dapat makan free.. =)

    ReplyDelete
  2. huhu..
    lame giler x makan puas cam hari nih~ ;)

    ReplyDelete
  3. huiii tgk makanan leh tahan bro...
    puas tak ;)

    ReplyDelete
  4. kyo..
    bess nyerrrr!!!~~~

    dpt mkn bes2..hahaha
    ayh dafi..ekeke...ayh mertuaku..lalala :P

    ReplyDelete
  5. @ xone : kompem aa makan puas hati bro! nyesal makan sket jer sebab ade dato' kt seblah ;)

    @ ullyana : pergh.. nk chop ayah dulu?! ;)

    ReplyDelete
  6. kesian die dibayangi anak sendiri. hehe. xpe2 dpt duit.

    ReplyDelete
  7. haha.. duit ntk bayar zakat kitorang tuh~ makan free yang penting! ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC