Followers

Thursday, 27 January 2011

Basmati

Kalo di Malaysia, beras basmati akan digunakan dalam majlis besar2 kerana harga yang mahal dan berkualiti tinggi.. Kelazatan apabila dijadikan nasi beriani memang mengiurkan~ Beras basmati nih datang daripada India dan Pakistan nih konon nyer mempunyai penghasilan yang rendah tetapi permintaan yang tinggi membuatkan harganya tinggi di pasaran dunia termasuk Jpon~ Sepanjang 2 tahun pertama di Jpon, memang x pernah beli pon beras basmati nih walaupon ada terdetik nk cuba.. Segala2 nyer berubah bila lepak umah member di 関東 (Kanto) beberapa bulan yang lepas di mana setiap hari diorang makan menggunakan beras basmati jer! Mungkin sebab terlalu kerap makan beras Jpon membuatkan ak nekad ntk membeli 10kg beras basmati pada harga melebihi 5千円 (RM 185); padahal harga yang sama boleh beli 2x ganda beras Jpon gred rendah.. 

Mantap giler beras siap diletakkan dalam beg kain tuh~

Beza dengan beras Jpon yang mempunyai kanji yang tinggi, beras basmati memerlukan air yang banyak ketika nk masak.. Yang best nyer waktu nasi tengah masak, keharuman asap yang keluar dari mesin memenuhi ruang bilik ;) Kalo beras Jpon, tinggalkan lama sket dalam periuk nasi, warna dia ubah kepada warna coklat dan nasi menjadi keras.. Kompem semua beras jadi camtu bila tinggal lama dalam periuk nasi, tp ntk beras basmati, dia amik masa lama sket ntk jadi camtuh~ Terkejut gak bila mendapati khasiat basmati dengan beras biasa x banyak beza pon mengikut link nih~ ".. Mengenai khasiat basmati, Shamsudin berkata, ia tidak banyak berbeza dengan beras biasa kerana kandungan kanji, kalsium, protein, serat, karbohidrat dan lemak hampir sama dengan beras biasa.".. Hmm, mungkin xleh istiqamah sangat makan beras basmati sebab ekonomi, lepas beras nih abis nk angkat beras thai semula la ;) 

p/s x kisah nasi ape yang dimakan, kalo x di makan dengan kicap tetap rasa kureeennggg~ argh, apsal la kicap manis Tamin leh abis stok kt baticrom nih (-.-")     

12 comments:

  1. ak dh bertahun kot stop mkn kicap.bkn sedap sgt mkn nasi ngan kicap.bek gaul ngan sambal.hahaha...kaya gler ko dow mkn beras basmati.ak xmmpu pon smpi skang :p

    ReplyDelete
  2. haha.. sangap sangat ni la jadinye.. syasya ngan zahir yang pemangkin buat ak "terbeli" basmati :p memang mahal tp memang puas hati!

    ReplyDelete
  3. giler ah, basmati tu....

    nasib baik aku beli kicap bebanyak ari tu, umah aku skang x risau klu abis kicap. Cuma sos je bermasalah

    ReplyDelete
  4. uih.. ada kicap banyak? jual kt ak sebotol leh? yoroshiku~~

    ReplyDelete
  5. dr dlu mncari kicap cap kipas udang,..area2 atas tkde ke ha?

    ReplyDelete
  6. "beras basmati seswai utk wanita yg x nak gemuk"

    tu ape yg kwn pompuan ak ckp la..

    ReplyDelete
  7. Ini kerana, katanya, beras perang dipercayai mampu mencegah beberapa jenis penyakit seperti buah pinggang, penyakit hempedu, kurang darah, sakit kepala, sakit bahu, sembelit, sakit perut dan usus, darah tinggi, darah rendah, kencing manis, lemah daya seks serta lemah saraf----same source ko nye

    yg penting jgn makan snack waktu memalam buta mcm ko slalu mkn..xelok sngat..kui3

    ReplyDelete
  8. @ sylver: haha.. kalo jumpa roger ak bro~

    @ cikun: haha.. boleh plak camtuh~

    @ zahir: mane nk carik ek beras perang? weeeiiiiiiiiii...

    ReplyDelete
  9. Sbb aku pun pernah menerima nasib yg sama sblm nih, aku borong segala yg aku mampu.

    Nk jual tu...... aku pun kene jage stok gak la beb

    ReplyDelete
  10. hihi cucu sittu, cousin ameera. :P now we all changed kicap bango from indonesia..

    ReplyDelete
  11. @ orcaz: siot, ngan member pon nk kemuuuuttt~~~ haha..

    @ ameera: kicap bango?! hmm... belilah barangan buatan tempatan.. :p

    ReplyDelete
  12. haha...btol tuh...kalo mkn nasi xder kicap memang x cukup umph...pastu mkn ngan telor mata panas2...wahhh...layan...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC