Followers

Thursday 27 May 2010

韓国旅行計画 (Plan for trip to South Korea)

Jika tahun lepas, MAS menawarkan harga 3万円 (RM 1110) untuk penerbangan 往復 (Round trip) membuatkan ramai pelajar Malaysia di Jpon mempunyai alasan ntk pulang beraya di Malaysia.. tp malang nyer, paket JIMAT yang ditawarkan pada tahun nih agak mengecewakan kerana tambang 往復 dengan syarat 10 hari ialah sekitar 5万円 (RM 2k) -_-" Kompem 10 hari x cukup kalo semata2 nk balik Malaysia lebih2 lagi waktu raya; kalo lebih daripada 10 hari, harga tiket 往復 dah jadi sekitar 7万円 (RM 2.5k) membuatkan ak terpaksa melepaskan hasrat ntk pulang beraya bersama keluarga di Malaysia pada tahun nih dan bersedia ntk menyambut Aidilfitri di perantauan buat kali ke-2.. Alang2 ade juga beberapa member yang x jadi balik Malaysia macam ak, kitorang pakat ntk bercuti di Korea sekitar 夏休み (Summer vacation) tahun nih, dan ak diminta ntk merancang tempat2 menarik yang boleh dilawat~ X sesia baca novel "Selagi Ada Dia" hasil karya Aisya Sofea sebab ada menceritakan percutian watak2 dalam citer tuh di Korea, tp diorang g waktu 冬休み (Winter vacation) =) 計画 (Planning) perlu dibuat secara rapi agar kes yang berlaku ke atas member2 yang pernah g Korea awal tahun nih x menimpa ke atas kitorang.. Diorang g waktu Korea stat cuti tahun baru ;) (link)


Dalam novel nih, diorang pergi bercuti ke korea nak dekat seminggu dan hotel yang diorang inap ialah Hotel Biwon, antara hotel yang paling hampir dengan kawasan bandar.. Berikut merupakan tempat2 menarik yang telah diceritakan di dalam novel tersebut :-

  1. Lotte World - 4 in 1 kerana ada taman tema, museum, rekreasi (sukan), dan tempat membeli-belah ini terletak berhampiran dengan hotel yang diorang tempah.. Konon nyer syurga ntk kanak2 tapi boleh dinikmati oleh semua peringkat usia kerana penuh dengan roller coaster dan sebagai nyer.. Usya harga tiket xde lah mahal sangat cam taman tema kt Jpon (sekitar 2千円 lebih jer) 
  2. Blue House - Tempat kediaman rasmi Presiden Korea
  3. Nandaemun - Kawasan yang diibaratkan cam Petaling Street dalam novel nih.. sesuai ntk beli 御土産 (ole2) dsb=
  4. Nami Island - Mengambil masa 1 jam perjalanan menaiki kereta, Pulau Nami merupakan pulau yang begitu menarik pemandangan nyer malah banyak babak2 menarik dalam drama popular "Winter Sonata" diabadikan di pulau nih.. 
  5. Chuncheon - Perkampungan kecil berdekatan dengan Nami Island; terkenal kerana "Winter Sonata" gak 
  6. Studio MKS - Berdekatan dengan Nami Island gak.. Studio nih diabadikan ntk drama "Jewel of the crown".. Didirikan sebagai lokasi pengambaran namun kini dipelihara sebagai kawasan pelancongan.. 
  7. Myung-dong - Kawasan membeli-belah; popular gak melalui drama "Winter Sonata".. siap ada kesan tapak jari kedua pelakon utama drama tuh~ Banyak gak mercu tanda didirikan hasil drama popular tuh~
  8. Everland - Taman tema terbesar di Korea dan no 6 terbesar di dunia (kene pergi!)
  9. Doota - Shopping Center
  10. Itaewon - Kawasan beli-belah gak tp dekat dengan Masjid Itaewon; leh dapat banyak makanan halal la kt sini~

Antara penggunaan bahasa Korea yang diajarkan di dalam novel nih ialah~
  • Waktu jumpa seseorang : Annyong haseyo
  • Ucap terima kasih : Gamsahamnida @ Komawo
  • Sama2 : Chonmaneyo
  • Waktu nak mintak tawar harga : Chom gakka juseyo
*update*
"Whoa..bashikitta~!!" --wow, it seems delicious~!!
"Chong mogulle?" --you want to share it?
"umm..mogulle." --yes, i want.
"bashitta~" --it is delicious~
[copied from link]
 
Kitorang plan nk g lepas raya dan jumlah hari ntk menginap di Korea masih blom ditetapkan.. Kalo boleh ak nk berada semula di Jpon sebelum 19hb kerana Tokyo Game Show bakal berlangsung pada 16hb~19hb ;) Sesiapa yang berminat ntk turut serta dalam trip nih boleh la menyuarakan hasrat anda secepat yang mungkin kerana tempat adalah terhad (笑) Trip ke Korea konon nyer lagi murah daripada nk g 北海道 (Hokaido), malah mata wang Korea lebih rendah daripada Jpon~  Kalo nk semak nilai wang pertukaran antara Won ke Yen boleh di lihat melalui sini~ Konon nyer awek korea pon lagi lawa daripada awek Jpon~ (need citation) Anggaran kos termasuk penginapan dan tempat2 yang bakal dilawati mungkin mencecah 6~7万円 sorang bergantung kepada sikap boros masing2.. (笑) Bulan 10 ade 国際学会 (International Symposium) di Korea, dan insya'Allah bakal pulang ke Malaysia sekitar bulan 12 ntk 発表 (Present) di KL.. Manusia hanya merancang, hanya Dia yang menentukan~ ;)   


p/s Khatam 2x "Winter Sonata" (bangga siot!)

7 comments:

  1. gile ahh..tgk cite winter sonata..ak pun penah tgk..kuang3

    ReplyDelete
  2. mmg la rmi awek korea cun tp ntah yg tu ori ke lps surgery,spe la tau.ktorg tgk iklan kt stu,dr seburuk2 rupa leh transform jd cun.tp klu laki2,ak rse tkde la smpi 6 man shppg.len la klu kaum pmpuan.brooch je dh pnuh beg rse ak.hahaha

    ReplyDelete
  3. @ zahir : weiii.. so camne cadangan tempat2 nih?? setuju x??

    @ mat le : huhu, waktu ko g dulu, awat x tanye jer direct kat awek2 tuh? 6 man shopping? ouch~ kalo mak ak tau ak g korea, sure di suruh kirim something nih= ;)

    ReplyDelete
  4. @saido:ak ok je...nnti ak try tnya bab hotel...ambik yg murah2 je...hehhe

    ReplyDelete
  5. haha.. nk murah sangat, stay umah student Malaysia kt Korea ler..

    ReplyDelete
  6. nak pegi Korea n Japan. tapi tiket flight mahal sgt la dari Aussie ni....

    dulu senior aku pergi korea time autumn. jeles plak.

    ReplyDelete
  7. dari Aussie mahal ek?
    xpe bro.. New Zealand pon best gak= ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC