Followers

Thursday 15 April 2010

読書 (Reading)

After all manner of professors have done their best for us, the place we are to get knowledge is in books. The true university of these days is a collection of books.
Albert Camus

Membaca merupakan sesuatu perbuatan yg dituntut dalam Islam~ Sejak dari sekolah rendah lagi, kita sumer telah dididik menerusi program Nilam ntk melihat perkembangan bilangan buku yang telah kita baca.. Ramai yang mengambil serius sampai sanggup ulang-alik daripada perpustakaan ntk menambahkan bilangan buku yang dibaca kerana ada habuan yang akan diterima sekiranye pelajar tersebut membaca buku paling banyak dalam skolah tersebut.. Seingat ak, buku nilam tersebut menghendaki para pelajar mengisi nama pengaran, judul buku, dan sedikit ulasan mengenai buku tersebut SETELAH habis membaca buku tersebut; tapi oleh kerana kenakalan ak waktu kecil, x yah baca buku tuh sampai habis pon xpe, hanya copy & paste bulat2 ape yang tertera pada bahagian belakang kulit buku tersebut ;) Membaca sememangnye bukan hobi ak sewaktu kecil.. "Kalo baca buku jer mesti mengantuk" antara alasan yang sering ak dengar sejak dulu sehingga kini.. Ak yakin setiap umah mesti ada sekurang2 nyer perpustakaan kecil yang disediakan oleh parents korang.. Ayah ak jenis suka simpan nota2 dan segala barang kepunyaan dia sejak dulu sehinggakan kalo orang lain tgk sure ingat benda tuh sampah.. 'Penyakit' ayah ak tuh mungkin turun-temurun agak nyer sebab ak pon dapat gak 'penyakit' yang sama..


Macam mane nk pupuk sikap suka membaca?? Sejak dulu sampai skang ak minat giler baca buku komik; kerana suka nau baca komik kot yang memupuk sikap membaca dalam diri?? Kalo difikirkan dari aspek psychology, MINAT yang menggerakkan kita ntk lebih konsisten dalam melakukan sesuatu perkara.. Selain baca komik, antara bahan bacaan yang ak minat ialah surat khabar, novel jiwang, buku berkaitan psychology, buku motivasi, dan buku berkaitan ketuhanan~ Ak stat baca novel jiwang sejak tingkatan 5 kalo x silap; kebanyakan buku2 tuh di pinjam dari perpustakaan.. Adalah x berlebihan kalo ak katakan yang hasil pembacaan novel2 jiwang tuh telah membantu ak menulis karangan dengan lebih baik sehingga berjaya memenangi anugerah ntk pertandingan menulis cerpen peringkat daerah= Baru2 nih, ak baru jer selesai abiskan novel "Andai Itu TakdirNya", novel yang berjaya memenangi anugerah buku popular Berita Harian 2009.. Kitorang kene tulis surat rasmi kepada penaja setiap kali nk claim duit atau bertanyakan hal biasiswa.. Memang janggal abis lah bila pertama kali tulis surat rasmi setelah meninggalkan alam persekolahan sampaikan banyak giler kesilapan tatabahasa dan sebagai nyer.. Kendatipun ak minat baca novel jiwang, x semestinye ayat2 dalam surat rasmi ak pon berbunge~ ;p

Koleksi buku 100円

Antara budaya Jpon yang terkenal ialah 読書; konon nyer walau kt mana kita berada, mesti akan terlihat sorang dua mat Jpon yang khusyuk membaca buku.. Format tulisan Jpon yang ke bawah dalam surat khabar benar2 menyumbang kepada kekhusyukan para pembaca sampai diorang lipat surat khabar tuh ntk baca sambil berdiri dalam keretapi yang tengah sesak.. Sejak ak sampai di Jpon, minat ak semakin mendalam dalam bidang psychology membuatkan ak membeli beberapa buah buku 100円 (RM 3.80) dalam saiz yang kecil dan sesuai ntk dibaca ketika dalam keretapi dan sebagai nyer.. Kemudahan format .pdf membolehkan ak download bahan bacaan daripada internet dan baca menggunakan komputer, PSP, dan telefon bimbit.. Sikap suka membaca terbawa2 sampai ak rasa membazir masa kalo x buat ape2 waktu tgh melabor dalam tandas; kalo ak lama dalam tandas tuh, jangan pikir yang bukan2 plak! (笑) Sorang member yang lagi gila membaca meminjamkan kepadaku sebuah buku bercorak ketuhanan yang begitu menarik; "The Search for Beauty in Islam" karangan Khaled Abou El Fadl.. Kalo waktu skola dulu, ak minat baca buku motivasi H.M Tuah Iskandar.. Cara ntk menajamkan kemahiran bahasa ialah membaca dan memahami perkataan yang digunakan dalam sesebuah buku tuh.. Biasa nyer perkataan yang susah tuh akan di ulang beberapa kali jadi bila dah tau makna, iA memori pada makna tersebut akan kekal kerna kekerapan bertemu dengan perkataan tersebut.. Finally, thanks for reading my blog!

~One Will Forget Himself if He Don't Read Himself~

5 comments:

  1. murah gile rm3++..eh, ak pelik dr dulu, kalo bace dlm train xpening ke?ak try bce, pening je..pastu trus xbace..hehe

    ReplyDelete
  2. hmm... tgk orang kot.. ak dah training lama waktu naik bas g melaka dulu.. dok baca buku komik= ;)

    ReplyDelete
  3. hehe..aku pon minat baca komik jer...
    skrg suke baca blog lak

    ReplyDelete
  4. ko tgh buat kenkyu pasal yudayajin ke saido?

    ReplyDelete
  5. @ x1 : yeah.. komik jangan lupe gak bro~

    @ anas : haa.. tau xpe!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC