Followers

Monday 19 December 2011

FIFA Club World Cup 2011

Kemenangan besar Barcelona ke atas Santos 4-0 di hadapan lebih 60 ribu penonton di Stadium Antarabangsa Yokohama meyaksikan Barcelona berjaya memenangi piala FIFA Club World Cup buat kali ke-2.. Media Jpon menghangatkan lagi pertandingan kali ini sejak daripada pertengahan tahun lagi dengan meramalkan Messi akan membuat perhitungan dengan Neymar di atas padang.. Ternyata Messi lebih gah apabila berjaya menjaringkan 2 gol sekaligus berjaya menerima piala Golden Ball dalam kejohanan kali ini.. Kemenangan Barcelona semestinya sudah dijangka ramai apabila hadir ke Jpon dalam semangat yang tinggi setelah menumpaskan Real Madrid 3-1 sebelum berlepas.. 


History
FIFA Club World Cup merupakan sebuah kejohanan bola sepak yang menghimpunkan kelab-kelab juara daripada kesemua 6 konfederasi bola sepak FIFA; UEFA: CONMEBOL, CAF, AFC, CONCACAF, dan OFC.. Kejohanan pertama berlangsung di Brazil pada Januari 2000, selari dengan Intercontinental Cup, yang dipertandingkan setiap tahun sejak 1960 antara juala Piala Eropah dan Copa Libertadores Amerika Selatan, sehingga keduanya bergabung pada 2005.. Jepun menjadi tuan rumah sejak 2005, dan kemudian diambil-alih pada tahun 2009 dan 2010 oleh UAE.. Pemenang bagi kejohanan ini akan membawa pulang USD 5 juta!  


Kashiwa Reysol
Salah satu kejutan dalam kejohanan 2011 ialah kemasukan Kashiwa Reysol sebagai wakil tuan rumah.. Kashiwa Reysol telah mencipta rekod baru dalam sejarah dunia bola sepak Jpon apabila berjaya memenangi piala J2 (Division 2) pada tahun 2010 dan piala J1 (Division 1) pada tahun 2011~ Liga Jpon tamat pada 4 December; pada sesi play-off Kashiwa layak ke suku akhir setelah menewaskan Auckland City (Juara OFC) dengan jaringan 2-0.. Kemudian mereka berjaya maju ke separuh akhir apabila menewaskan Monterrey (Juara CONCACAF) pada saingan penalti.. Mereka tewas di tangan Santos ketika separuh akhir dan jatuh ke tangga ke-4 setelah tewas kepada Al-Sadd (Juara AFC) menerusi sepakan penalti..


Video dibawah memperkenalkan dengan lebih terperinci kelab-kelab yang bertanding dalam kejohanan kali ini: ENJOY


p/s Dah plan dengan member nak beli tiket final; paling murah berharga 9000円 (RM 367) sebab termasuk match penentuan tempat ke-3 dan ke-4.. Malangnya semua tiket sold out! Pengajaran kali ini ialah beli waktu dia mula jual tiket pada fasa pertama sekitar musim panas..  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC