Followers

Tuesday 8 February 2011

Approval Permit (AP)

Kereta impian..
Isu penggunaan AP di kalangan pelajar Malaysia yang menyambung pengajian di luar negara sering kali di landa kontroversi.. Mana x nyer, asik2 member ke pakcik2 ke sibok tanye ada kenalan yang nk jual AP x?? -_-" Tabik spring pada member yang x menggunakan AP langsung tp x jual AP mereka kerana menganggap perbuatan itu salah di sisi undang2.. Ada juga yang bijak berkapel pastu buat bisnes AP menggunakan pasangan mereka nyer kerana biasa nya kaum hawa x bawak berminat nk bawak balik keter?? (need citation) Walau bagaimanapun, informasi tentang AP nih masih kurang didedahkan buat semua pihak, kebetulan ak jumpa dari satu laman web berkenaan hal nih jadi sebagai rujukan di masa akan datang, ak letak di blog nih~ ;)

UPDATED:

SYARAT-SYARAT KELULUSAN AP PERSENDIRIAN

Kelulusan kepada pemohon yang berkelayakan adalah tertakluk kepada pematuhan syarat-syarat berikut:

a) pemohon hendaklah berada di luar negara secara sah bagi tempoh tidak kurang 1 tahun ;

b) kenderaan hendaklah didaftarkan atas nama pemohon di negara pemohon belajar/bekerja bagi tempoh tidak kurang dari 9 bulan (dari tarikh pendaftaran kenderaan sehingga tarikh pemohon pulang ke Malaysia);

c) kenderaan hendaklah mempunyai perlindungan insurans atas nama pemohon di negara pemohon belajar/bekerja bagi tempoh tidak kurang dari 9 bulan (dari tarikh sah laku insurans kenderaan sehingga tarikh pemohon pulang ke Malaysia) ;

d) mempunyai lesen memandu yang sah dari segi undang-undang di negara pemohon belajar/bekerja sepanjang tempoh milikan kenderaan tersebut;

e) mempunyai lesen memandu Malaysia yang sah (lesen memandu percubaan tidak boleh digunapakai);

f) kembali ke Malaysia secara tetap setelah tamat tempoh bekerja atau belajar di luar negara; dan

g) permohonan dikemukakan dalam tempoh 3 bulan setelah kembali ke Malaysia secara tetap . 


************************************************

Seperti kita sedia maklum, kereta terpakai import di Jepun ni menjadi kegemaran bagi pemilik dan peminat kereta di Malaysia. Kereta-kereta yang akan di import ini, akan menggunakan AP (permit import) pelajar-pelajar Malaysia di sini (Jepun). Sebagai makluman, di Jepun sememang ramai pelajar-pelajar Malaysia yang sedang dalam pengajian bermula dari Undergrade Student (Ijazah) sehingga lah ke Postgrade Student (PhD). Apabila sebut tentang AP pelajar, pastinya kita tahu cukai yang dikenakan kerajaan Malaysia adalah murah.

HARGA KERETA


Sepertimana yang saya maklumkan sebentar tadi, harga kenderaan terpakai di Jepun ini sememang murah. Di tambah pula dengan keistimewaan menggunakan AP student, cukai yang dikenakan adalah sangat kecil mengikut jenis kenderaan , tahun, cc dan sebagainya.


CUKAI (TAX)


Cukai adalah bergantung kepada jenis AP atau Permit Akses.
Harus diingat, tanpa AP cukai akan dikenakan sebanyak 300%. Sebaik-baiknya dalam mengurangkan cukai yang dikenakan oleh kerajaan kita, lebih elok kiranya kita dapatkan kenderaan terpakai lebih dari 5 tahun, bermaksud sini, sekarang kita di tahun 2009, jadi sebaiknya kita perolehi kenderaan untuk tahun 2004 ke bawah. Pastikan cukai yang dikenakan adalah sangat rendah.

Access Permit (PERMIT AKSES)


*
AP Pelajar Malaysia di Luar Negara – AP jenis ini adalah keistimewaan yang diberikan oleh kerajaan Malaysia.

* Setiap pelajar yang menuntut diluar negara layak mendapat 1 AP sahaja bagi setiap orang. Cukai yang dikenakan adalah sekitar 100-110% daripada harga kenderaan tersebut bagi kenderaan melebihi 5 tahun.


* Apa yang kita akan lakukan di sini adalah kita menggunakan AP student. Sepertimana yang saya maklumkan di awal tadi, disini memang banyak student yang tidak menggunakan keistimewaan pemberian kerajaan kita ini.


* Ini adalah kerana mereka tidak mempunyai cukup wang utk membawa pulang kenderaan terutamaanya pelajar-pelajar undergrade (ijazah). Kesempatan inilah kita gunakan di mana kita akan membeli AP mereka.


* Walaubagaimanapun, harus di ingat bahawa penggunaan AP pelajar ini akan menyebabkan kenderaan ini akan atas nama pemilik student tersebut. Anda usah risau kerana segala urusan dokumentasi berkenaan hal penjualan kenderaan daripada pelajar kepada customer dan sebagai akan saya uruskan.


* Perkara ini tidak salah dari segi undang-undang bagi kedua-dua buah negara Malaysia atau Jepun, kerana kenderaan tersebut masih atas nama pelajar dan pelajar itu akan menandatangani satu perjanjian bahawa dia bersetuju menjual kenderaan ini kepada pelanggan customer kita macam proses penjualan seperti biasa.


* Dalam masa 2 tahun barulah, kereta ini layak di pindah milik kepada nama pelanggan baru. Sebenarnya dalam masa 1 tahun juga kita boleh lakukan proses ini dengan rayuan kepada Pengarah JPJ Negeri atas alasan pelajar ingin menjual kenderaannya kepada orang lain.


PENGHANTARAN (SHIPPING)


* Proses penghantaran kereta/motor ke Malaysia ada menggunakan khidmat kontena dan perjalanan melalui kapal laut ini mengambil masa kira-kira 1 bulan dari Jepun ke Malaysia (Port Kelang).


* Menarik bukan?? Beginilah proses penghantaran di jalankan. Dalam proses penghantaran ini, kenderaan akan sampai di Port Kelang kira-kira 1 bulan. Ini tidak termasuk proses lain seperti custom clearance dan sebagainya. Pendek kata, keseluruhan proses bermula dari proses beli, shipping, clearance, permohonan AP, JPJ & Puspakom, Geran baru Malaysia, Road tax & Insuran boleh memakan masa sehingga 2 bulan.


CLEARANCE


Clearance melibatkan beberapa pihak dalam urusan penghantaraan kenderaan terus ke customer. Antaranya ialah :-


i.
JAF- ini kira macam JPJ Malaysia la. Ada beberapa urusan akan dilaksanakan di sini. Tetapi anda usah risau, semua ini menjadi tugas dan tanggungjawab saya di sini.

ii.
Kastam Diraja Malaysia – clearance di Port Kelang dan kontena . Juga terlibat proses pembayaran cukai kenderaan di Putrajaya. Ini juga anda tidak perlu risau kerana agensi sudah dilantik bagi menguruskan segala prosesnya.

iii.
Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan industri Malaysia (MITI) – Proses permohonan AP dan rayuan untuk keluarkan AP pelajar. Beberapa dokumen pelajar seperi Salinan IC, Lesen memandu, visa pelajar, passport, surat tawaran dan berhenti belajar di Jepun dan boarding pass pelajar pulang ke Malaysia setelah tamat belajar dengan sekurang-kurangnya menetap di Jepun selama 360 hari. Ini juga anda tidak perlu risau kerana agensi sudah dilantik bagi menguruskan segala prosesnya.

iv.
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) - . Proses ini melibatkan pemeriksaan Puspakom dan pendatftaran kenderaan serta pengeluaran geran baru di Malaysia. Ini juga anda tidak perlu risau kerana agensi sudah dilantik bagi menguruskan segala prosesnya. Pemilihan no plat, rayuan pengurangan cukai dan petukaran nama pemilik selepas setahun turut boleh dilakukan oleh agensi walaubagaimana ianya perlu ada tambahan bayaran. Biasa lerr…mana ada free skrg ni bang!! Semuanya bayorr…

v.
Agensi – mereka turut boleh uruskan kenderaan sehingga ke rumah customer.

(Dipetik dari dan diedit dari sumber http://www.gufx.info)


Di bawah ini adalah contoh-contoh di antara informasi yang di 'copy & paste' dari internet.


[Cukai masih kena bayar, sama je dengan cukai AP biasa. Cuma student boleh dapat diskaun rayuan. Cara nak kira dia, pergi cari harga docket kereta, ada senarai kat website kastam kot... Polisi Automotif Baru 2006.

Tolak harga susut nilai...senarai kat website kastam. Pas tu kali dengan peratusan cukai ikut cc kereta, ada kat website kastam rasanya lagi. Pas tu tolaklah sikit diskaun rayuan, antara 20-35%.

MENGIMPORT KENDERAAN PERSENDIRIAN
Disertakan oleh KDRM :
Rakyat Malaysia yang bekerja atau belajar di luar negara boleh mengimport kenderaan bagi maksud kegunaan persendirian dengan syarat mendapat kelulusan atau permit (AP) daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI). Bagi mendapatkan kelulusan tersebut pemohon hendaklah memperoleh dan mengisi Borang Kastam JK69. Borang tersebut terdiri daripada tiga salinan berkarbon dan oleh itu tidak boleh dimuat turun dari laman web. Borang berkenaan boleh dibeli daripada

Kedai Percetakan Nasional (M) Sdn Bhd,
Jalan Chan Sow Lin,
Kuala Lumpur (Tel : 03-92212022 / Fax : 03-92220690).

Kriteria yang diperlukan bagi mendapatkan pertimbangan lesen import (AP) untuk membawa masuk kenderaan persendirian untuk rakyat Malaysia yang bekerja atau belajar di luar negara adalah seperti berikut : 

1. Pemohon berada di luar negara secara sah bagi tempoh tidak kurang 1 tahun;
2. Kereta mesti didaftarkan atas nama pemohon sekurang-kurangnya 9 bulan di luar negara;
3. Perlindungan insuran atas nama pemohon sekurang-kurangnnya 9 bulan di luar negara;
4. Mempunyai lesen memandu yang sah (lesen percubaan tidak digunapakai);
5. Kembali ke Malaysia secara tetap setelah tamat tempoh belajar/bekerja di luar negara. Orang perseorangan yang tidak memenuhi syarat-syarat di perenggan 2, dinasihatkan supaya tidak membawa balik kenderaan tersebut.

Sekiranya peraturan ini tidak dipatuhi, MITI tidak bertanggungjawab untuk meluluskan lesen import berkemungkinan kenderaan yang diimport tanpa AP akan diambil tindakan undang-undang oleh pihak Jabatan Kastam Diraja Malaysia. Peraturan ini merangkumi :

1. Pegawai Kerajaan yang sedang melanjutkan pelajaran di luar negara;
2. Penuntut Malaysia di luar negara;
3. Warganegara Malaysia yang bekerja atau bermastautin di luar negara;
4. Suami, isteri dan anak kepada pegawai dan kakitangan Home based yang berkhidmat di pejabat-pejabat Perwakilan Malaysia di luar negara.
 
Pemohon perlu memohon dengan mengisi Borang J.K. 69 yang boleh dibeli dari Percetakan Nasional Malaysia Bhd., Kuala Lumpur atau cawangannya.

Borang yang siap diisi dengan dokumen-dokumen sokongan hendaklah dihantar kepada:

i. Trade Services Division Ministry of International Trade and Industry 2nd Floor,
Block 10 Government Offices Complex 50622
Jalan Duta, Kuala Lumpur
Tel : 603-62034819 Fax: 603-62013012

ii. MITI Cawangan Sabah Tingkat 3,
blok D&E Bangunan KWSP 49,Jalan Karamunsing 88622
Kota Kinabalu, Sabah
Tel: 088-239061
Fax : 088-235645 

iii. MITI Cawangan Sarawak Kastam Diraja Malaysia :
Royal Malaysian Customs http://www.customs.gov.my
Dijanakan : 12 November, 2007, 00:35
Tingkat 3, Bangunan Bank Negara 93400
Kuching Sarawak
Tel : 082-257164 Fax : 082-417835 

Maklumat lanjut boleh diperoleh dari Laman Web : www.miti.gov.my Setelah mendapat permit, bolehlah mengimport kenderaan tersebut dengan membuat pengikraran kepada pihak Kastam Diraja Malaysia di stesen/ pejabat Kastam di tempat kenderaan itu diimport dengan menggunakan Borang Kastam No.1 yang boleh diperolehi atau dibeli di 

Kedai Percetakan Nasional (M) Sdn Bhd,
Jalan Chan Sow Lin,
Kuala Lumpur (Tel : 03-92212022 / Fax : 03-92220690)

atau pejabat agen-agen penghantaran (beberapa Pejabat Kastam ada juga menjual borang tersebut tetapi sebaik-baiknya hubungi pejabat Kastam terdekat untuk mendapatkan kepastian) dengan menyertakan dokumen-dokumen sokongan utama seperti permit (AP) dan kad pendaftaran asal kenderaan.

Cara pengisian borang pengikraran boleh didapatkan dari laman web ini di tajuk ”Borang Kastam” subtajuk ”Panduan Pengikraran Berkualiti”. Bagi maksud penilaian atas kenderaan yang diimport adalah seperti berikut (atau boleh didapatkan dari laman web ini di tajuk ”Perihal Perkastaman” sub-tajuk ”Perkastaman - Contoh Pengiraan Import Kenderaan ”. 

Langkah 1:
Nilai kastam kereta Rujuk nilai kastam kereta tersebut di senarai harga CIF Jabatan Kastam di halaman berikut: http://media.paultan.org/pricelist.pdf Contoh: 2003 Fiat Panda 1242cc RM31,647
Langkah 2: Harga FOB (free on board) Harga FOB = Harga CIF - 15% (keuntungan peralih) x % susut nilai mengikut umur % susutnilai menurut jadual berikut:

1 st year.. 90%
2nd year.. 81%
3rd year .. 72.9%
4th year .. 65.61%
5th year .. 59.049%
6th year .. 30%
7th year .. 27%
8th year .. 24.3%
9th year .. 21.87%
10th year .. 19.683%

Contoh: 2003 Fiat Panda = RM31,647 - 15% x 0.3 (iaitu 30%) = RM8069.99

Langkah 3: Harga CIF Dapatkan harga CIF (cost, insurance, freight) kereta tersebut Harga CIF= Harga FOB + Insurans + Tambang kapal Insurans= 1.5% dari FOB Tambang (tetap menurut kadar kastam, BUKAN yang anda bayar ke agen):

Japan/Korea: RM 1200
Europe/UK: RM 1700
S. Africa: RM 1400
NZ/Australia: RM 1200

Contoh: 2003 Fiat Panda Harga CIF = RM8069.99 + (1.5% x RM8069.99) + RM1700 = RM9891.04

Ini semua berdasarkan budi bicara pegawai kastam. Seharusnya buat rayuan bersungguh-sungguh untuk mendapat diskaun individu sehingga 30% dari jumlah cukai.

Utk lebih jelas sila ke: http://www.floristhut.com/taxkastam.htm
*** Seperti yang dimaklumkan harga AP student semakin mendapat perhatian, dan harganya turut naik saban hari, harga semasa sekarang dalam lingkungan RM20,000. Harga ini masih berbaloi kepada sesiapa yang mencarinya kerana, sekiranya kita mengguna AP terbuka yang ditawarkan oleh syarikat kereta di malaysia jauh lebih tinggi, lebih kurang RM50000, dan ini merupakan separuh berbanding AP pelajar yang kami tawarkan.
Disini pengiraan lengkap bagi membeli kereta terus dari kami,
Contoh 1: kereta Toyota wish 1.7 keluaran model 2004
Harga kereta RM 25901.76
Kos AP pelajar RM 20000
kos penghantaran RM 6000
Cukai Kastam RM 26208.43
Total kos RM 78110.19
Cukai kastam diatas adalah berdasarkan rekod kiraan yang sedia ada yang telah dibuat oleh pihak kastam malaysia. Sila rujuk di link ini untuk pengiraan tax.
Contoh kiraan 2: kereta Odyssey ABA-RB1 2004 model
Harga kereta RM 53,327.15
Kos AP pelajar RM 20,000
kos penghantaran RM 6,000
Cukai Kastam RM 45,585.94
Total kos RM 124,913.09
Pengiraan contoh diatas ini berdasarkan kereta yang masih baru usianya, sekiranya anda ingin mencari kereta yang lebih murah, adalah lebih baik, anda mencari kereta yang berusia 5 tahun keatas, kerana cukai yang akan dikenakan adalah lebih rendah. Sila rujuk di laman web kastam Malaysia untuk lebih jelas.


Ordinary people did not know that every Malaysian citizen is entitled to 
ONE AP in a lifetime.

copied from link

40 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. bro...ko ni ada jual kereta ke...mana dapat AP???

    ReplyDelete
  3. ak x jual bro.. ak cuma nk tau pasal AP jer.. kalo ko nk beli AP, ko klik kt link yg ak letak kt bawah skali tuh..

    ReplyDelete
  4. 2.Kereta mesti didaftarkan atas nama pemohon sekurang-kurangnya 9 bulan di luar negara;
    3. Perlindungan insuran atas nama pemohon sekurang-kurangnnya 9 bulan di luar negara;
    *kalau ade 2-2 syarat kt atas ni, kalo xsilap kene byar 2man kan?

    ReplyDelete
  5. Jepun takpe,dekat.kalau kat europe,tambah kos pngngkutan,lebih krng je harga

    ReplyDelete
  6. ak rasa x jugak.. sebab kereta 2nd hand kt europe dgr citer leh tahan gak murah dia.. parent ak pon bawak balik keter dari sana..

    ReplyDelete
  7. mmbe ak ckp kalo kete y ddaftarkan atas nama pemohon kurang dr 9 bulan, kene bayar 2man, btol ke?

    ReplyDelete
  8. SANKYUUU...



    mohon tulis pasal kereta yang biase student bwk blk, dan kenapa.

    ReplyDelete
  9. memang murah dan berbaloi, tu yg ramai kawan pegi belajo/khoje kat obersea dapat melaram kereta best2 hehe

    ReplyDelete
  10. @ afif: hmm.. tu first time ak dgr.. harga back date tuh terpulang.. ikut dgn sape ko buat kot..

    @ sylver: haha.. ko nk suruh ak wat survey ke ape? mana ak tau bai.. っていうか、そんな時間ない!

    @ etomyam: yup.. memang rugi aa sape yg x bawak balik kete satu.. hehe~

    ReplyDelete
  11. nak tanya,
    1. macam mana nak beli AP tue?
    2. kalau ada lesen P tapi tak kompeten lagi tak boleh nak mohon AP, kalau nak bawa balik jugak kereta tue ada cara lain tak? boleh buat rayuan tak untuk memohon AP tue?

    ReplyDelete
  12. 1. nak beli AP? AP komersial ke AP student? apa2 pon Lyzz boleh klik kt link yang saya letak dalam entri nih di bahagian bawah sekali (copied from link) tuh..

    2. kalau ikut syarat, hanya pemegang lesen full sahaja yang boleh mohon AP.. Hal2 rayuan biasanya ikut budi bicara pegawai MITI tu la.. Yang pasti bukan senang la~ Ada je member yang lepas, tapi tu memang banyak forgery la kt dokumen2 waktu nak memohon tu.. huhu~

    ReplyDelete
  13. ooo..thanks yer. ssh jugak erk. jual je la kete tu senang..huhu..tp rugi la AP..

    ReplyDelete
  14. Bro, aku duk norway n aku rasa aku layak utk dpt AP, sbb aku akan stay sini setahun. Tp kalau aku nak beli keta kat uk boleh ke?. Sbb keta sana byk murah...Kalau boleh teringin gak ni..keta kat norway sama mcm harga kat msia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm..
      kalau beli kt UK, pastu ko daftarkan kereta tu kt Norway boleh kot.. kalau beli kt UK pastu terus nak hantar balik Malaysia macam x lepas.. try rujuk orang MITI bro=

      Delete
  15. salam. nak tanya.

    saya boleh dpt AP student sbb ok sume syarat kat atas tu, ada lesen full semua.
    saya duduk luar dah setahun setengah. tinggal 6 bulan je lagi nak BFG.
    klu saya tak nak bwk blk kereta n nak jual AP skrg, masih boleh tak? sbb tggal 6 bulan je lg nak blk.

    lagi satu, biasanya jual AP, dapat berapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam..
      pertama kalinya saya beritahu awal2 jual AP adalah SALAH di sini undang2 :p

      Kt jpon ada je yg beli kereta sebulan sebelum BFG, pastu diorang ubah tarikh seolah2 kereta tu dah pakai setahun.. mmg kena mahir la bab nih sebab kalau kantoi, nahas :p kena pandai cari orang yg mahir dan ada pengalaman bab2 tipu pihak berkuasa :p

      kalau kt Jpon, biasanya budak jual AP dalam RM10k~

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Ada kawan ingin membeli insyaallah, jika cik nur ingin menjual ap boleh jual kepadanya rm12000. muhammadiqmal1984@gmail.com ataupun muhammadiqmal84@yahoo.com

      Delete
  16. Ada kawan nak beli rm12000, Insyaallah. Contact muhammadiqmal1984@gmail.com ataupun muhammadiqmal84@yahoo.com.

    ReplyDelete
  17. Salam
    nak tanya, procedure kat europe (France) same ek procedure dia,

    Ade no kontak agen europe x? sbb ade member nak bawak balik ke mesia tp x tau mcm ner?

    ReplyDelete
  18. ap kat negara2 timur tengah ada market dak ?

    ReplyDelete
  19. Kalau AP negara lain tp nk bli kereta kt negara lain bole?

    ReplyDelete
  20. Sy akan pulang ke malaysia pd hujung tahun ni setelah tamat 5 tahun pengajian di South Africa,jika ingin berurusan sila email ke Mohdsalman_alhafiz@yahoo.com

    ReplyDelete
  21. salam nak tanya,kalau nk bawak kereta pulang dari Uk perlu ade full uk license ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya kena aa bro..
      kalau pakai international license je dah x lepas kot..

      Delete
  22. Saya nk beli van toyota haice thun 2010-2009,siapa boleh bantu says.no fon 011 33968967

    ReplyDelete
  23. salam...skrg saya student kt jepun.Nak tanya,bolehkah saya menjual ap saya kpd org lain walaupun saya tidak memiliki lesen memandu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam..
      Kalau xde lesen memandu mmg xde AP la jawapnya..
      better balik Malaysia sat ntk buat lesen sementara masih tgh study..

      Delete
  24. ada oranga mau jual student ap UK or Japan ? please email wmsoo@hotmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  25. Kalau nk bwk msk moto mcmna

    ReplyDelete
  26. Salam bro.. Nk tanya lah kalau2 tahu cara atau pun contact person utk buat rayuan pengurangan tahun AP tu.. Aku bwak balik kreta dpd uk tahun lepas..tp 4 tahun arrr x leh tukar nama ��.. Sedey

    ReplyDelete
  27. salam semua, saya mencari ejen kargo dan bole urus kan AP, sebab tiada masa nak pegi dan kastam, kalau sapa2 ada bagi secepat mungkin ye

    ReplyDelete
  28. Sape2 nk jual AP whatsaap sy...01115672100

    ReplyDelete
  29. Siapa nak jual ap pls contact 0107055999

    ReplyDelete
  30. Saya ada jual AP contact saya 0193112180

    ReplyDelete
  31. sesiapa nak jual ap Jepun dan uruskan karga boleh contact saya Hasry 0192543258

    ReplyDelete
  32. sesiapa nak jual ap Jepun dan uruskan karga boleh contact saya Hasry 0192543258

    ReplyDelete
  33. sesiapa nak jual ap Jepun dan uruskan karga boleh contact saya Hasry 0192543258

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC