Followers

Monday 25 October 2010

TISA Autumn Hiking

23 Oktober - KYOTO

Sewaktu sedang menuntut 日本語 (Japanese) di Malaysia beberapa tahun yang lepas, salah sorang T.A menghadiahkan beberapa 漫画 (Manga) ntk membantu menyeronokkan pembelajaran kitorang (笑), antara koleksi 漫画 yang dihadiahkan ialah お~い竜馬 (O~i! Ryoma) yang mengisahkan tentang perjalanan hidup Sakamoto Ryoma; salah satu watak penting dalam 明治維新 (Meiji Restoration).. Jalan citer yang disampaikan sedikit sebanyak membantu ak mengenali 日本史 (Japanese history) dalam bentuk yang menarik meskipun x paham 100% pon ape yang diceritakan.. (笑) Ryoma memang popular giler di Jpon kerana tanpa dia, Jpon mungkin bukan seperti yang kita nampak skang.. 


Hampir setiap tahun pihak TISA (Tutors for International Students Assembly) RITS mengadakan 秋の国際交流ハイキング (Autumn's International Exchange Hiking) dengan menyediakan beberapa コース (Course) ntk dipilih dan ak tertarik dengan コース 竜馬の足跡 (Footsteps of Ryoma)~ Bertolak daripada 南草津駅 (Minami Kusatsu Station) sekitar jam 0900 dan berkumpul di 京都駅 (Kyoto Station) sehingga jam 0945 bagi menunggu kedatangan bebera pelajar yang turut serta.. Konon nyer lebih 100 pelajar yang turut serta dalam event kali nih; majoriti adalah daripada BKC~ コース yang ak pilih nih berjaya menghimpunkan 6 pelajar asing termasuk ak dan selebihnya pelajar Jpon.. Daripada 京都駅 kitorang naik bas menuju ke 八坂神社 (Yasaka Shrine); turun situ ntk pergi ke destinasi pertama iaitu 円山公園 (Maruyama Park)..


Terkial2 kot pagi tuh membuatkan ak tertinggal kamera di umah -_-" Mujur kualiti gambar iPhone x mengecewakan meskipun ak nih jenis suka ambil gambar sebanyak yang mungkin ;) Kitorang diperkenalkan dengan suatu permainan Jpon yang ak lupa nama dia tp kaw2 permainan budak2.. Nasib ada 2 orang pelajar Masters tahun ke 2 kat situ yang turut main skali.. xde lah segan sangat (笑) Sepatutnye setiap sorang bayar 940円 ntk sertai event kali nih; tp disebabkan ak jadi ベジ (Vegetarian), 500円 telah dipulangkan dan ak terpaksa membeli 弁当 (Bento) sendiri.. Selesai makan 昼飯 (Lunch), kitorang maju ke tugu pertama Ryoma yang agak terkenal di 円山公園.. Dulu pernah gak datang 公園 nih, tp rasa cam x perasan ada tugu nih~

Makam Sakamoto Ryoma dan kenalan dia..

Sengal gak TISA nih, ingatkan diorang akan tolong 説明 (Explain) sket pasal sejarah Ryoma kt 留学生 (Foreign students) yang lain, tp nampak gaya cam diorang sendiri kurang arif pasal Ryoma ;) Selesai pusing2 円山公園, kitorang bergerak jalan kaki menuju ke 霊山護国神社 (Ryozan Gokoku Shrine) yang menempatkan makam beberapa samurai ketika zaman Edo termasuk makan Ryoma.. Konon nyer semua "abu" mayat yang ditanam di situ "x mengira pihak mana, janji mereka berjuang ntk negara maka perjuangan mereka seharusnye diberikan penghormatan"~ Beberapa meter daripada situ, kitorang berjalan kaki menuju ke 霊山歴史館 (Ryozan Museum of History) yang agak terkenal kerana selain menceritakan sejarah Ryoma, tempat tuh juga memperkenalkan serba-sedikit dengan 大河ドラマ (Long-running historical drama series on NHK) yang sedang hangat buat masa kini, 龍馬伝 (Ryomaden) 


Memang kerek giler muzium tuh kerana menempatkan beberapa artifak penting dalam sejarah Jpon berkaitan perjuangan Ryoma.. Segala kos tiket hari tuh ditanggung oleh pihak TISA jadi ak pon x pasti berapa tambang tiket masuk; tapi kalo korang minat nak tau sejarah Ryoma, muzium nih memang salah satu tempat wajib ntk dilawati.. Selesai pusing2 muzium, kitorang bergerak ke perhentian terakhir iaitu kawasan membeli-belah 御土産 (Ole2) di bahagian belakang 清水寺 (Kiyomizu temple).. Terkejut gak leh terjumpa kedai yang menjual barangan Ghibli Studio.. Seperti yang dirancang kitorang bersurai di 京都駅 sekitar jam 1600~ 

Yezza~
p/s Ada teori yang mengaitkan Ryoma dengan Freemason! (link) Gambar2 lain boleh didapati melalui sini~

7 comments:

  1. fuh bro, macam the seven samurai lah..steady :D

    ReplyDelete
  2. haha.. gambar bawah skali tuh ke? ;p

    ReplyDelete
  3. comei gak awek jpon tu ye...yg belah kanan skali...kem salam kt die :P

    ReplyDelete
  4. huhu..
    mane boleh bro..
    ak dah chop dulu..
    kui3

    ReplyDelete
  5. wah kyo amik gmba sme ahmoi cntik;D

    ReplyDelete
  6. well.. kene ambil peluang= ;p

    ReplyDelete
  7. da chop dulu ke..x pew ar :(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC