Followers

Wednesday 27 October 2010

Nape diet gagal?


Khas buat mereka2 yang mengambil berat ttg berat badan sendiri dan sedang merancang ntk diet.. Pernah x waktu cubaan pertama korang diet, berat badan turun mengikut perancangan, namun beberapa hari lepas tuh tetiba jer naik kaw2 melebihi daripada berat badan asal? Mengikut pengalaman kaum hawa, 3/4 daripada mereka mengalami keadaan yang sama.. Istilah yg diguna-pakai dalam kes nih ialah REBOUND~ Nape benda nih berlaku? Video dibawah menunjukkan bagaimana tenaga ntk sehari dan bagaimana lemak itu diguna pakai~ Bila kita kurangkan kuantiti makanan yang dimakan harian, tenaga akan "membakar" lemak yang berlebihan.. Tapi bila kita teruskan dengan diet (makan sket) jer, badan kita akan terbiasa dengan jumlah tenaga yang diperlukan setiap hari..


Paling bahaya ialah mengurangkan lagi kuantiti makanan yang dimakan kerana boleh mengganggu jumlah tenaga yang diperlukan ntk hidup.. Akan tiba suatu masa apabila seseorang tuh mula merasa muak sebab berat badan x berubah meskipun dah kurangkan kuantiti makanan.. Akhir nye orang tuh akan mula makan dengan banyak; bila kita makan, suatu tindak balas kimia berlaku di dalam perut yang menghantar isyarat kepada otak bahawa perut sudah penuh; tp bila berat badan menyusut secara mendadak, tindak balas kimia tuh x dapat berjalan dengan lancar kerana badan akan menganggap kekurangan sumber 栄養 (Nutrient)= Akibatnye, orang tuh akan makan kaw2 sehingga berlaku la diet x seimbang..

p/s hmm.. penulis masih bingung cara nk menambahkan berat badan.. 

10 comments:

  1. wife aku selalu nak diet, tapi aku selalu gagalkan rancangannya hehehe...

    ReplyDelete
  2. huhu..
    awal lagi kot..
    (lol)

    ReplyDelete
  3. aku pon still nak mencari macam mana cara nk tambahkn berat badan..mcm mana ye :P

    ReplyDelete
  4. hahaha...beli la weight gain ke supplement cm org g gym amek tu.at least bertmbah la body mass.mkn dalam kuantiti byk n byk kli mkn sehari.pastu ko bantai la tdo.drp krgkn mkn, lg baek bykkn aktvt fizikal klu nk krgkn brt bdn.

    ReplyDelete
  5. susah kot nak tambah berat badan...

    ReplyDelete
  6. prnh ikut satu diet tu..turun tp lps berhenti..berat naik melampau..
    skrg berat dah ideal..diet sy..mlm tak mkn nasi..dinner sblum pkl 7..kurang minum makan manis, mkn nasi beras basmathi..bnykkan mnm mineral water..2 botol besar sehari :)

    ReplyDelete
  7. dulu diet utk turun berat, sekarang diet utk sihat.. alhamdulillah, capai berat ideal & sihat :)

    ReplyDelete
  8. @ syukie: huhu.. kalo ko dah jumpe kang roger la ak..

    @ matle: weight gain dah beli.. cume ntah kenapa malas gile nk p gym.. :p

    @ kupang: nak seribu daya..

    @ yott: nice yott..

    @ azah: diet ntk sihat? huhu.. nice~

    ReplyDelete
  9. one thing..kurangkan makan junk food and nite supper...long term nye effect ade tu...masa tua nnti...

    ReplyDelete
  10. minumlah air lempoyang..gerenti naik berat badan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC