Followers

Friday 22 October 2010

iPhone apps


Sememangnye keindahan memang terasa apabila iPhone selamat di jailbreak (JB) beberapa bulan yang lalu.. Entri kali nih ak ingin berkongsi dengan para pembaca mengenai apps yang ak miliki buat masa nih.. Majoriti apps dalam iPhone ialah free; cume 1 jer yang berbayar iaitu My3G keluaran Rock yang membolehkan ak gune FaceTime pada bila2 masa tanpa melalui WiFi.. Paling leceh ialah aplikasi iTunes yang sering kali suruh update x kene masa.. Waktu kita nk cepat ntk pindah lagu misalnye, boleh plak dia suruh update iTunes tuh -_-" Lagi sengal apabila iTunes dalam 1 PC tuh cume leh synchronize ngan 1 iPhone jer.. Ak lambat tau pasal benda nih membuatkan habis hilang banyak apps waktu ter-synchronize menggunakan laptop sewaktu di Korea -_-" 


Hampeh giler ngan iTunes membuatkan ak nekad ntk cari software lain yang boleh digunakan sama seperti iTunes.. Hasil survey di internet menemukan ak dengan software, CopyTrans yang boleh backup, pindah files dengan mudah tanpa perlu sibok2 nk synchronize ape sumer.. 便利 (Convenience) giler software nih kerana ak leh pindah files seperti lagu dan .pdf format ke dalam iPhone (iBooks) dengan mudah.. Konon nyer kalo nk pindah file2 besar seperti movie juga xde masalah (x pernah cuba lagi ;p).. 
 

Apps basic yang pasti ada ntk iPhone JB ialah installous dan cydia.. Awalnye ak dok guna dua tuh jer ntk usha app best; tp yang x best nyer bila nk download app bersaiz besar cam 50MB ke atas kerana amik masa terlampau lama pastu kadang2 leh crash -_-" Oleh sebab ak x guna WiFi di umah, ak xleh gunakan SHH ntk pindah file daripada PC kepada iPhone..Setelah puas geledah almari internet, akhir nyer terjumpa gak satu software yang merupakan kunci kepada segala misteri; iPhone Explorer! Melalui iPhone explorer, ak leh download files .ipa daripada internet dan masukkan ke dalam folder installous seperti dalam gambar di bawah..


Awalnye pening gak nk mencari website yang menyediakan apps yang sudah crack.. Puas godek satu2 sehinggalah terjumpa AppCake yang pada ak memang terbaik.. Download menggunakan PC dalam beberapa minit pastu pindah terus kt iPhone.. Huhu, kalo kt Malaysia nih boleh bukak kedai ntk sape yang x tau kaedah nih (笑) App seterus nye yang ak minat ialah Dropbox yang membenarkan kita synchronize iPhone dengan PC tanpa wayar! Selain iPhone, kita juga leh synchronize PC dengan laptop jadi xperlu la nk guna USB kalo setakat file kecik jer.. Malah Dropbox kasi 2GB secara percume sewaktu pendaftaran; nak lebih kene bayar ;p

Games
Melalui AppCake ngan installous, banyak gak games yang ak install dalam iPhone walaupon jarang main (笑) Berikut senarai games yang telah ak install:- (★ = kerap ak main)
  1. TouchAlp
  2. UnblockMeFree ★
  3. DropBrick
  4. SUDOKU
  5. Quordy ★
  6. Worldwide Monopoly
  7. Labyrinth 2
  8. Guitar Hero
  9. Asphalt 5
  10. FS5 Hockey
  11. Taiko no tatsujin
  12. UNO
  13. Wally

Navi
Jarang2 gak ak guna apps spt Google Earth dan Jorudan tapi kebelakangan nih agak rajin guna app WhereTo ntk tahu lebih banyak tentang kedai2 yang terdapat di sekitar 滋賀 (Shiga) nih~ Terkejut gak bila tulis ada masakan Malaysia di 京都 (Kyoto) tp rasa2 nyer kelentong jer kot ;) Sebelom pakai app Where To, ak gune AroundMe yang lebih kurang sama tp lebih banyak pilihan.. 

 Where To?

Apps lain adalah seperti dalam gambar di bawah~


JB memang best tp ada juga kekurangan dia; yang ak perasan ialah ak nyer GPS x berfungsi waktu ak g Korea hari tuh -_-" Punyelah prepare cam2 apps Navi ntk kegunaan bile 旅行 (Vacation) skali leh plak x berfungsi (笑) JB juga melanggar perjanjian Softbank membuatkan ape2 kerosakan yang berlaku kepada iPhone secara automatik adalah 自業自得 (Reap what you sow) o_0 X kisah la korang JB ke x iPhone korang, yang pasti kita sumer tetap berkongsi benda yang sama iaitu bil bulanan yang agak melampau berbanding handset biasa~ 


Bil terus naik kaw2 sejak guna iPhone pada Ogos yg lepas -_-"

5 comments:

  1. hmm

    #1-iTunes boleh sync bkn takat satu iPhone jer. Aku sync 2 iPhone + iPad guna satu iTunes (dgn apps masing2). Janji pemegang akaun sama.

    #2-YM 2.0 boleh buat video call (YM to YM)

    #3.1-dlm hal pengurusan music dan sync lagu, iTunes mmg suck. Sbb tu aku guna Media Monkey utk urus lagu

    #3.2-aku selalu stream lagu dr komputer aku disebabkan 32Gb pun x cukup utk aku+xyah sesusah nk sync.

    #4-JGN GUNA SSH KLU XTAU APA2 PSL LINUX AND THE GANG. SILAP LANGKAH, iPHONE KO BERPOTENSI DICEROBOH DAN PALING BAIK PUN DILETAKKAN VIRUS.

    ReplyDelete
  2. okeh bos..
    ak pon cuak2 gak ngan SSH nih, sebab tuh ak terus OFF sampai skang..

    uik, apsal ko nyer leh sync lak? ak selama nih ada 1 jer akaun iTunes, tp ntah kenapa waktu ak cucuk kt laptop, dia leh sync kt laptop sampai hilang macam2 kt iPhone -_-"

    YM 2.0; tp slack xleh guna ngan 3GS ;)

    huhu, setakat nih ak masih guna MP3 player jer ntk dengar lagu.. lepas nih kot baru guna iPhone..

    ReplyDelete
  3. mahal nye bill telefon kalau guna iPhone... :(
    macam mane nk beli nih -_-"

    ReplyDelete
  4. better angkat N8 kot..
    cam kerek jer ak tgk~

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC