Followers

Wednesday 4 August 2010

前期終了 (End of first term)

4 Ogos - RITS


Mengikut kalender RITS, hari nih merupakan hari terakhir bagi 前期 (First term)~ Bermula esok, setiap pelajar akan memulakan 夏休み (Summer Vacation) masing2; namun 夏休み ak hanya akan bermula dalam awal bulan 9 kerana perlu pulun ntk 学会 (Conference) hujung bulan nih -_-" Sebagai pelajar 博士前期過程 (Masters course), ak perlu 30 単位 (Credit hours) ntk 卒業 (Grad); 14 単位 khusus ntk 研究 (Research) jadi baki 16 単位 nak x nak kene amik kelas gak.. Ntk 前期, ak ambil 5 科目 (Subject) manakala 後期 ak ambil 3 科目.. Ntk entri kali nih, ak akan cerita mengenai 科目 waktu 前期~

国際技術協力特論 (International Technology Cooperation)
Subjek yang diajar oleh seorang lecturer yang berpengalaman kerana banyak di jemput oleh kerajaan Jpon ntk melakukan lawatan ke luar negara terutama nye negara dunia ketiga sebagai langkah kerajaan Jpon ntk membantu negara2 berkenaan.. Subjek nih amat menarik kerana mendedahkan proses sebenar bagaimana kerajaan Jpon @ negara2 maju membantu sesebuah negara dan jenis2 bantuan yang telah diberikan.. Sebagai pemegang biasiswa YPM, ak dapat pelajari bagaimana prosedur sebenar bagaimana pinjaman daripada JBIC (Japan Bank for International Cooperation) tu diluluskan dan hubungan 2 negara antara Malaysia dan Jpon.. 

Ada 2 lecturer luar yang dijemput ntk memberikan sedikit ucapan mengenai keadaan dunia semasa dan langkah2 yang perlu diambil bagi menangani isu2 tersebut turut dibincangkan dalam kelas nih.. Beberapa minggu terakhir, lecturer akan menyediakan masa bagi pelajar2 yg ingin 発表 (Presentation) mengenai topik tertentu dan minggu terakhir disediakan kuiz ala2 final exam.. Nasib baik lan_pali kasi 過去問 (Past questions) dan soalan yg ditanya ketika exam pon sejibik dalam 過去問.. ~syukur~ ;)

科学技術英語ライティング (Scientific Technology English Writing)
Subjek paling best kot dalam 前期 (笑) Dalam kelas nih, hampir setiap masa para pelajar dipupuk ntk menulis sebanyak mungkin dalam 英語 (English).. Jgn pandang remeh sbb kadang2 topik yang diberi agak mencabar~ Banyak part best bila sesi dialog antara lecturer (native speaker) ngn pelajar Jpon.. Diorang memang ada kesukaran ntk bercakap tapi kalo bab menulis, ada yang lagi hebat dari ak tuh~ o_0 Subjek nih juga mengajar pelajar bagaimana menulis resume @ CV dan 論文 (Thesis).. Sepanjang kelas, pelajar diminta menghantar レポート (report) dan beberapa 2 kuiz akan dijalankan.. Kuiz terakhir agak mencabar= ;)

電気系応用数学特論 (Applied Mathematics for Electrical course)
Subjek nih paling xleh blah sebab hampir semua yang diajar dalam kelas di ambil bulat2 daripada MIT OpenCourseWare; Alang2 buku teks yang digunakan dalam subjek nih ialah buku yg ditulis oleh guru yg mengajar subjek yg sama di MIT= Beza nyer di MIT, jumlah 講義 (Lecture) lebih banyak berbanding di RITS yang hanya 15 minggu jer.. Mungkin sana lebih elok sebab kalo tgk video tuh, lecturer siap adakan Quiz Review tuh! Kelas nih lebih pada mengajar dan ada beberapa ketika 課題 (Task) berupa 証明問題 (Proof Problem) akan diberikan~ Quiz akan diberikan di akhir kelas; menyesal giler x pinjam buku teks awal2 kt 図書館 (Library) memandangkan tempoh pinjaman bagi pelajar masters ialah hampir 4 bulan..-_-"

システムLSI設計特論1 (System LSI Design)
Amik kelas nih sebab 先輩 (Senior) cakap senang nk score.. Mana x nyer, seblom abis masa kelas, pelajar diberi 理解度テスト (Comprehension test) melalui booklet yang diberi di awal kelas.. Jawapan plak boleh tiru member lain ;) Kelas nih memang menarik bagi sesiapa yang minat dunia komputer dan cip~ Paling best ialah xde exam, ade 2 課題 yang perlu dihantar kalo x silap.. Seperti biasa, jawapan boleh ditiru.. (笑)

パワーエレクトロニクス特論 (Power Electronics)
Subjek nih merupakan lanjutan daripada subjek yang sama diajar sewaktu 学部 (Undergraduate) malah 先生 (Lecturer) yang mengajar juga sama.. Ada beberapa 課題 yang diberikan dan jawapan juga boleh ditiru (笑) oh yer, subjek nih pon xde exam jadi memang mudah nk score.. ;) 

p/s 特論 = Advanced or master's course at university

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC