Followers

Friday 15 June 2012

Volunteer Work: Day 5

1 June - MATSUSHIMA


Destinasi pertama pada pagi ini ialah 見学 (Lawatan sambil belajar) mengelilingi 南三陸 (Minami Sanriku); salah satu tempat yang agak terkenal kerana sering kedengaran dalam berita sejak tsunami tahun lepas.. Bas berhenti di さんさん商店街 (Sansan shopping complex) selama 1 jam untuk kami membeli apa yang patut; agak terkejut apabila melihat kedudukan shopping complex ini melalui gambar lama sebelum tsunami dengan banyak banggunan dsb.. Tak banyak kedai yang ada di situ; tertarik dengan ATM bergerak dan juga pejabat pos~

Ak berada di sekitar hujung bawah kanan gambar.. Kawasan berhampiran laut memang musnah habis dan tsunami turut sampai kawasan kedai ini! 

Destinasi seterusnya paling ditunggu-tunggu oleh ak iaitu 松島 (Matsushima), salah satu daripada 日本三景 (Three Views of Japan)~ Perjalanan mengambil masa hampir 2 jam daripada 南三陸; kami diberi masa 1 jam untuk makan tengahari dan ak sengaja memilih untuk makan bersama 上司 (Superior) kerana yakin mereka akan belanja (笑) 上司 memilih restoran yang ada menyediakan makanan laut untuk ak dan seorang lagi "Malaysian"; hari itu baru dapat tahu dia jenis "minum" dan makan "daging Jpon" apabila dengan selamba 乾杯 (Cheers) disebelah 上司 (-_-")


Misteri terungkai kerana selama ini ak pelik bila dia tolak ajakan untuk makan daging di restoran 2x2 pada hujung minggu dan dia juga kerap turut-serta dalam 飲み会 (Party) hujung minggu bersama 同僚 (Workmates) yang lain.. Agak tidak sedap hati bila 上司 mula membanding-bandingkan antara ak dengan dia dari sudut agama #sigh Selesai makan, kami diminta berkumpul di hadapan tempat jual tiket kerana dari situ akan naik feri mengelilingi 松島~ FYI 松島 hanya mengalami kerosakan kecil akibat tsunami dek dihalang oleh pulau-pulau kecil disekitarnya..

Don't try this at home (笑)

Berbeza dengan 天橋立 (Amanohashidate) di 京都 (Kyoto) dan 宮島 (Miyajima) di 広島 (Hiroshima), Pemandangan menarik 松島 lebih menumpu pada pulau-pulau kecil semulajadi ini.. Seronok bila feri bergerak, banyak burung mengejar daripada belakang dan kami semangat memberi makan kepada burung tersebut dengan pelbagai gaya seperti di dalam gambar (笑) Feri pusing selama 20 minit sebelum pulang~ Sempat beli お土産 (Souvenirs) berupa poskad seperti biasa sebelum naik bas menuju ke 神奈川県 (Kanagawa Pref)~ Bertolak jam 1400 dan selamat tiba di hostel sekitar jam 2030!

Alhamdulillah, selamat menghabiskan satu lagi 日本三大 selepas 日本三祭tempoh hari ;)

p/s Dalam perjalanan, terkejut bila baca twitter ada gempa bumi kuat sekitar 東京 (Tokyo)~ Gambar-gambar lain boleh dilihat melalui sini~    

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC