Followers

Thursday 7 June 2012

Volunteer Work: Day 1

28 May ~ 1 June - MIYAGI


Salah satu aktiviti tahunan bagi semua pekerja baru syarikat ak ialah melakukan ボランティア活動 (Volunteer Work) dan tahun ini kami ditempatkan di 宮城県 (Miyagi Prefecture), salah satu negeri yang teruk dek tsunami tahun lepas.. Bas berlepas pada pagi 28hb sekitar jam 0740 di hadapan syarikat jadi kami sudah dikehendaki berkumpul di ロビー (Lobby) hostel sekitar jam 0630 lagi ;) Seramai 26 orang termasuk 2 上司 (Supervisor) turut-serta di dalam bas tersebut yang mengambil masa selama 6 jam untuk tiba di destinasi..

28 May - ISHINOMAKI


Dalam perjalanan agak terkejut hujan turun dengan lebat sekitar 宇都宮 (Utsunomiya); dok menjangkakan hebat sepanjang hari bakal membuatkan kami hanya duduk dalam hotel sahaja bila sampai nanti ;( Berhenti untuk makan tengahari di Hillside Shops & Outlets~ Kagum dengan rekaan persekitaran seperti di Eropah~ Makan tengahari ditanggung oleh pihak syarikat; yang Jpon makan daging, dan kami diberi makan ketam~ Perjalanan diteruskan selepas itu dengan destinasi pertama ialah 石巻市立病院 (Ishinomaki Hospital); kami dibawa masuk untuk lihat sendiri kerosakan terutama tingkat 1 yang hancur habis dek tsunami.. Keliling hospital pula penuh dengan longgokan sampah, runtuhan konkrit, jalan berlubang dsb.. 


Hospital ini dibina selepas 阪神淡路大震災 (Hanshin Awaji Earthquake) pada tahun 1995 jadi dia memang tahan kepada gempa bumi.. Malangnya kali ini selepas gempa bumi, tsunami pula mari membuatkan kebanyakan rumah habis musnah.. Malang juga bagi pihak hospital kerana lifeline (makanan dan minuman) mereka ditempatkan di tingkat 1 juga turut musnah dek tsunami.. Sewaktu kami sedang mendengar penerangan daripada doktor, bekalan elektrik kerap kali terputus~ Doktor nasihatkan untuk persiapkan kelengkapan lifeline di rumah seperti botol minuman, dan makanan kerana kita tidak boleh jangka bila bencana akan menimpa.. Bila ditanya apa yang mereka perlukan sekarang, doktor kata merupakan doktor lagi kerana ramai doktor lari ke tempat lain selepas bencana~ 


Selesai penerangan, kami dibawa pusing sekitar 石巻市 yang memang agak menyedihkan.. Ibarat seperti melihat gambar-gambar bangunan di Palestine pun ada~ 石巻市 terkenal dengan manga dan masked rider; siap ada muzium Masked Rider tapi sayang turut mengalami kerosakan dek tsunami.. Bas berhenti sebentar di 石巻駅 (Ishinomaki Station) untuk buang air; boleh tahan lawa stesen dia (笑) Daripada situ, bas membawa kami menuju ke Hotel Nyu-sakai yang mengambil masa 1 jam sebab terletak di tepi laut.. Makan malam agak mewah; pertama kali dijamu dengan ikan jerung! Kurang minat makanan Jpon sebab semua ikan yang dijamu adalah mentah! Selesai makan, kami diberi masa untuk menulis laporan sepanjang hari pastu kena hantar sebelum tidur! 


p/s Gambar-gambar lain boleh dilihat melalui sini~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC