Followers

Monday 4 June 2012

Arsenal 11/12 Season Review


Arsenal telah mengakhiri musim EPL 11/12 di tangga ke-3 untuk layak secara automatik dalam saingan UCL musim depan setelah mencatat kemenangan tipis 2-3 ke atas West Brom di tempat lawan.. Musim ini juga menyaksikan Arsenal gagal mengutip sebarang piala berprestij untuk kali ke-7 berturut-turut namun berita baik buat peminat Arsenal apabila kapten Robin van Persie berjaya dinobatkan pemain terbaik EPL musim ini malah memenangi kasut emas setelah menjaringkan 30 gol sepanjang musim; 132 gol sepanjang karier beliau bersama Arsenal~ 


Season Review
Ketiadaan Nasri, Fabregas, Wilshere dan beberapa pemain tunggak dek kecederaan menyaksikan perlawanan pembukaan Arsenal tidak begitu membanggakan apabila sekadar seri 0-0 menentang Newcastle di tempat lawan.. Namun kekalahan 2 perlawanan berikutnya menentang Liverpool dan Manchester United benar-benar merisaukan hala tuju kelab lebih-lebih lagi apabila Arsenal tewas teruk 2-8 di tangan MU di tempat lawan~ Arsene Wenger (AW) terus membawa masuk 6 pemain baru di saat akhir pintu perpindahan pemain Ogos dengan 1 striker, 3 midfield, 2 defender~ Kemasukan Arteta, Benayoun dan Mertesacker benar-benar membantu mengukuhkan skuad Arsenal yang agak goyah pada ketika itu..


Salah satu pemain yang begitu diharapkan dapat membantu barisan serangan Arsenal ialah Park Chu-Young, kapten South Korea yang dibawa masuk daripada Monaco.. Seperti biasa, AW gemar menggunakan pemain baru untuk bersaing dalam pasukan simpanan dan juga saingan FA Cup dan Carling Cup namun sayangnya Arsenal kecundang awal pada musim ini.. Satu-satunya pemain yang banyak membantu Arsenal disamping menambah kepercayaan peminat terhadap kelab ini ialah kemasukan Thierry Henry yang dipinjamkan daripada NY Red Bulls selama 2 bulan.. Jaringan Henry 10 minit selepas dimasukkan menyaksikan Arsenal maju ke pusingan ke-4 saingan piala FA benar-benar mengubat hati penyokong! 


Saingan UCL musim ini juga menyaksikan Arsenal kecundang di tangan AC Milan pada agregat 3-4 di peringkat suku akhir meskipun berjaya mengejar 3 gol pada separuh masa pertama 2nd leg.. Pada waktu ini Arsenal boleh fokus kepada saingan tempat ke-3 EPL setelah tewas dalam saingan mengejar piala lain.. Kemenangan 5-2 dalam North London derby merupakan suatu perlawanan yang tidak dapat dilupakan kerana Arsenal berjaya menyumbat masuk 5 gol setelah ketinggalan 0-2 di awal permainan.. Musim ini juga menyaksikan Arsenal berjaya mencatat kemenangan ketika menentang Chelsea, Liverpool dan Manchester City walaupun sekali (笑) 


Players  
Musim ini menyaksikan pemain baru Alex Chamberlain muncul sebagai pemain kegemaran peminat Arsenal dengan prestasi yang memberangsangkan dalam permainan.. Alex berjaya mencatatkan 2 gol pertama bersama Arsenal ketika menentang Blackburn yang menyaksikan Arsenal menang besar 7-1; jaringan terbanyak dalam musim ini.. Selain Park, persembahan Chamakh dan Ramsey juga kurang memberangsangkan; Chamakh hanya menjaringkan 1 gol dalam musim ini ketika menentang Blackburn manakala Ramsey pula dilihat "lemah" di atas padang dan prestasi turun-naik beliau benar-benar mengundang kemarahan peminat kendatipun kerap dipilih AW.. Pemain paling menyerlah semestinya Alex Song; pengganti Fabregas dengan 12 assists sepanjang musim~ Ketiadaan Wilshere benar-benar terasa!! 


p/s Tak kisah sangat Arsenal tidak menang piala, janji main best takde hal :p

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC