Followers

Thursday 27 October 2011

B.E.M


Ak diperkenalkan dengan Board of Engineers Malaysia (BEM) oleh seorang rakan, yang kini bekerja bersama kerajaan di Putrajaya, di dalam blognya (link).. Kononnya semua jurutera wajib mendaftar bersama BEM dan adalah menjadi satu kesalahan jika tidak mendaftar yang boleh membawa kepada denda RM10k atau penjara ±3 tahun atau kedua-duanya sekali~ Sebagai seorang rakyat yang begitu berdisiplin, ak telah menghantar borang keahlian ke BEM pada Disember tahun lepas sewaktu ak pulang selama seminggu di Malaysia bagi menghadiri CSSR 2010 (link) Berikut merupakan dokumen yang telah ak hantar untuk memohon keahlian Graduate Engineer BEM~ (link)


  • Borang Keahlian
  • Salinan Kad Pengenalan 
  • Salinan sijil ijazah sarjana muda
  • Salinan senarai penuh mata pelajaran dan kursus yang diambil ketika Degree
  • Salinan senarai penuh mata pelajaran dan kursus yang diambil ketika Diploma
  • Wang Pos RM50

Agak rumit juga prosedur yang dikenakan terutamanya setiap salinan mesti mempunyai cop daripada Professional Engineer yang berdaftar bersama BEM.. Mujur tidak sukar untuk ak mendapatkan cop tersebut memandangkan Ummi merupakan pensyarah universiti dan ramai juga pensyarah yang berdaftar sebagai Professional Engineering di situ~ Malangnya masa yang agak terhad membuatkan ak hanya sempat pos dokumen tersebut menggunakan pos laju daripada menghantar secara terus di pejabat JKR.. Selepas menghantar, haram tidak dengar sebarang berita samada dokumen tersebut dah selamat sampai atau tidak.. 

Ummi asyik bising bertanya suruh ak dapatkan kepastian samada borang tersebut dah sampai atau tidak.. Kesilapan besar ialah ak tidak membuat salinan seluruh dokumen yang telah dihantar (-_-") Lega apabila e-mail yang ak hantar sekitar bulan 2~3 mendapat maklum balas yang baik kononnya pemohonan ak masih dalam proses.. Ak sudah sedia maklum proses pemohonan memang mengambil masa yang agak lama: ada rakan yang ambil masa lebih 6 bulan untuk proses~ Sepanjang masa ak hanya menunggu dan akhirnya terlupa langsung sebab sibuk dengan urusan di universiti dan 就職活動 (Job Hunting)~

Apabila pulang ke Malaysia sempena musim perayaan yang lepas, ak telefon pejabat JKR bertanyakan status keahlian BEM ak; terkejut beruk apabila dimaklumkan ada dokumen yang tidak cukup yakni sijil diploma (tidak tersenarai pun dalam senarai dokumen yang diminta!!) dan yang menariknya, kononnya mereka sudah hantar notis minta ak hantar dokumen tersebut pada pertengahan Disember tahun lepas dan juga sekitar bulan Mei tahun ini! Bila disemak semula, rupa-rupanya mereka tersilap baca alamat rumah ak (-_-") Mujur mereka sanggup terima salinan sijil diploma menerusi mesin faks sahaja~

Selesai urusan BEM, ak fikirkan pemohonan ak akan berjaya tapi sekali lagi dikejutkan menerusi telefon daripada Ummi yang memberitahu ada surat dari BEM mengatakan pemohonan ak gagal baru-baru ini! Alasan yang diberikan ialah bidang yang ak ambil di RITS tidak mendapat pengiktirafan JABEE (Japanese Accreditation Board for Engineering Education).. Ak memang sudah sedia maklum tentang JABEE memandangkan hanya bidang kejuruteraan awam sahaja yang mendapat pengiktirafan JABEE di RITS.. Cuma tidak sangka boleh kacau pemohonan sebab sebelum ini ingatkan sudah boleh lepas dengan adanya pengiktirafan dari JPA.. 

Ak bertanyakan kepada SV mengenai isu bidang 電気電子工学科 (Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik) tidak mendapat pengiktirafan JABEE; dan dengan macho dia memberitahu sebabnya, "RITS tidak mohon pun sebab merasakan tidak perlu~" o_0 Berbekalkan jawapan SV, ak telah telefon pihak JKR dan menyatakan situasi ak dan akhirnya mereka memberitahu perkara sebenar; bermula tahun 2006, universiti yang tidak mendapat pengiktirafan JABEE tidak boleh mendapat keahlian BEM (-_-") Jika dulu sesiapa yang berkenaan boleh mengambil peperiksaan, tapi kini ia sudah dimansuhkan!

Agak lawak dan kasihan pada kami semua yang penat-lelah belajar bahasa Jpon, kursus kejuruteraan dalam Jpon selama 2 tahun untuk sarjana muda, kemudian bila pulang, pemohonan ditolak sebab bidang tidak diiktiraf JABEE!! Kononnya pihak BEM akan sediakan alternatif lain untuk mendapat keahlian yakni dengan menyambung pengajian ke peringkat tinggi, dll; bagi kes ak, ak perlu menghantar surat memaklumkan ak sedang menyambung pengajian di peringkat Masters dan menunggu budi bicara pihak mereka samada akan memberikan keahlian atau tidak (笑) 

*update*
Setelah sekian lama, ak menerima email maklum balas daripada pihak B.E.M yang memaklumkan mereka tidak boleh meneruskan pemohonan ak kerana RITS tidak diiktiraf JABEE (-_-") Mereka siap suruh ak dan pelajar Malaysia lain untuk mendesak pihak RITS untuk memohon keahlian JABEE; dah terlewat la bagi ak (-̩̩̩-̩̩̩-̩̩̩_-̩̩̩-̩̩̩-̩̩̩ ) 
p/s Sesiapa yang ingin periksa status universiti mereka dengan JABEE boleh melawat link ini~

2 comments:

  1. salam sy nk tnya sekarang da dapat ke pengiktirafan dari bem??saya pn masalah yg sama..ada cara lain tak nk apply selain kena further master??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam
      malangnya sampai skang xde update..
      memang kena push sendiri la ke pejabat BEM untuk desak dapatkan keahlian..
      my friend ada sorang yang lepas..
      tapi dia ada Masters la :p

      insyaAllah dah balik Malaysia for good kang baru nak push~

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC