Followers

Saturday 22 October 2011

Arsene Wenger

Arsene Wenger dilahirkan pada 22 Oktober 1949 di Strasbourg, France dan dibesarkan di sebuah kampung di Duttlenheim bersama dengan seorang kakak dan adik.. Keluarga beliau memiliki sebuah bengkel dan juga bistro dan suasana membersar di dalam pub sedikit sebanyak membantu Wenger dalam mempelajari tektik dan pemilihan pemain apabila mendengar pengunjung berborak tentang bola sepak..  Wenger banyak bermain dalam posisi pertahanan ketika zaman remaja, namun mula bermain secara serius setelah menamatkan ijazah Sarjana dalam bidang Kejuruteraan Elektrik dan Ekonomi pada tahun 1971 ketika berusia 22 tahun!  


Karier professional dalam dunia bola sepak Wenger adalah pada tahun 1978 ketika beliau bermain untuk pasukan RC Strasbourg namun hanya membuat 18 penampilan sepanjang bersama kelab itu.. Karier sebagai pengurus bola sepak pula bermula apabila Wenger mendapat diploma dalam bidang pengurusan pada tahun 1981 dan ditugaskan sebagai pengurus skuad muda pasukan.. Memulakan karier di France dan seterusnya berkembang ke Jepun dan kini bersama pasukan Arsenal di England, berikut merupakan senarai kelab yang telah Wenger pegang sejak tahun 1984~2011

Nancy-Lorraine (1984~1987)AS Monaco (1987~1995)Nagoya Grampus Eight (1995~1996)Arsenal FC (1996~2011)

Sepanjang karier selaku pengurus pasukan bola sepak, Wenger telah berjaya menaikkan nama pemain yang tidak dikenali kepada status Superstar seperti Youri Djorkaeff, George Weah, Thierry Henry, Cesc Fabregas dsb.. Ketika diperkenalkan sebagai pengurus baru Arsenal, ramai tidak mengenali latar belakang Wenger pada ketika itu namun rekod cemerlang dalam SV Wenger ternyata membuka mata orang ramai apabila berjaya membawa Arsenal memenangi juara liga dan piala FA pada tahun ke-2 beliau di Arsenal! Malah Wenger masih memegang rekod sebagai pengurus pertama yang mengendali pasukan tanpa kalah dalam 49 perlawanan liga! 


Meskipun almari piala di Arsenal agak berhabuk buat masa ini, penulis masih mengharap Wenger kekal di pucuk pengurusan kerana corak permainan Arsenal menarik kerana dia.. Tidak dapat bayangkan hari di mana Wenger meletakkan jawatan atau maut di langgar lori dsb (泣) Kagum dengan Arsene Wenger membuatkan penulis tanpa segan silu apabila ditanya, "Siapa yang anda suka di Arsenal?" akan menjawab, "ARSENE WENGER!" Selamat Hari Jadi, お誕生日おめでとうございます! In Arsene, We Trust!


p/s Lepas grad nanti, nak try amik masters dalam ekonomi plak.. pastu amik diploma dalam bidang pengurusan.. agak2 boleh jadi manager Arsenal x? (笑)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC