Followers

Saturday 29 October 2011

Proses Penukaran Lesen Memandu Jepun [Part 1]

20 October - SHIGA

Sekembalinya ak di Jpon beberapa hari yang lepas selepas beraya di Malaysia, ak telah dimaklumkan dengan suatu berita yang kurang enak tentang penguatkuasaan serta-merta undang-undang mengenai status AP pelajar.. Kononnya sesiapa yang ingin membawa pulang kereta apabila tamat pengajian harus memiliki lesen memandu Jpon! Memandangkan pihak syarikat yang memberi ak 内定 (link) juga meminta setiap bakal pekerja memiliki lesen memandu, ak memiliki momentum lebih untuk berusaha mendapatkan lesen tersebut meskipun terpaksa mengeluarkan duit belanja yang lebih..

準備 (Preparation)
Perkara pertama yang harus seorang calon sediakan ialah 翻訳 (Translate) lesen memandu Malaysia ke dalam bahasa Inggeris atau Jpon! Terdapat 2 kaedah yang digunakan iaitu pergi ke pejabat JPJ dan minta mereka mengeluarkan 1 borang yang memberitahu status lesen memandu dan tempoh berapa lama anda telah memandu; 1 lagi kaedah ialah 翻訳 di pejabat Japan Automobile Federation (JAF) berdekatan dengan tempat tinggal anda.. Hal ini adalah perlu kerana calon harus membuktikan yang dia pernah memandu di negara asal paling kurang 3 bulan sepanjang mendapat lesen memandu tersebut.. 


Oleh kerana ak hanya dapat tahu tentang kaedah pertama ketika ak sudah berada di Jpon, ak nekad untuk memilih kaedah kedua dan terpaksa membayar 3000円 sebagai yuran 翻訳.. Calon masih boleh menggunakan kaedah 1 dengan cara menghantar I/C dan lesen memandu asli kepada waris di Malaysia untuk meminta mereka tolong buatkan (Kononnya percuma atau RM10 bayaran yang dikenakan bergantung kepada tempat).. Untuk itu, calon hendaklah menyediakan satu borang yang memberitahu nama waris tersebut dan hubungan antara waris~ 

Semestinya cara paling mudah dan cepat jika calon berada di Jpon ialah dengan memilih kaedah 2 yang hanya memakan masa hampir 1 jam untuk proses pengeluaran.. Namun calon hendaklah bersiap sedia ditanya tentang situasi memandu di Malaysia; bagaimana anda mendapatkan lesen tersebut, berapa lama tempoh yang diperlukan untuk lepas ujian memandu, nama sekolah memandu, dll~ Calon yang mempunyai lesen P dan cukup tempoh 3 bulan berada di Malaysia selepas mendapat lesen P tersebut boleh membuat 翻訳 tanpa menunggu lesen penuh.. Selesai proses 翻訳, calon hendaklah menempah tempat di 運転免許センター (Driving License Center) berdekatan untuk sesi ujian bertulis dan ujian memandu.. 

Contoh salinan lesen memandu yang telah dialih-bahasa

Dokumen yang perlu dibawa ke JAF

  • Lesen memandu original (Elok bawa semua lesen daripada L-P bagi memudahkan anda menerangkan status dan tempoh memandu)
  • Alien Card dan I/C Malaysia

p/s Part 2 akan menceritakan pengalaman penulis di 運転面鏡センター

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC