Followers

Tuesday 11 October 2011

Value


Sewaktu mendengar ceramah oleh Ketua Pengarah MARA yang baru bersama-sama dengan beberapa VIP yang lain mengenai pelajar Malaysia di Jpon, ak sempat menyalin beberapa fakta yang menarik antaranya sebab Jpon di pilih sebagai destinasi.. Sebab paling utama yang dikemukakan oleh VIP tersebut ialah VALUE, teknologi datang kemudian! Apabila bercakap tentang value, ak mula berfikir tentang budaya kerja, sikap orang Jpon yang benar-benar menarik perhatian seluruh dunia lebih-lebih lagi ketika Jpon dilanda musibah bencana gempa bumi dan tsunami pada bulan Mac yang lepas.. 

VALUE masyarakat Jpon yang baik sememangnya mampu untuk membangunkan masyarakat kita dalam usaha mencapai negara maju.. Namun persoalan di sini, adakah value tersebut boleh didapati di Universiti? Dalam masa 4 tahun berada di universiti Jpon, ak rasa value pelajar Jpon sendiri macam makin teruk (situasi mungkin berlainan mengikut kawasan dan universiti) Persoalan paling besar ialah bagaimana hendak membawa pulang VALUE yang dimaksudkan sedangkan kita sendiri tidak mempraktikkan terlebih dahulu VALUE tersebut?? Meskipun sudah mempraktikkan VALUE tersebut, mampukah anda mengaplikasikan VALUE tersebut ketika berada di Malaysia kelak?

Adakah VALUE yang dimaksudkan itu boleh didapati di Universiti? Pada pandangan ak, VALUE yang dimaksudkan oleh Tun Mahathir dalam 東方政策 (Dasar Pandang ke Timur) LEBIH merujuk kepada disiplin di tempat kerja.. Bagaimana Jpon boleh maju dalam masa yang singkat daripada sebuah negara yang miskin pasca WWII kepada antara negara ekonomi terbesar di dunia pastinya berkait-rapat dengan sikap mereka.. Mereka sudah ditekankan dengan aspek disiplin sebelum masuk sekolah rendah; malah di sekolah rendah juga kanak-kanak tidak dibebankan dengan subjek yang banyak tapi lebih kepada pemantapan diri dan sahsiah; kokurikulum, hobi, dsb~

Sejak daripada kecil mereka sudah dididik dengan perkataan "迷惑 (Nuisance)" membuatkan mereka begitu sensitif dalam setiap perbuatan agar tidak menimbulkan perasaan kurang senang terhadap orang lain.. Jangan pertikaikan tidak semua orang Jpon terutamanya remaja kini mengamalkan sikap itu tapi secara asasnya mereka semua di pupuk dengan corak pendidikan yang sama sejak kecil.. VALUE yang dipupuk memang banyak, tapi berapa banyak yang kita boleh "curi" untuk dibawa balik dalam masa 2 tahun (degree) ?? Sesungguhnya VALUE itu boleh dipelajari lebih efektif melalui komunikasi antara kanak-kanak dan juga orang tua mengikut pengalaman ak kerana remaja kini kurang "keras" sebelum memasuki alam pekerjaan..

Masa 2 tahun memang lama dan mencukupi untuk membawa pulang segulung ijazah namun, jika setakat ijazah sahaja, tak perlu kerajaan guna wang yang banyak untuk hantar ke luar negara kerana di negara sendiri juga banyak universiti yang diiktiraf~ Justeru itu, pelajar di luar negara tidak seharusnya menghabiskan banyak masa di dalam universiti SAHAJA tapi lebihkan menjelajah ke tempat baru, berkomunikasi dengan penduduk setempat, buat バイト (Part time job), internship, home stay dll kerana itulah cara yang paling efektif untuk mengenal VALUE seperti di dalam 東方政策~ Jujurnya tujuan ak ingin bekerja di Jpon juga adalah untuk "mencuri" VALUE yang boleh diterapkan di dalam komuniti apabila ak pulang ke Malaysia "for good" suatu hari nanti.. 

Semoga perjuangan kita semua diberkati-Nya

p/s Apa yang tertulis di sini hanyalah luahan perasaan apabila menyentuh isu VALUE seperti yang digarap oleh VIP.. Sepatutnya ak ajukan pandangan ini kepada VIP sewaktu sesi Q&A tapi malangnya perut lapar sangat waktu tuh, jadi dalam otak dok fikir pasal nak makan jer (笑)

 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC