Followers

Saturday 24 July 2010

Walking With Dinosaurs

24 July - OSAKA


"Waking With Dinosaurs (WWD)" berasal daripada sebuah siri dokumentari BBC yang ditayangkan sekitar tahun 1999.. Kagum dengan jalan cerita dokumentari tersebut membuatkan pihak penerbit sanggup melaburkan sebanyak 10 juta pound bagi menghasilkan sebuah teater dipenuhi dengan 15 恐竜 (Dinosaur) dalam saiz sebenar (Bilangan 恐竜 konon nyer berbeza mengkut negara).. Tour bermula di Amerika Utara pada sekitar tahun 2007 dan kini buat pertama kali nyer WWD bertapak di Jpon bermula di 横浜 (Yokohama) sehinggalah di 福岡 (Fukuoka).. Event di Osaka bermula pada 22/7 ~ 25/7 (link)..

出発 (Departure)
Kitorang bertolak daripada 南草津 (Minami-Kusatsu) sekitar jam 1230; awal nyer nk 予約 (Book) tiket tp waktu tuh masih x tau brape ramai yg nk ikut membuatkan terpaksa ambil risiko beli di kaunter bila sampai nanti.. Singgah sebentar di 京都駅 (Kyoto Station) ntk 合流 (Merge) dengan keluarga angkat ntk bertolak sama2.. 会場 (Venue) bertempat di 大阪城ホール (Osaka-jo Hall); 駅 (Station) paling dekat ialah 大阪城公園 (Osaka-jo Park).. Selamat sampai di 大阪城公園 sekitar jam 1415 membuatkan kitorang bergegas ke kaunter tiket; mujur masih ada tempat kosong tp tempat duduk agak hampeh aa pastu mahal (4200円 = RM 155) kaw2 -_-"

Keadaan pentas daripada tempat duduk -_-"

前半 (First Half) - ±40 minit
Awalnye kitorang didedahkan dengan latar-belakang jalan citer dan penemuan telur 恐竜 di celah2 batu.. Tetiba ada 恐竜 bersaiz kecil yang tetiba muncul dok mula pusing2.. Pastu muncul plak 恐竜 lain yang beraksi sebagai ibu kepada telo2 tersebut.. Aksi menarik waktu 恐竜 1 cuba nk makan telo tetapi di halang oleh 恐竜 2.. Telo2 mula menetas dan beberapa ekor 恐竜 kecil mula pusing2 mengelilingi pentas.. Tetiba tanah yang awal nyer bersatu mula berpecah menjadi 3 bahagian~ Beberapa tahun lepas tuh tumbuhan mula tumbuh dan muncul plak 恐竜 herbivore yang memakan tumbuhan2 tuh.. Kitorang ditunjukkan bagaimana 恐竜 melindungi diri sendiri daripada diserang musuh dengan melibaskan ekor..


****** 20分休憩 (Rest for 20 minutes) ******

後半 (Second Half)


Pentas waktu 後半 memang cantik giler dengan tumbuhan2 pelik dan pengenalan fungsi 昆虫 (Bugs) dalam menambahkan bilangan tumbuhan pada zaman tersebut.. 2 pertarungan terbaik berlaku waktu nih iaitu 恐竜 sejenis dan kemunculan T-rex.. Punyalah ganas dan realistik T-rex nih sampai kerap dengar suara budak2 menangis ketakutan.. Ending memang gempak bila efek cahaya lampu dan asap2 kt pentas cuba menggambarkan kepupusan 恐竜.. Akhir kata MC pon 深イイ (Deep) apabila menyuruh para pengunjung berfikir bila melihat burung di langit.. Burung2 tersebut adalah hasil evolusi 恐竜 yang leh terbang dan seterusnye menjadi bukti bahawa 恐竜 berada di kalangan kita selama nih.. Lets Walking With Dinosaurs~ (笑)

T-Rex

帰宅 (Returning Home)
Seblom balik, kitorang sempat ntk makan malam di Saizeriya di sekitar 大阪駅 (Osaka station).. Ramai giler orang sekitar kawasan 駅 konon nyer minggu nih minggu 祭り (Festival) terkenal di Jpon, 天神祭 (Tenjin Festival) yang akan bermula sok.. Sadis giler menunggu nk dapat tempat duduk kt Saizeriya dengan orang ramai dan bilangan kitorang plak 7 orang.. ;) Selamat sampai di umah sekitar jam 2015~ 


p/s Jalan citer WWD boleh dibaca melalui sini.. Gambar2 lain boleh didapati melalui sini.. Korang leh rasakan sedikit pengalaman menyaksikan WWD melalui video di bawah.. Enjoy!

5 comments:

  1. peh...kalau la semua ni ada di Malaysia...

    ReplyDelete
  2. wah best lah, real betul, tak der syarikat m'sia nak buat benda ni ek

    ReplyDelete
  3. huhu.. memang mantap.. Jpon negara asia pertama.. doa2 lah je la nanti sampai Malaysia gak.. ;)

    ReplyDelete
  4. Bestnya! Masih ingat lagi waktu kecil dulu, ada satu pameran dinosaur yang dibuat di Malaysia (di PWTC, rasanya). Rindu zaman tu, because semua patung-patung dinosaur tu nampak real.

    Inikan pula pementasan dinosaur, lagi saya suka! Harap-harap mereka buat di Malaysia/Ireland juga. But the cost for ticket mesti mahal kan?

    ReplyDelete
  5. yup.. mahal x mengagak.. kalo nk wat kt Malaysia, mungkin kerajaan kene kasi subsidi kot.. kui3

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC