Followers

Monday, 5 July 2010

Pierluigi Collina

Suatu nama yg x asing bagi para penggemar bola sepak sedunia dengan perwatakan yang agak menonjol, Pierluigi Collina telah dilahirkan pada 13/2/1960 di Bologna, Italy dan beliau digelar pengadil terbaik sepanjang zaman.. Beliau memiliki ijazah sarjana muda dalam bidang ekonomi dan pernah menjadi pemain bola sepak ketika remaja sebelum berhenti bagi mendalami ilmu tentang corak pengadilan yang akhirnye menjadi karier sekitar tahun 1977~ Tahap pengadilan beliau yang terlalu mantap membuatkan beliau berjaya dilantik ntk mengadili perlawanan dalam liga Italy Serie A dan Serie B~ Dalam waktu nih, beliau diserang penyakit alopecia; sejenis penyakit yang membuatkan segala jenis bulu di seluruh anggota badan nyer gugur! Perlawanan yang paling beliau x dpt lupakan  ialah ketika mengadili perlawanan akhir antara Bayern Munich dan Manchester United bagi merebut piala 1999 Liga Juara2 Eropah~ Waktu tuh beliau membenarkan masa tambahan sebanyak 4 minit yang menyaksikan Bayern tewas 1-2 meskipun berjaya mendahului sepanjang 90 minit perlawanan.. Kemuncak kerjaya Collina ialah ketika mengadili perlawanan akhir 2002 FIFA World Cup yang menyaksikan Brazil menewaskan Germany 2-0~ 


Pengaruh Collina juga kuat di luar padang apabila banyak kali muncul dalam CM (Commercial) tv antaranye CM たこ焼き (Sotong bakar) di Jpon, Adidas dan Mastercards.. Wajah Collina turut digunakan sebagai penghias muka depan Pro Evolution Soccer 3 & 4;  tp sengal xde pon watak dia dalam 2 permainan tersebut -_-" Konon nyer dia turut muncul dalam FIFA 2005 sebagai "unlockable referee" Sebelum bersara, beliau telah mengadili perlawanan kelayakan UEFA CL antara Everton dan Valencia di mana beliau dikritik hebat kerana membatalkan jaringan pemain Everton di hujung minit2 perlawanan bagi menyamakan kedudukan.. FIFA menetapkan usia 45 sebagai tahun persaraan pengadil namun pihak IFF (Italian Football Federation) bersetuju ntk meningkatkan kepada usia 46 sebagai penghormatan buat Collini.. Ramai menyangkakan Collini akan bersetuju ntk menyambung karier beliau namun jawapan yg diberi benar2 深イイ (Mendalam)~

Saya bersetuju ntk bersara pada usia 45 tahun. Selama ni, saya telah banyak menyuruh para pemain ntk menghormati peraturan permainan.. saya sebagai pengadil pon kenelah menghormati "peraturan" jugak~ ;) 

Mungkin sebab pengadil beginilah yang membuatkan nama beliau dikenali ramai~ Beliau ingin mengajar semua bahawa jangan pandang remeh tentang peraturan.. Bila kita cuba melakukan sesuatu, selagi boleh biarlah mengikut masa, jadual dsb~ Jangan ambil leka segala perkara kerana kelak diri sendiri juga akan merana.. Sebagai contoh teladan yg baik bagi kanak2, kenelah menunjukkan tingkah-laku yang baik dan sifat "menghormati peraturan" merupakan salah satu cara yg sesuai.. Janganlah suatu hari nanti, budak2 akan menyalahkan orang dewasa kerana mengajar benda x betol kt diorang (笑)



p/s Konon nyer sukan paling digemari Collina ialah bola keranjang ;)

9 comments:

  1. yup.. dah bersara.. tp cam Zidane, dia masih aktif di luar padang=

    ReplyDelete
  2. duit poket dah abes kot..tu yg masih aktif lg..=P

    ReplyDelete
  3. aku memang suka dengan Collina ni..kalau dia handle memang jarang dengar teamatau peminat tak puas hati..memang pro betul

    ReplyDelete
  4. @ zack: haha.. siot jer~
    @ etomyam: huhu.. bile tgk video2 kt youtube, best gak tgk cara dia buat pemain ketawa waktu situasi2 tegang.. terbaek!

    ReplyDelete
  5. I REMEMBER HIM!! he made japan lost to the semi finals 2002!! >:(((

    ReplyDelete
  6. @ matle: legend...dary.. ;)

    @ ameera: jgn diungkit kisah lama.. -_-"

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC