Followers

Friday 16 July 2010

Telinga dan Otak


Konon nyer pengguna dinasihatkan supaya menggunakan telinga kiri ketika bercakap di telefon bimbit kerana radiasi yang terpancar boleh memberi kesan buruk pada otak.. Sejak tuh, ramai gak yg bukan kidal tetiba jadi kidal sebab pegang telefon guna tangan kiri.. Bila diselidik dalam2, konon nyer berita tersebut adalah rekaan semata2 malah kesan radiasi di khabarkan tiada beza samada bercakap menerusi telinga kanan atau kiri.. (link) Namun, bagi mereka yg dah terbiasa cam ak, しゃない~ (There's nothing to do about it) Ak cuba selidiki lebih dalam ttg hubung-kait tentang telinga dan otak dan terjumpa info yang menarik melalui link nih..

右耳 (Right Ear)

Perkataan yang didengari melalui 右耳 dapat ditangkap dengan jelas.. Ini adalah kerana pusat kawalan pergerakan perkataan2 tersebut terletak di 左脳 (Left Brain), dan ianya bersambung secara terus dengan 右耳.. Oleh itu, apa yang didengari daripada 右耳 akan disampaikan secara terus ke 左脳; dengan kata lain, perkataan/maklumat dapat dihantar dengan jelas dan tepat. 

---> Bila mendengar hal2 penting, elok dengar melalui 右耳!


左耳 (Left Ear)

Perkataan yang didengari melalui 左耳 akan bergerak ke 右脳 (Right Brain) buat seketika menerusi 脳梁 (Corpus Callosum) sebelum sampai ke 左脳.. Ini membuatkan saluran maklumat menjadi sukar menyebabkan berlakunya "salah dengar", "x dengar" dsb.. 

Nak kata x elok dengar melaluli 左耳 pon x gak sebab laluan maklumat akan melalui 右脳 terlebih dahulu; dengan kata lain maklumat akan melalui bahagian otak yang terkenal dengan sifat 直感 (Intuition) dan ひらめき (Insight) jadi 情感 (Feelings) boleh bercampur dengan maklumat tersebut..

---> Sesuai menggunakan 左耳 ketika mendengar leteran yg ingin dilupakan, dan perbualan2 harian yg x penting... ;)

It’s the latest in a series of studies that show that sound from both human ears is processed differently within the brain. Researchers have noted that humans tend to have a preference for listening to verbal input with their right ears and that given stimulus in both ears, they’ll privilege the syllables that went into the right ear. Brain scientists hypothesize that the right ear auditory stream receives precedence in the left hemisphere of the brain, where the bulk of linguistic processing is carried out.

9 comments:

  1. elok dgr benda xpenting atau leteran "using left ear"..kalau xdgr langsung leh x?hehe..

    anyway, good info.br tau. :)

    ReplyDelete
  2. dah terbiasa dg sebelah kiri
    hp pun dalam poket seluar sebelah kiri

    ReplyDelete
  3. @ munshi: kalo buat2 x dengar lagi lama leteran dia.. baik dengar ikut telinga kiri.. cepat skit lupa.. (笑)

    @ tehr: sama la kita bro.. ;)

    ReplyDelete
  4. wah baru ku tahu...patut la selama ni aku rasa telinga aku ni mcm tak balance je hehehe

    ReplyDelete
  5. x stabil? kes bahaya nih bro.. ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC