Followers

Friday 30 July 2010

国際送金 (International Remittance)

23 July - KUSATSU

Teringin nk melabur duit dalam perniagaan SKN2U membuatkan ak terpaksa menghantar duit buat pertama kali ke luar negara (Malaysia).. Pengalaman member memberitahu diorang 送金 (Transfer money) menggunakan ゆうちょ銀行 (Japan Post Bank) kerana mudah~ Malah ゆうちょ銀行 juga mengenakan 手数料 (Commission) antara yg terendah iaitu sebanyak 2500円.. (link) Dalam proses ntk 送金 ke luar negara, perkara penting yang perlu diingat seblom pergi ke bank ialah seperti di bawah:-
  • Account with bank/branch
  • Account with bank 's address
  • Payee's A/C no.
  • Payee's ID. no.
  • Payee's name
  • Payee's address
  • Payee's telephone no.
  • Bank code
  • Purpose


Malang nyer duit dalam yen akan di tukar ke dalam mata wang USD kerana ゆうちょ銀行 x menyediakan perkhidmatan mata wang RM.. Pelik gak mata wang SD (Singaporean Dollar) boleh di tukar menggunakan bank nih o_0 Kesilapan ak sewaktu 送金 adalah membayar dalam jumlah yang tepat tanpa mengetahui jumlah wang tersebut akan di tolak sekali lagi oleh pihak bank di Malaysia dan juga x tekan pen btol2 waktu menulis -_-" Sekuriti kaw2 bila penjaga kaunter ingin 確認 (Confirmation) mengenai 目的 (Purpose) yang ditulis dalam borang~ Ak tulis nk "beli barangan perubatan" membuatkan diorang tanya semula ntk pastikan ak x beli dadah dsb.. Nasib x suruh tunjuk bukti.. (笑) Proses 送金 konon nyer mengambil masa selama 4,5 hari bergantung kepada situasi..

6 comments:

  1. utk pengetahuan anda, wlupun RM telah diapungkan, Bank Negara masih x membenarkan RM diniagakan di luar negara. Sbb tu xleh tukar RM terus.

    SKN2U tu apa?

    ReplyDelete
  2. ooo.. thanks for the info~

    SNK2U tuh bisnes e-networking.. ak pon x pasti sangat pasal bisnes nih.. dah yakin btol baru ak roger kt blog~ ;)

    ReplyDelete
  3. kalau 2 kali tukar nilainya camner?

    ReplyDelete
  4. memang pening sket bro.. sebab kes money convert nih berubah ikut masa.. kita kira lain hari nih, esok2 time nk tukar nilai mata wang berubah plak.. -_-"

    ReplyDelete
  5. skim apakah? jgn skim cepat kaya sudah. cek betul2. :)

    ko still keje parttime kan skang?

    ReplyDelete
  6. huhu.. ak pon x tau skim ape..

    err.. dulu ak jadi teaching assistant kt U, tp skang cuti sem dah stat jadi ak x wat ape2 part time... ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC