Followers

Sunday 11 March 2012

Lapor Diri

5 Mac - KUALA LUMPUR

Hari ini pula sibuk dengan urusan pemohonan visa untuk ahli keluarga yang akan turut-serta dalam 卒業式 (Convocation Day) ak pada 21 Mac nanti.. Pagi itu pergi ambil gambar saiz pasport untuk diri sendiri memandangkan pihak YPM hendakkan gambar terbaru disekalikan dengan salinan thesis.. Destinasi pertama ialah kedutaan Jpon yang terletak di Jalan Tun Razak~ Bertolak daripada rumah selepas Zuhur dan tiba sekitar jam 1430; kali pertama menjejakkan kaki di sini~ Agak terkejut kerana telefon bimbit perlu diserahkan di pondok pengawal terlebih dahulu.. Ramai juga yang mohon visa pada hari tersebut, salah seorang daripadanya ialah Amy Search (笑) Berikut merupakan dokumen yang diperlukan sewaktu memohon visa bagi yang ingin melawat famili (link):

  • Passport
  • Visa Application Form
  • Gambar bersaiz 4.5 cm X 4.5 cm background warna putih
  • Itinerary in Japan
  • Employment certificate
  • Latest account statement (Kalau salinan daripada Maybank2U dsb kena ada pengesahan cop)
  • Copy of marriage certificate (untuk ibu bapa)
  • Guarantee letter
  • Salinan surat beranak (untuk adik-beradik)

Sekali tengok dah macam penjara daa kedutaan nih o_0

Abang ak tidak bawa salinan surat beranak tapi dibenarkan untuk fax sahaja di kemudian hari atau bawa sahaja sewaktu nak ambil semula pasport tapi kononnya ambil masa sedikit (± 1 jam) untuk selesai urusan.. Destinasi seterusnya ialah lapor diri ke HQ YPM di Wisma Goldhill..Kali ke-2 hadir ke sini atas tujuan yang sama sewaktu tamat belajar ijazah sarjana muda 2 tahun lepas.. Hanya perlu isi borang tamat belajar sambil sertakan sekali alamat tempat kerja dan maklumat-maklumat peribadi lain.. Dokumen yang tidak cukup boleh dihantar melalui pos di kemudian hari.. Hendak borak lagi lama dengan pengurus projek tapi sayang Ummi dah tunggu dalam kereta di bawah.. Kena bergegas pulang awal untuk elak traffic jam petang itu..

p/s Kononnya YPM akan buka biasiswa untuk PhD pada tahun 2014.. Nak sambung ke tak ek? (笑)

4 comments:

  1. Hohohooo...PhD plk kyo?...cayalah lau teruskan...hiii...biasiswa YPM ni lps dh abis blajr x trikat pape ke dengan YPM 2? Tengok kyo lepas blajar trus leh keje ngn syarikt jepon...biasiswa cm duit raye plk nmpknye~~~hiiiiii

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..
    biasiswa ni x bonded ngan government.. so leh keje kt mana2 insyaAllah :)

    ReplyDelete
  3. Jadi biasiswa yg diberi die bagi gitu je la eh? Die x megharapkan balasan...seng nak ckp kire ypm ni belanja ko belajar la~~~~eh?...lau cm 2 sangat2 beruntung la kyo...murah rezeki kyo nmpknye :))

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC