Followers

Wednesday 21 January 2009

I Am Legend

Musim Exam datang lagi dan exam kali ini merupakan antara yang terpenting dalam sejarah hidup aku kerana keputusan kali ini bakal menentukan hala tuju aku selepas 卒業 dari RITS.. Bercakap pasal exam nih, teringat plak suasana exam di Unisel sepanjang 3 tahun pengajian di situ.. Berbeza dengan ape yang di rasa di Jepun nih, tempoh menjawab bg 1 paper ialah 2 jam 30 minit; memang 1 tempoh yang lama bergantung pada jenis soalan yang dikeluarkan la.. waktu exam di Unisel, aku cukup terkenal dengan gelaran 'suka-keluar-awal'.. Bukan kluar awal sebab give up x dapat jawab ke ape.. cumer, hmm.. dah tawaqal dengan apa yang telah aku jawab dan yaqin dengan Qadar ilahi~ Bila kes keluar awal nih, ade banyak implikasi yang perlu difikirkan terutama pandangan 先生 yang menjaga dewan peperiksaan ketika tuh, dan juga pandangan pelajar2 lain yang sedang menjawab kertas soalan yang sama ngan aku.. waktu awal2 memang dah ternyata pelbagai cemuhan yang aku terima hasil tindakan 'drastik' aku ntk meninggalkan dewan peperiksaan sebelum tamat tempoh masa yang diberikan ntk menjawab kertas soalan tersebut.. "Masalah adalah suatu fungsi masa.." kata Anuar 先生.. Lama2 bebudak ni cam dah biasa ngan sikap aku suka kluar awal sampaikan ade yang ajak aku kluar sama lagi.. lol


Setiap manusia itu ada ciri2 'istimewa' yang Allah berikan; bergantung pada setiap individu ntk menilai ciri2 tersebut 'berguna' atau pon tidak.. terus-terang aku ni sebenarnya ada 'penyakit' aneh di mana kalau aku rasa cuak akan sesuatu, mesti ak rase cam nak buang air besar.. haha~ pelik kan? sebenarnya itulah antara sebab kenapa aku keluar awal.. abis jer exam terus aku lari balik umah ntk buang air besar (jarak umah aku ngan Unisel dapat ditakrifkan secara 3 minit berlari).. Persoalannye adakah 'penyakit' ini merupakan suatu kelemahan buat diri aku @ sebalik nye? Memang x dapat dinafikan ada masa 'penyakit' ni memang 面倒くさい tapi kalau dipandang dari sudut lain, KELEBIHAN tetap ada.. ALLAH tu kan Maha Adil~ Teori aku: bila ak rase cam nak buang air besar, ak tahan seberapa lama yang mungkin.. waktu aku menahan tuh, kepala ak jadi merah menanda darah mengumpul banyak kat kepala.. bila darah terkumpul banyak kat kepala terus ke otak aku, insyaALLAH daya ingatan @ pemprosesan otak ak menjadi lebih baik dan ini menyumbang kepada Critical Thinking.. (ntah betul ke x teori nih.. haha ) 結論 nye, Alhamdulillah! Ak dapat diploma dengan sijil kepujian seperti 74 pelajar JAD yang lain..


Waktu pertama kali amik 試験 di Jepun ni, agak terkejut bila diberitahu tempoh masa ntk 1 paper ialah 1 JAM jer.. yang kelakar nyer, kendatipun masa yang diberi agak sedikit, bilangan soalan TIDAK semestinya sedikit.. waktu 前期 dlu ade 2 paper exam yang mana setiap paper nyer bilangan soalan perlu dijawab PENUH 1 paper.. memula memang x yaqin giler camne nak jawab soalan2 camtuh dalam tempoh masa yang terlalu 無理.. tetapi Alhamdulillah aku berjaya dapat A ntk kedua2 subjek tuh.. Dalam tempoh masa 1 jam, adakah aku boleh keluar awal sewaktu exam lagi?? Hmm.. sebelum exam rase2 cam x boleh, tapi entah kenape kadang2 boleh plak terbuat.. hahaha.. tapi malangnya keputusan exam bagi subjek yang ak kluar awal tuh x se'cemerlang' waktu aku terima semasa di Unisel.. Rasa sedih pon ade gak, maybe Allah nak tunjuk kot.. huhu, ntk 後期 ni ak akan cuba menahan diri daripada keinginan nak kluar awal tuh.. 'penyakit' aku tetap berjalan seperti biasa tetapi dalam tempoh 1 jam boleh jer kot ak menahannyer.. haha~


Sebelum stat exam, aku sempat layan balik drama Jepon yang memang menjadi favorite aku.. 「ドラゴン桜」 Dibintangi oleh Abe Hiroshi yang memegang watak seorang peguam.. Drama ni memang aku すすめ abis ntk korang sumer tgk x kiralah tgh dalam 試験 ke, tgh rilex ke.. 見て下さい sebab berbeza dengan kebanyakan J-dorama lain, drama ni memang banyak input yang berfaedah ntk setiap individu dan masyarakat.. Antara hint yang boleh aku kongsi dalam post kali ni ialah..

1) Cara yang efektif ntk mengingati nota ialah dengan membaca sambil berjalan..
2) Kalau dalam 試験、jawapan yang betul cuma ade 1 jer tapi dalam kehidupan, ape yang kita pilih tu sumer 正解.."Kamu lah yang menentukan hala tuju hidup kamu.."
3) ケンカに強くなる方法としては、まず自分の弱さを知ることだ.. Ada macam2 cara ntk maju ke hadapan, tapi yang paling penting ialah kita kene tahu TAHAP kemampuan diri kita sendiri..

Khusus buat yang tengah struggle dalam exam (macam ak skang nih..)

"試験というのは対話。相手との対話であり、そして自分との対話"

4 comments:

  1. Salam.. patutlah muka selalu merah. sebelum masuk dewan periksa kat RITS,cari tandas yang terdekat dulu...yosh..
    :)
    ganbarimasyou
    ||Life is decision making process||

    ReplyDelete
  2. oic..baru aq tahu sebab ape ko kuar awal time exam dlu...huhu.
    wow, sempat lg layan drama time exam.
    i think i can't be like u ler..=p

    btw, exam gambarou...(^_^)

    ReplyDelete
  3. to Edi - haha, nasihat yang berbaloi.. setakat ni kalau ade masa aku buang dlu kat umah baru gerak g dai.. huhu


    to sya2 - ko lagi bagus dari aku.. x yah ler jadi cam aku.. kita semua ade 道 masing2..

    ReplyDelete
  4. akhirnya...

    rahsia telah dibongkarkan...

    ....(^^,)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC