Followers

Thursday 18 July 2013

Arsenal Asia Tour 2013: Jakarta

14 July - JAKARTA

Arsenal merupakan antara kelab EPL yang paling susah hendak keluar Eropah ketika cuti musim panas kerana mereka lebih gemar menjalankan latihan memanaskan badan di negara-negara sekitar sahaja.. Namun, melihat kelab seteru seperti MU yang cemerlang bermain di Asia membuatkan Wenger membuat keputusan mengejut dengan mengumumkan Arsenal Asia Tour bermula tahun 2011.. Jpon sudah berada dalam perancangan awal pada ketika itu namun terpaksa ditukar kepada Malaysia atas faktor keselamatan kerana waktu itu Jpon masih dalam proses pembaikpulihan daripada tragedi 3.11~


Begitu mengharapkan Arsenal Asia Tour 2012 akan melibatkan Jpon tapi sayang tidak termasuk sebaliknya Malaysia diumum sekali lagi berturut-turut! Sebagai warga Malaysia semestinya aku berasa bangga, tapi sebagai penduduk Jpon, aku rasa terkilan kerana tidak dapat pergi lagi.. Sekitar March 2013, Wenger menamakan Jpon sebagai lokasi dalam Arsenal Asia Tour 2013 membuatkan aku sudah hampir membeli tiket masuk.. Sehinggalah Boss memberikan arahan untuk aku pergi ke Indonesia pada penghujung April.. Ingatkan tahun ini juga terpaksa bersabar, tapi alhamdulillah Indonesia juga termasuk dalam perhentian Arsenal tahun ini!


Agak menggembirakan apabila jarak stadium daripada lokasi penginapan aku sekarang juga tidak jauh iaitu lebih kurang 10km! Sebelum menjejakkan kaki di Indonesia lagi aku sudah merancang cara nak beli tiket, dan banyak kali juga aku cuba hendak beli melalui online.. Tak sangka salah seorang rakan yang diperkenalkan oleh sepupu juga minat bola dan dia berminat nak tengok bersama di stadium siap sanggup hantar lagi! Pembelian tiket juga dia uruskan walaupun aku beli seminggu sebelum perlawanan; sengaja pilih tempat duduk VIP (Nama sahaja VIP, tapi tempat duduk memang daif sangat)


Berbuka puasa dan solat Maghrib di rumah rakan tersebut sebelum bertolak ke stadium sekitar jam 19:00.. Selamat tiba di lokasi sekitar jam 19:20 dan di situ terpaksa beratur panjang kerana orang terlalu ramai berkumpul untuk melepasi spot check.. Terkejut bila ditanya ada bawa rokok atau tidak, ingatkan kalau ada akan dirampas, tapi member di depan yang hisap rokok selamat sahaja.. Kick off jam 20:45 tapi sebelum itu lagi stadium sudah penuh dengan asap rokok tanpa mengambil kira pengunjung dikalangan wanita dan kanak-kanak.. Hal ini juga membuatkan hari yang aku tunggu-tunggu menjadi cacat sebaliknya membuatkan aku teringin melarikan diri daripada situ sebab tak tahan dengan bau rokok (-_-")


Separuh masa pertama menyaksikan Indonesia berjaya mengikat permainan Arsenal kendatipun Arsenal berjaya mendapat gol hasil jaringan Walcott.. Ingatkan Wenger hanya ingin bermain-main apabila membariskan banyak pemain muda pada separuh masa kedua tapi beberapa minit selepas itu, permainan Arsenal terus menjadi lebih rancak apabila Wenger memasukkan Giroud, Sagna, dan Podolski.. Sorakan penyokong memang kencang dengan pelbagai lagu menyorak pemain saling tidak ubah seperti di Emirates Stadium! Agak lucu apabila bunyi "BooOOO" memenuhi stadium apabila skrin besar menunjukkan gambar lelaki termasuk pengerusi FAI sendiri (笑)


Corak permainan Indonesia yang nampak letik pada separuh masa kedua digunakan sebaiknya Arsenal apabila menambah koleksi jaringan menjadikan keputusan akhir berpihak kepada Arsenal dengan rekod 7-0! Kami bersurai sebaik sahaja wisel penamat dibunyikan; tidak mahu tunggu lama sangat kerana takut sangkut dengan macet ditambah lagi esoknya hari kerja (笑) Naik kereta jam 23:00 dan selamat tiba di rumah jam 23:45! Selepas ini kalau nak pergi menonton bola di stadium, elok bawa mask ataupun tak payah pergi, tengok di TV lagi puas sebab ada replay bila ada jaringan, malah boleh lihat lebih jelas berbanding di stadium (-_-") 



p/s Gambar-gambar lain boleh dilihat melalui sini~

9 comments:

  1. akhirnya impian untuk menyaksikan perlawanan arsenal menjadi kenyataan . :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. impian asal nak tengok kt Emirates..
      tak sangka Arsenal plak yg datang ke kyo.. hoho

      Delete
  2. wow!! semangat arsenal ni... wahhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. passion!
      lelaki dengan bola sepak mmg sukar nak dipisahkan :p

      Delete
  3. wowowowowow !!!!

    mahu tak pengsan ..... kemain lagi bersorak eh kat sana ...
    dengar sampai sini .. :3

    ReplyDelete
  4. Semangat arsenal..hehehe~=D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC