Followers

Wednesday 6 May 2020

CNG NEDO Project

17 Dec - KARAWANG

https://migas.esdm.go.id/post/read/konversi-bbm-ke-bbg-terus-berlanjut-spbg-dan-jargas-karawang-diresmikan

Alhamdulillah, akhirnya Stasiun Pengisian Bahan bakar Gas SPBG-KIIC Karawang telah selamat dirasmikan pada hari ini oleh wakil menteri ESDM (Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral) Indonesia.. Istimewanya project ini merupakan project pertama yang mana aku di beri mandat oleh perusahaan sebagai Project Manager untuk menguruskan project bernilai sekitar USD 2 Million~  Mula ikut project ini sejak akhir 2017 yang mana waktu itu masih dalam proses buat estimasi.. Berikut secara kasar timeline peribadi untuk project ini:

  • May 2015: Project planning
  • May 2017: Estimation work
  • May 2018: Received purchase order
  • June 2018: Design work 
  • Dec 2018: Site work commencement
  • Jan 2019: Ground Breaking Ceremony & Piling work
  • Mar 2019: Concrete work
  • Aug 2019: Main equipment installation, cabling work
  • Sep 2019: Gardu PLN construction work
  • Oct 2019: Piping work
  • Nov 2019: Power ON, Commissioning work
  • Dec 2019: Opening ceremony
  • Jan 2020: Start operation

Jujurnya, basic aku lebih pada Electrical work dan apabila di minta untuk menguruskan project yang melibatkan civil dan juga piping, awalnya aku sudah angkat tangan.. Waktu itu juga tidak ada staff yang ada background civil dan piping lebih-lebih lagi melibatkan gas jadi cabaran diambil dengan catatan harus belajar sendiri dan juga daripada subcon.. Kebetulan waktu itu subcon yang membantu dari awal project planning memang basic civil dan piping jadi amat membantu di situ walaupun pada awalnya ada sedikit "perang" dari segi harga~

Ground Breaking Ceremony on 15th Jan 2019

Antara kendala terbesar di site adalah faktor cuaca yang mana musim hujan sejak January sehingga May benar-benar mengganggu pekerjaan ditambah dengan kondisi tanah yang kurang baik membuatkan project schedule kami delay lebih dari satu bulan! Memandangkan project melibatkan gas pipe dan penyambungan ke main line gas milih PGN (Perusahaan Gas Negara) jadi kami perlu mendapatkan izin dan proses perizinan ini juga antara meyumbang kepada schedule delay kami kerana asumsi awal hanya sebentar tapi ternyata lumayan lama!


Oleh kerana customer kami adalah perusahaan Jepun yang tidak mempunyai office di Indonesia, tugas koordinasi dengan end-user, PERTAMINA jatuh kepada kami dan ternyata tugas ini juga suatu benda yang baru buat aku kerana selama ini banyak koordinasi dengan end user perusahaan Jepun yang rata-rata dengan orang Jepun tapi kali ini bukan sahaja dengan orang Jepun, tapi dengan beberapa perusahaan lain termasuk consultant dan juga kawasan industri kerana harus proses application untuk mendirikan CNG Gas Station di dalam KIIC (Karawang International Industrial City)

Manpower paling ramai dalam satu masa hampir 80 pax

Ijin atau certificate yang paling penting apabila hendak mendirikan sesuatu daripada nol adalah IMB (Ijin Mendirikan Bangunan) dan biasanya proses administrasi ini diuruskan langsung oleh customer dan jarang sekali oleh kontraktor.. Alhamdulillah, kami diperkenalkan oleh pihak KIIC dengan satu perusahaan yang banyak berurusan dalam kes perizinan untuk membantu kami dalam project ini~ Berikut step ringkas bagaimana proses aplication sehingga terbit IMB~

  1. Prepare building plan drawing including construction calculation
  2. Make A1 size drawing and get signature from KIIC for approval
  3. Obtain PERTAMINA legal documents such as business license, PIC ID card, NPWP etc
  4. UKL/UPL  (Environmental Permit) report with signature from local government
  5. Ijin Lingkungan 
  6. Apply for IMB online
  7. Obtain IMB certificate

Kami mulai application process sejak March 2019 dan hanya selesai pada akhir Oct 2019 jadi kalian boleh bayangkan betapa lama nya proses melibatkan koordinasi dengan banyak pihak~  Kalau dengar cerita consultant juga ngeri kerana banyak pihak yang perlu di "suap" di pihak local government dan menurut dia ini adalah perkara biasa (笑) Jujur awalnya customer juga sedikit risau memandangkan target awal application process selesai asumsi cuma 2 bulan iaitu sewaktu pekerjaan konstruksi masih di peringkat awal; ini sudah hendak commissioning baru selesai!

1 PM, 1 SM, 2 Engineer dan 1 safety (Tiada dalam pic)

Antara factor application process ambil masa yang lama juga adalah kerana PIC PERTAMINA resign jadi seolah-olah terpaksa bermula dari awal.. Yang lucunya pihak client kami tidak terlalu terkejut kerana mereka sudah meeting dengan PERTAMINA sejak 2012 untuk project ini dan mengikut pengalaman mereka, penggantian PIC ini sudah masuk kali ketiga jadi mereka sudah lali (笑) Sewaktu commissioning period, pihak PERTAMINA membawakan auditor pihak ketiga yang memeriksa segala equipment yang terpasang sudah lengkap kertas kerja dan data yang terhasil sudah di akui atau tidak~


Application process dengan perusahaan milik negara memang banyak drama termasuk PLN (Perusahaan Listrik Negara) dan juga TELKOM yang mana sudah masuk commissioning period baru power ON! Sempat ada kejadian listrik padam sampai ke area tetangga kawasan industri gara-gara panel MVMDB grounding tanpa sengaja ter-trip sewaktu aktiviti shutdown membuatkan customer hampir nak buat pemohonan maaf secara terbuka; nasib baik hal itu konon nya sering berlaku dan biasanya PLN akan beri insentif seperti pemotongan biaya dan tiada denda buat tenant (良)


Memandangkan project ini merupakan project G2G antara Jepun dan Indonesia, opening ceremony dia boleh tahan grand sampai jemput menteri dan duta besar Jepun untuk sama-sama meraikan.. Drama baru timbul apabila dapat info satu hari sebelumnya sewaktu tengah rehearsal bahawa menteri tidak jadi datang sebab ada urusan dadakan di Kalimantan! Bila dengar menteri tidak hadir, terus Duta Besar pun buat keputusan yang sama jadi yang hadir keesokan hari nya ialah wakil masing-masing~ 


Customer minta aku jadi translator untuk mereka kerana mereka di minta beri penjelasan ringkas terkait safety di area stesen sebelum majlis bermula dan juga ketika demonstrasi cara pengisian gas di dalam kenderaan.. Souvenir yang diberi memang terbaik antaranya model dispenser, tumbler, topi dan pakaian~ Lucu juga apabila hujan turun ketika baru hendak mulai acara demonstrasi pengisian.. Setelah majlis berakhir, duduk semeja dengan EO (Event Organizer) dan dia info ada bayar pawang di Bandung untuk tahan hujan; konon nya kalau majlis Presiden Indonesia rata-rata EO bayar beberapa pawang untuk tujuan yang sama.. 


Alhamdulillah stesen sudah mulai operasi pada 24th January 2020 dan sehingga saat ini semua mesin masih beroperasi dengan baik.. Kami juga diberi kepercayaan oleh customer untuk pekerjaan maintenance sehingga NEDO project ini selesai pada akhir March 2021.. Kalau ikutkan, ada 2 project yang sama di area Jakarta yang seharusnya selesai tahun lalu tapi mundur gara-gara belum fix contract dengan local contractor; sayang nya mesin yang sudah datang rosak ditenggelami air gara-gara banjir besar pada awal tahun ini.. Sayangnya langsung cancel tak jadi.. 

Tampak depan

p/s Masih mengharap ada lagi project serupa ini di masa akan datang, insyaAllah   

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC