Followers

Thursday 15 February 2018

Renewal Japan Driving License 2018

30 Jan - KANAGAWA

Lesen memandu harus diperbaharui setiap 3 tahun dan limit tanggalnya adalah satu bulan setelah tarikh lahir bagi memudahkan pengemudi mengingati.. Lesen memandu aku tamat tempoh pada bulan Dec yang lalu jadi alang-alang aku kembali ke Jepun untuk proses pembaharuan VISA kerja, sekalian aku masukkan dalam schedule untuk ke  二俣川免許センター (Futamatagawa Driving License Center) yang berdekatan dengan 二俣川駅 (Futamatagawa Station) tapi harus jalan kaki sekitar 15 minit.. Urusan pendaftaran tamat pada jam 0930 jadi sebelum itu lagi sudah harus tiba di destinasi lebih-lebih lagi kes aku special kerana lesen memandu sudah tamat tempoh..


Untuk rujukan sendiri di masa akan datang, berikut adalah document yang diperlukan sewaktu proses pembaharuan lesen memandu bagi kes seperti aku yang tidak tinggal di Jepun:

  1. Driving license
  2. Postcard renewal notice (Kalau tak punya pun tiada masalah)
  3. Photo background biru size 3cm x 2.4cm
  4. 滞在証明書 (Stay certification) yang menunjukkan kita tinggal di mana dan seeloknya di sign oleh orang perusahaan.. Untuk kes aku yang menggunakan alamat hostel company, sebolehnya dapatkan signature/stamp hostel manager berserta copy ID dia~

Istimewanya kali ini adalah aku berhasil untuk dapat 優良講習 (Excellent Course) yang mana prosesnya lebih singkat yakni hanya mengikut ceramah selama 30 minit yang dalamnya ditunjukkan video tentang accident ketika memandu dan bagaimana cara untuk memandu dengan selamat~ Pembayaran sebanyak 4500円 (RM 160) dan segalanya selesai sekitar jam 1045! 

p/s 優良講習 khusus buat pengemudi yang tidak ada rekod kesalahan ketika memandu di Jepun

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC