Followers

Friday 1 September 2017

Day Trip to Cirebon

6 August - CIREBON

Salah satu destinasi yang kami teringin hendak pergi memandangkan orang Malaysia sering tersilap setiap kali kami informasi kami tinggal di Cilegon sewaktu aku bekerja di site selama 9 bulan~ Kebetulan Ideatrip ada melakukan day trip ke Cirebon pada harga IDR 450k per orang yang agak mahal tapi tidak ada cara lain memandangkan option cuma itu sahaja.. Berikut merupakan itinerary perjalanan kami ke Cirebon~

Brunch

05.30 – 06.00 Meeting point in Plasa Semanggi
06.00 – 10.00 Journey Jakarta - Cirebon
10.00 – 11.30 Kasepuhan Palace Explore and Photo Hunting
11.30 – 12.30 Visit Sang Cipta Rasa Mosque and Taking a Break
12.30 – 13.30 Lunch in Empal Gentong “H. Apud”
13.30 – 14.30 Sunyaragi Cave Explore and Photo Hunting
14.30 – 15.30 Visit Seashells Multidemsional House
15.30 – 17.00 Journey to Batik Village Trusmi
17.00 – 19.00 Journey Jamblang Rice “Mang Dul” for dinner
19.00 – 23.00 Journey Cirebon - Jakarta

Penjelasan ringkas tentang kerajaan Cirebon dari staff istana

Lucunya kali ini cuma 6 pengunjung yang ikut serta dan kesemuanya adalah foreigners yang mana 2 adalah orang Philippine dan selebihnya Malaysian~ Awalnya kami dijanjikan kereta Elf 14 seaters yang boleh reclining, tapi oleh kerana cuma 6 pengunjung, kami diberi Daihatsu 8 seaters yang tidak boleh reclining (笑) Berangkat sesuai schedule, tapi kondisi jalan yang lancar membuatkan kami sampai di Cirebon 1 jam lebih awal dari schedule membuatkan trip leader ubah itinerary dan destinasi pertama kami adalah Empal Gentong H Apud untuk brunch~ Setelah isi perut, kami maju ke destinasi berikutnya iaitu Kasepuhan Palace, lawat istana kerajaan Cirebon yang sudah wujud sejak abad ke15~ Area istana yang luas dan bersih benar-benar menarik dan wajar dikunjungi~

Foto kenangan di hadapan istana

Setelah itu kami ke Sunyaragi Cave untuk melihat kawasan pertapaan orang zaman dahulu yang penuh dengan batu-batu pelbagai bentuk~ Sayangnya kesedaran sivik masyarakat sekitar masih rendah apabila meninggalkan sampah makanan begitu sahaja sesudah menjamu selera disitu~ Sesudah berfoto di area gua, kami kembali semula ke area istana untuk mengerjakan solat sebentar di Sang Cipta Mosque, antara masjid tertua di Cirebon dan masih utuh.. Agak sedih apabila melihat begitu ramai peminta sedekah di kalangan makcik-makcik tua beratur di area pintu masuk masjid~ Setelah solat, kami dibawa membeli belah ke Batik Village Trusmi; harapannya nak lihat cara pembuatan batik secara live, tapi sayangnya produksi tutup pada hari Ahad (笑)

Foto kenangan di Goa Sunyaragi yang open, bukan gua biasa (笑)

Nak beli batik tapi siasat harga seolah-olah lebih mahal dari Thamrin City, terus tak jadi beli (-_-") Tour leader bawa ke restoran yang menyediakan Nasi Jamblang, iaitu nasi berlauk yang makan di atas daun.. Kami pesan satay 20 batang (Ayam dan daging) untuk menjamu yang lain tapi sayangnya tiada sambutan sampai terpaksa habiskan sendiri (笑) Destinasi seterusnya adalah ke Seashells Multidemensional House tapi sayangnya sewaktu kami tiba di sana, tempat itu sudah tutup kerana mereka tutup jam 1600! Aku salahkan trip leader yang tidak berhati-hati akan hal ini tapi nasi sudah jadi bubur~ Kami langsung pulang ke Jakarta setelah itu dan selamat tiba di Plasa Semanggi pada jam 2000~ Makan malam di A&W dahulu sebelum pulang ke rumah menaiki taxi~