Followers

Sunday 20 August 2017

Scuba Diving Experience

5 August - RAGUNAN

Sewaktu kerja di tapak project KOS di Cilegon, aku berkesempatan untuk mengenali salah seorang bekas pekerja company FFEC HQ yang kini menetap di Philippine setelah meletakkan jawatan.. Kebetulan dia dipanggil untuk membantu di site sebagai Quality Control~ Dia sempat berkongsi minatnya dalam sukan diving begitu mendalam dan tujuan dia berhijrah ke Philippine juga atas alasan yang sama sehingga sanggup meninggalkan family~ Dengar keasyikan dia bercerita tentang aktiviti tahun baru yakni menyelam bersama teman diving sambil minum wine menikmati matahari terbit benar-benar bunyi seperti di dalam filem! Sayangnya schedule aktiviti di project yang agak padat membuatkan kami gagal untuk merancang untuk menyelam bersama dan akhirnya dia pulang sebelum project hampir selesai~

Beberapa bulan selepas itu, aku terjumpa kupon di aplikasi Goers tentang kursus percubaan diving pada harga IDR 387,500 selama satu hari jadi tanpa membuang masa aku terus beli~ Lokasi kursus yang ditentukan oleh trainer bertempat di Kolam Renang Gelangang Olahraya Ragunan~ Bertolak dari rumah menaiki taxi jam 0730 dan selamat tiba di lokasi sekitar jam 0800~ Usia trainer dalam 30-an malah hari yang sama juga ada 5 orang yang dia ajar termasuk aku tapi yang lain sudah pernah hadir beberapa kali malah siap ada yang terus beli diving set sendiri yang harganya sekitar RM12k~ Awalnya aku didedahkan dengan pengenalan alat diving dan cara memasang tong oksigen~ Setelah itu, langsung pakai dan back flip masuk dalam kolam renang! 


Ada 4 step yang dia tekankan dan perlu dikuasai sebelum menyelam di bawah lautan iaitu 
a) Masker clearing
b) Hand signals for diving
c) Pinch nose and blow to release air pressure at ear
d) Regulator recovery 

Bagi seorang yang pernah mengalami trauma hampir tenggelam di dalam air sewaktu menyelam di Langkawi suatu ketika dahulu, terus-terang aku butuh waktu yang lama untuk biasakan diri di dalam air lebih-lebih lagi kemahiran berenang juga masih level amateur~ Harus biasakan diri untuk bernafas melalui mulut dan tidak panik ketika berada di dalam air dalam tempuh waktu yang lama pasti suatu cabaran yang harus aku hadapi sekiranya mahu berjinak-jinak dalam sukan ini~ Pengalaman scuba diving selama 1 jam ini pastinya tidak akan dapat aku lupakan dan insyaAllah sekiranya ada rezeki, ambil kursus jangka masa panjang, dapatkan lesen diving supaya boleh diving ke merata pantai seluruh dunia~    


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC