Followers

Saturday 10 April 2021

Renewal Japan VISA 2021

8~28th March - KANAGAWA

Tiada siapa yang sanggup untuk keluar negeri terutama di musim pandemik seperti ini lebih-lebih lagi sehingga terpaksa quarantine selama 4 minggu yakni 2 minggu di negara tujuan dan 2 minggu setelah kembali =( Oleh kerana 在留カード (Residential Card) aku bakal tamat pada 21 April, aku perlu mengajukan 更新手続き (Renewal Process) 2 bulan sebelum dia berakhir dan proses ini memerlukan aku hadir sendiri ke 入国管理局 (Immigration Center) di Jepun dan tidak dibenarkan menghantar wakil~ Sempat juga di minta oleh HQ untuk tidak renew memandangkan aku tidak bekerja di Jepun pun, namun setelah memikirkan banyak hal lain seperti 出張 (Business trip) yang memerlukan aku apply visa setiap kali perlu ke Jepun, lebih baik renew sahaja seperti biasa~

Sample residence card

Izin untuk berangkat ke Jepun juga hanya terima 5 hari sebelum berangkat jadi boleh bayang banyak benda yang kalut termasuk persetujuan tempat karantina selama di Jepun dan juga hotel~ Awalnya plan berangkat naik Garuda tapi akhirnya tukar ke ANA sebab harga tiket yang lebih murah walaupun seminggu sebelumnya harga Garuda lebih murah (笑) Aturan PCR perlu di ambil 3 x 24 jam sebelum berangkat, dan oleh sebab pesawat aku berangkat hari Isnin pagi, jadi nak tak nak perlu ambil PCR pada hari Jumaat dan kebetulan hari yang sama aku ada tugas di Karawang membuatkan hari Jumaat itu benar-benar terasa seperti hari yang agak panjang sebab perlu travel ke Karawang~Mayapada Hospital~Jakarta Office untuk meeting dengan boss sebelum berangkat!

Price differ based on how express you want to get the result~

Pesawat berangkat pukul 0715 jadi dah berangkat dari rumah sejak pukul 0515 memandangkan perjalanan ke Soekarno Hatta dari rumah hanya kurang 30 minit ketika tiada trafik~ Kena tahan sebentar ketika check-in memandangkan kali terakhir aku ke Jepun ialah pada Dec 2018 jadi pihak ANA perlu konformasi dengan imigresen Jepun untuk memastikan status aku boleh masuk Jepun atau tidak; pihak HQ sudah konformasi dengan imigresen Jepun sebelum berangkat jadi harusnya tidak ada masalah cuma sayang aku tidak ada bukti bertulis untuk menunjukkan ke mereka jadi mereka terpaksa konformasi sekali lagi~ Jam 0620 baru aku dapat pelepasan dari pihak ANA cuma muncul kendala baru apabila luggage yang aku bawa lebih 7kg daripada had 23kg per satu luggage~ Lawak jugak sebab jumlah penumpang yang berangkat hari itu kurang dari 50 tapi mereka tetap dengan peraturan ini (笑)

Special thanks to ANA crew who assist with my luggage

Solusi yang diberikan ialah memindahkan sebahagian ke dalam beg kertas yang mereka berikan atau bayar RM250++ dan semestinya pilihan aku ialah yang gratis (笑)  Selesai urusan luggage, aku langsung di excort ke bahagian imigrasi memandangkan jam sudah menunjukkan jam 0645 iaitu waktu boarding! Boleh pulak pegawai imigresen lagi kosong waktu itu jadi terpaksa tunggu sekitar 5 minit; siap pegawai imigresen minta pinjam boarding pass sebab nak beli minyak wangi kat kedai tax free (笑) Sebaik boarding, memang fikir nak tidur memandangkan malam nya cuma dapat tidur sekitar 2 jam sebab takut terlepas flight (笑) Sedikit point yang boleh dikongsikan untuk rujukan di masa akan datang untuk penerbangan ke Jepun:

• Ambil seat belah kiri kalau nak tengok Gunung Fuji
  • Tidak perlu minta Muslim food kalau dari Jakarta sebab di jamin halal buat penerbangan ANA; kalau dari Jepun yang better minta Muslim food sebab mereka tidak boleh check detail

Heading to Tokyo after 3 years!

Alhamdulillah, pesawat selamat tiba di 羽田国際空港 (Haneda International Airport) sekitar jam 1550 waktu tempatan~ Dalam perjalanan sempat menonton filem Doraemon Stand By Me 2; padahal baru start nak tayang kat Indonesia kot (笑) Berikut merupakan flow aktiviti sepanjang di 羽田国際空港:
  1. Check document Written Pledge, QR code for questionnaire, and PCR test negative result
  2. Saliva test
  3. Immigration
  4. Luggage

Questionnaire di isi secara online sewaktu berangkat dan di saran untuk screenshot QR code yang kita terima setelah selesai isi questionnaire tersebut sebab kalau tidak, apabila di 羽田国際空港, siapa yang gagal tunjuk QR code terpaksa isi ulang (-_-") Check document sahaja ada 3 checkpoint untuk memastikan lagi tidak ada yang miss dan bayangkan sahaja ruang airport itu luas jadi kita kena banyak berjalan untuk ke setiap checkpoint.. Kena tunggu sekitar 15 minit sehingga result saliva test keluar baru boleh teruskan perjalanan ke imigresen~ Risau juga kalau kena soal macam-macam ketika di imigresen tapi ternyata tidak ada pertanyaan langsung! Paling terharu apabila aku dah siap ambil cart awal-awal menuju ke ruangan pengambilan luggage, dan ketika sampai, ternyata semua luggage masing-masing sudah tersedia di atas cart siap ada nama lagi! 思いやり最高!

All check-in luggage already placed inside a cart!

Aku memilih untuk karantina 14 hari di rumah member di Hodogaya, Yokohama yang kebetulan buat servis AirBnB di rumah dia sejak sebelum pandemi~ Caj yang dikenakan 5万円 sudah termasuk transportasi dari 羽田国際空港 sebab saat ini semua pengunjung yang baru tiba dari luar negara tidak dibenarkan menggunakan transportasi umum! Kalau dibanding dengan 14 hari duduk hotel di Malaysia yang sudah aku lalui tahun lalu, jujur lebih terbantu dari segi psychology sebab ada interaksi dengan orang lain sepanjang tempoh karantina~ Makanan sepanjang quarantine hanya order via FoodPanda/UberEats dan boleh basuh baju pakai mesin cuci daripada cuci pakai tangan sewaktu karantina di Malaysia memang terbantu! Lagi best, kerajaan Jepun benarkan keluar rumah untuk membeli makanan atau keperluan harian dengan syarat pakai mask dan jaga jarak~

I think I tried a total of 4 cheese nan during my quarantine days in Japan (笑)

Kalau di Malaysia ada MySejahtera app untuk di isi status kesihatan diri setiap hari sepanjang karantina, di Jepun guna LINE app tapi sayangnya khusus untuk mereka yang mempunyai number telefon Jepun.. Buat kes seperti aku yang tidak punya, ada link yang akan di kirim jam 11 pagi setiap hari dan soalan yang ditanya cuma 2 iaitu apakah suhu melebihi 37.5℃ dan apakah ada sakit~ Aku pindah ke hotel di Kawasaki supaya berdekatan dengan office pada hari ke-13 supaya mudah untuk ke office hari keesokannya~ Sebagai rujukan peribadi buat renewal process akan datang, berikut merupakan dokumen yang diperlukan ketika di 入国管理局:
  • 転入届 (Notification of Move-In) at 区役所 (Ward Office)
  • 住民票 (Residence certificate) at 区役所 300円
  • 在留カード更新手続き申請書 (Application for Visa extension) at 入国管理局
  • Photo 4cm x 3 cm
  • 四季報 (Company report)

My quarantine room for 14 days!

Sedikit kaget ketika document check di 入国管理局, application form yang aku guna merupakan versi lama jadi akhirnya dia minta pakai versi yang baru; mujur tak suruh balik hari itu juga tapi boleh kirim via post~ Ini merupakan pengalaman pertama sejak kali-3 renew visa yang mana aku kena tunggu lebih dari 2 jam untuk proses klarifikasi dokumen sebelum passport dipulangkan! Berangkat ke Kyoto pada tanggal 25 March dengan misi untuk berjumpa keluarga angkat sebab terakhir bertemu sejak 2016 selepas majlis perkahwinan aku =( Naik bas malam berangkat dari 川崎駅 (Station Kawasaki) jam 2345 dan selamat tiba di 京都駅 (Kyoto Station) sekitar jam 0650~ Oleh kerana masih awal, aku pergi melawat 立命館大学 (Ritsumeikan University), alma mater di 滋賀県草津市 (Kusatsu, Shiga Pref) untuk beli souvenir sendiri di sambil foto-foto~

Picture at Maruyama Park

Bertemu di keluarga angkat di 京都駅 sekitar jam 1400, dari situ kami jalan-jalan menikmati 桜 (Sakura) bermula di 祇園 (Gion) ~ 八坂神社 (Yasaka Shrine) ~ 円山公園 (Maruyama Park) ~ 清水寺 (Kiyomizu Temple) sebelum kembali semula ke 京都駅 sekitar jam 1730! Terakhir menikmati 桜 di 京都 pada 2011 jadi perasaan nostalgia di tambah dengan pemandangan indah ciptaan Tuhan (感動) ~ Pertama kali jalan kaki dari 円山公園 menuju 清水寺 sekitar 1.7km dan perjalanan naik turun bukit dengan rumah/bangunan yang masih bercorak seperti zaman dahulu jadi rasa macam dalam film~ Kami makan bersama di 京都駅 dan borak tentang family sebelum bersurai sekitar jam 1930~ Malam itu aku berangkat pulang menaiki 新幹線 (Bullet train) pada jam 2000 dan tiba di 新横浜駅 (Shin-Yokohama Station) sekitar 2 jam berikutnya~

I sure love the beautiful scenery of Kyoto!

Aku memang sengaja tak beli banyak お土産 (Souvenirs) di luar sebab leceh nak bawa dari hotel menuju ke airport jadi memang dah plan nak beli semua dekat airport sahaja.. Ternyata plan tersebut makan diri apabila semua kedai tutup di airport walaupun baru pukul 10pm dan alasan yang diberikan ialah COVID-19; memang masuk akal sebab KLIA pun kedai tutup dan jumlah pengunjung kat airport waktu itu juga memang sepi! Pertama kali balik tanpa お土産 (笑) Pesawat berlepas jam 2330 dan selamat tiba di Soekarno Hatta Airport sekitar jam 0450~ Mungkin sebab pagi dan orang tidak ramai, keluar dari pesawat jam 0500 sehingga dapat luggage jam 0530! Apabila sudah keluar airport baru ditanya akan karantina di hotel mana dan memang kita disaran untuk reservasi sebelum tiba supaya memudahkan urusan di airport~

Quarantine room at Harris Vertu

Aku memilih untuk karantina 6D5N di Harris Vertu di Jakarta Pusat yang kebetulan tidak jauh dari rumah~ Harga dikenakan IDR 8,15 Juta sudah termasuk 3x makan, 2x PCR, laundry dan transportasi dari airport! Paling best makanan siap boleh pilih nak Indonesian atau Western! PCR di lakukan pada hari ke-2 dan hari ke-5 dan kita hanya dibenarkan check-out hotel apabila kedua-dua result PCR nya adalah negative! Waktu pengambilan PCR pun tidak ada ketentuan waktu yang fixed; tiba-tiba sahaja di telefon di kamar bahawa doctor sudah menunggu di dewan (笑) Kebetulan hari ke-5 itu ada meeting zoom pada waktu yang sama jadi nasib baik doctor sanggup tunggu satu jam lebih~ Waktu hari ke-6 pun tidak diberitahu detail pukul berapa checkout, tau-tau dapat WhatsApp dah boleh checkout pukul 12~1pm (笑) Selepas checkout, ambil taxi menuju ke apartment dan sambung quarantine sampai hari ke-14!

p/s 5 tahun tak jumpa sakura!