Followers

Friday 31 March 2017

Short trip to Paris

30 Dec - PARIS

Alang-alang sudah berada di UK, aku cadang dengan isteri untuk lari sebentar ke negara terdekat dan destinasi yang dipilih adalah Paris memandangkan boleh ke sana dengan menggunakan keretapi laju Eurostar.. Tiket sudah dipesan sejak awal November dan waktu itu harga untuk perjalanan pergi dan balik untuk satu orang adalah sekitar 120 Euro (RM 572) dan itu pun waktu perjalanan kami ambil yang paling pagi dan yang paling lambat untuk pulangnya.. Kisah lucu apabila kami berangkat dari homestay sebelum subuh yakni jam 4:30 pagi menuju ke London St. Pancreas Station.. Punyalah semangat beratur sehingga sampai di tempat tiket tidak lepas.. Apabila disemak sama pegawai stesen, ternyata tiket yang kami beli itu untuk keesokan harinya! (笑)

Awalnya kerana tidak mahu malu sebab dah bagitahu semua orang yang kami akan berangkat pada hari itu, kami cuba untuk nego ubah hari perjalanan tapi kaget apabila diinfo harganya adalah dua kali lipat dari harga yang kami beli! Maka pulanglah ke homestay semula dan bertolak semula pada keesokan harinya~ Perjalanan dari London pada jam 0540 itu mengambil masa selama 2 jam 45 minit untuk tiba di Paris Gare Du Nord Station pada jam 0930~ Dalam perjalanan, aku siap-siap beli tiket Hop-on Hop-off Bus memandangkan ada potongan 5 Euro buat pengguna Eurostar~ Agak menyedihkan kerana fasiliti di dalam Eurostar tidak seperti 新幹線 (Shinkansen) kerana tidak ada colokan listrik di dalamnya jadi kami terpaksa jimatkan penggunaan telefon sepanjang hari memandangkan isteri tertingal powerbank di homestay (泣)

Sebaik tiba di Paris, agak kaget apabila merasai musim sejuk di Paris ternyata lebih dingin berbanding sewaktu berada di Kota London.. Hendak mencari bus stop buat Hop Bus juga agak bingung kerana tidak ada papan tanda jelas.. Destinasi pertama sebaik menaiki Hop Bus adalah Pyramid De Louvre.. Di sini kami terpaksa membeli selfie stick yang dijual pada harga 5 Euro oleh penjual jalanan yang mengaku muslim~ Setelah itu, kami berangkat menuju ke Notre Dame tapi atas kesuntukan waktu, kami hanya mengambil foto di luar kawasan sahaja~ Destinasi seterusnya adalah Arc De Triumph dan di sinilah kami nekad untuk menaiki monumen itu kerana informasi yang kami terima pemandangan di atas begitu indah~

Harga tiket adalah 12 Euro per orang cuma sayangnya pemandangan pada hari itu ditutupi kabus jadi tidak dapat melihat Eiffel Tower~ Namun begitu, kami tetap puas hati kerana dapat melihat kota Paris yang penuh seni dari segi aturan jalanannya.. Sempat bertegur sapa dengan sekumpulan warga Malaysia di atas monumen itu yang turut sama berlibur di Paris..Awalnya kami tanya ke mereka sekiranya tahu restoran halal di area tersebut untuk makan tengahari; oleh kerana lokasi restoran itu agak jauh, akhirnya kami memilih untuk makan di McD sahaja~ Sesudah makan, destinasi seterusnya adalah Trocadero iaitu satu perhentian sebelum Eiffel Tower~ Sesudah itu barulah kami ke Eiffel Tower tapi di sini juga kami memilih untuk tidak menaikinya kerana isteri sudah capek.. Dari situ, kami menaiki free cruise mengelilingi kota Paris~

Habis sahaja tour cruise, kami naik Big Bus semula menuju ke Notre Dame dan dari situ naik teksi menuju ke Grand Mosque of Paris.. Awalnya sedikit bingung untuk menjelaskan masjid kepada pemandu teksi itu lebih-lebih lagi tiada WiFi dan sebutan "Mosque" yang kami sebut gagal difahami oleh pemandu teksi itu.. Akhirnya dia kasi pinjamkan phone dia kepada kami dan apabila di tunjuk di Google, dia bilang di sini dipanggil "Moske" dan langsung kami dibawa ke destinasi dan dikenakan caj sekitar 20 Euro.. Sesudah mengelilingi masjid, kami jalan kaki untuk makan malam di kafe berdekatan masjid yang menyajikan menu halal.. Singgah lama juga di situ sambil caj phone dan menikmati free WiFi.. Selesai makan malam, isteri ajak naik teksi untuk langsung ke Gare Du Nord sebab takut ketinggalan keretapi pulang..

Kami tiba 2 jam lebih awal dari waktu berlepas dan ternyata itu keputusan yang bijak kerana di stesen tersebut kami dikehendaki untuk mengisi form imigresen kembali untuk memasuki UK.. Bilangan penumpang yang beratur terlalu ramai malah yang sepatutnya naik 1 jam lebih awal dari kami juga masih lagi beratur di situ.. Keretapi pada malam hari jauh lebih baru dan sedikit persis 新幹線 malah ada free WiFi lagi cuma sayang baru guna sekejap aku langsung tidur dalam perjalanan.. Tiba di London 1 jam lewat kerana informasi dari isteri, train ada berhenti lama dalam perjalanan gara-gara rosak di tengah jalan.. Sebaik tiba di London St Pancrease, langsung naik teksi untuk pulang ke homestay~

1 comment:

1. Bestnya jalan-jalan.

Ada fridge magnet lebih tak?