Followers

Sunday, 9 August 2015

8 Month Assignment in Japan

7 July - KAWASAKI

Manusia hanya boleh merancang, yang menentukan hanyalah Dia.. Benarlah kata-kata yang sering kita dengar ini; aku sendiri tidak menyangka akan dipanggil pulang bekerja semula di Jepun lebih-lebih lagi dalam masa yang singkat.. Awalnya aku sudah membayangkan tahun 2015 bakal menjadi tahun terakhir aku bekerja di Indonesia, jadi aku sudah merancang beberapa agenda yang aku mahu lakukan antaranya memanjat gunung, menerokai Sumatra dan Yogjakarta dan sebagainya.. Kaget apabila email yang aku terima 3 hari sebelum Ramadhan seolah-olah menutup tirai apa yang telah aku rancang yang mana email dari 事業本部長 (Director) meminta aku bantu 設計 (Design) suatu project besar yang mana konstruksi nya akan bermula March 2016 di Indonesia..


Memandangkan project ini di Indonesia dan aku pula belum pernah terlibat dalam 設計 sebelum ini membuatkan ini adalah peluang keemasan buat aku sendiri untuk mengutip pengalaman.. Dari segi karier, memang jujurnya aku berminat sangat, tapi dari segi peribadi, aku takut ia akan mengganggu perancangan besar aku sendiri pada awal tahun hadapan (sigh) Namun segala-galanya sudah diputuskan, dan hasil perbincangan dengan boss di Indonesia, aku diberi tarikh 7 July untuk mula bekerja semula di HQ tapi lucunya 所属 (Affiliation) masih dengan syarikat di Indonesia, cuma elaun oversea aku sahaja yang ditiadakan.. (泣) Awalnya aku minta ditangguh sehingga lepas raya memandangkan aku sudah beli tiket balik raya siap-siap tapi sayang project design sudah mula dan team di Jepun juga sudah standby menantikan kedatangan aku..


Bersyukur apabila syarikat di Indonesia sanggup membelikan return flight Haneda-KLIA untuk raya kali ini malah pihak HQ juga bersetuju memberikan aku ambil cuti 10 hari sehingga 26 July untuk raya tahun ini.. Oleh kerana tugasan 設計 ini mengambil masa 8 bulan secara total, aku diberikan tempat tinggal yang ditanggung sepenuhnya menggunakan biaya project dan apabila selesai, insyaAllah aku akan dipulangkan semula ke syarikat di Indonesia.. Alhamdulillah rumah yang diberi mempunyai dapur jadi membolehkan aku mengaktifkan balik skill masak yang sudah lama terkubur dek sering makan luar di Jakarta (笑) Oleh kerana aku tinggal lebih dari 6 bulan, segala barangan yang tersimpan di dalam kontena sebelum aku berangkat ke Indonesia pada 2 tahun lepas juga dipulangkan semula.. 


Memandangkan aku cuma akan ada di sini selama 8 bulan, awalnya aku agak bingung memikirkan soal telefon dan internet.. Mujur HQ beri pinjam telefon bimbit jadi selesai soal telefon.. Next mengenai internet pula... Tempat tinggal aku sudah lengkap dengan internet, jadi yang diperlukan ialah penggunaan internet di luar rumah dan HQ.. Awalnya aku nak angkat WiFi router tapi harga per bulan sekitar 5,000円 (RM 150) agak merugikan memandangkan aku tidak akan selalu guna.. Agak terkejut apabila mendapati sudah banyak perkhidmatan SIM card di Jepun yang membolehkan pengguna khususnya pelancong luar membeli sim card untuk akses internet sepanjang berada di Jepun.. Hasil survey harga, aku membuat keputusan untuk melanggan SIM card dengan Rakuten Mobile pada harga serendah 1,000円 (RM 30) per bulan pada kapasiti 3.1 GB data..  

p/s Kalau ada dikalangan pembaca yang plan untuk menziarah Jepun, bolehlah roger-roger aku ;)

9 comments:

  1. wah menarik :D kalau nak kesana boleh bantu la ni hehe lepas ni ada entri jalan2 ke jepun ok :D goodluck utk kerja2 kat sana ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..
      thanks for blogwalking ;)

      Delete
  2. Replies
    1. haaa...
      sila2.. sementara duit yen tgh jatuh..
      tapi RM pon jatuh gak nih..
      adesss

      Delete
  3. Perancangan tahun depan...??
    Barakallah..
    Ehh...?
    Hehe..
    Jepun tempat orang kaya.. Tak mampu nak pergi.. *geleng

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas doanya..
    Tau2 je..
    Ehh..

    ReplyDelete
  5. Nanti boleh jumpa okasan lagi dgn anak die yoshi eh namanya...haha...perancangan tahun depan kyo...barakallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe
      insyaAllah plan nak jumpa diorang kat Kyoto next month..
      nama anak dia Yuichi..
      thanks for the wish ;)

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC