Followers

Saturday 5 July 2014

Transformers 4Dx in Jakarta

4 July - JAKARTA


Kali pertama menonton filem dalam 4D ialah sewaktu pergi menghadiri ICEMS 国際学会 (International Conference) 2011 di Beijing (link).. Kebetulan panggung wayang di situ sedang menayangkan filem Transformers 3; sanggup menyaksikan filem yang sama buat kali ke 2 semata-mata untuk merasai filem dalam 4D.. Sesiapa yang pernah rasa naik ride 4D di Universal Studios Japan atau Singapore pastu tahu bagaimana syoknya layan 4D.. Kalau ride setakat 2~3 minit pun dah rasa nak main banyak kali, lagikan kalau berdurasi 2 jam lebih untuk filem! Sayangnya tak banyak negara yang mempunyai pawagam 4D termasuk Jepun sendiri waktu itu jadi terpaksa berpuas hati dengan IMAX sahaja selepas pulang ke Jepun dan Malaysia sesudah selesai 国際学会 itu (笑)

Apabila tiba di Jakarta pada Jun 2013, aku terkejut dengan Blitz Megaplex di Grand Indonesia, 2km dari tempat aku tinggal yang menyediakan pawagam dengan teknologi 4D! Sejak tahun lepas lagi aku dah set bahawa filem Transformers merupakan filem ulung buat aku merasmikan pawagam 4D di sini dan akhirnya hajat aku terlaksana di bulan Ramadhan! Asalnya mahu menonton pada hari Khamis tapi sayangnya tiket sudah full, terpaksa beli pada hari Jumaat dengan harga sedikit mahal iaitu IDR 150k (RM 45).. Namun harga itu jauh lebih murah daripada harga tiket wayang di Jepun yang berharga 1800円 (RM 54) untuk filem 2D! Agak lawak juga kerana yang tinggal cuma seat bahagian depan sekali tapi tetap mahu menonton kerana pergi bersama teman dari Malaysia yang bakal pulang pada minggu berikutnya.. 


Ini merupakan kali pertama aku menonton di Blitz Megaplex, sebelum ini sering ke Cinema 21 sahaja kerana dekat dengan rumah jadi tak pasti informasi yang akan aku berikan ini berlaku untuk semua filem/panggung atau tidak.. Jika di Cinema 21, sekiranya filem itu tulis mula jam 21:00, maka tepat jam 21:00 itulah dia akan mula.. Cinema 21 juga tidak ada iklan sebelum filem bermula.. Situasi langsung berbeda dengan Blitz yang seperti Malaysia, ada iklan 10 minit baru mula.. Paling tak boleh blah ialah tiket wayang yang dah macam resit beli popcorn (笑) Mana taknye, beli tiket wayang pun kat kaunter popcorn (笑) Siap ada papan di pintu masuk panggung yang mengingatkan pengunjung untuk pergi membuang air terlebih dahulu, dan juga bersiap sedia dengan suasana basah? 

Sebelum filem bermula, ada iklan selama hampir 1minit yang membolehkan penonton merasai bagaimana hebatnya 4D itu dengan kerusi bergegar, udara terhembas di belakang kepala, ibarat duduk di kerusi urut di mana ada orang tumbuk-tumbuk di belakang dan bontot asyik vibrate, lampu-lampu dewan yang berkilauan asyik, kemudian asap muncul tiba-tiba saat ada efek letupan! Pengalaman yang aku rasai buat pertama kali dan tidak di rasai sewaktu di Beijing ialah melihat sendiri asap keluar dari bawah; sebab duduk depan sekali (笑) Bau asap dah macam ada kebakaran! Scene tembak-tembak, kejar-mengejar memang feeling habis bila layan dalam 4D! Secara keseluruhan, aku berpuas hati dengan filem ini, dan paling berpuas hati dapat menonton dalam 4D!

p/s Elok jangan layan 4D lepas dah makan berat, takut rasa nak muntah nanti (笑)

6 comments:

  1. waaaaaaaaaaaaah! mcm seronok je.. berapalah agaknya harga tiket kalau main kat Malaysia... the only 4D movie i tengok was shrek movie tu pn kat USS ahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuiyoo.. Shrek ada 4D movie ek?? brape minit tu??

      Delete
  2. yang baca ni pun boleh rasa bestnyee hehe tak pernah try lagii

    ReplyDelete
  3. fuhhhhh ! aku tgk dpn lappy je. so xde effek 3D / 4D langsung hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC