Followers

Sunday 1 June 2014

Renewing Working VISA

19 May - KUALA LUMPUR

Oleh kerana visa kerja dan juga KITAS (Kartu Ijin Terbatas) aku cuma effektif selama 6 bulan dan tidak boleh diperpanjangkan, aku tiada pilihan untuk mempropes daripada awal dan salah satu proses dia ialah mendapatkan TELEX visa di kedutaan Indonesia di luar negara.. Jika tahun lepas aku apply di Singapore kerana agen yang menguruskan cuma ada kenalan di sana, namun kali ini aku minta TELEX visa dihantar ke Malaysia tapi syaratnya aku harus apply sendiri tanpa menggunakan agen.. Untuk itu aku terbang ke Malaysia pada 17 May yang lalu dengan menggunakan penerbangan MAS yang dibeli pada tarikh 16 May pada harga sekitar IDR 1.1 Juta (RM 350) sahaja pergi balik!


Alhamdulillah sepanjang berada di Malaysia, sempat bertemu dengan beberapa rakan BCR walaupun tiada perancangan langsung untuk jumpa.. Hari Ahad pula bersama adik-beradik pergi menonton Godzilla di MBO Cinema, Subang.. Dalam perjalanan pulang aku beli Moto G untuk kegunaan di Indonesia; akan diceritakan lebih terperinci di entry akan datang.. Malam itu pula membawa family pergi makan malam di The Big Plate Restaurant, berdekatan dengan poli Selangor.. Isnin pagi bergerak ke KBRI Kuala Lumpur dengan menaiki KTM.. Bertuah kerana ditemani Ungu BCR di KL Sentral alang-alang dia juga free sehingga tengahari kerana ada tugas di Putrajaya.. 


Urusan TELEX visa agak gampang dimana pemohon warganegara Malaysia harus menghantar passport asli, gambar 2 keping, dan juga salinan passport berserta wang RM 370 (bagi yang update visa selama setahun) sebelum jam 1200 bagi membolehkan passport diambil pada hari itu juga.. Waktu itu aku terlupa membawa salinan passport, dan alhamdulillah ada mesin photostat disediakan di situ tanpa dikenakan caj! Selesai urusan visa sekitar jam 1130, kami jalan kaki menuju ke Times Square untuk makan tengahari bersama sambil window shopping.. Kami makan di Food Court lantai bawah yang agak moden kerana pengguna diminta mendapatkan kad debit terlebih dahulu sebelum membeli makanan di situ.. Selesai makan aku hantar Ungu ke Monorail sebelum masing-masing bersurai..


Misi aku waktu itu ialah mencari Celcom Prepaid yang berharga RM 18.90, suatu pakej yang disediakan oleh Celcom yang mana dalamnya ada RM 18.90, dan percuma 50MB internet.. Dapat tahu info ini pun dari kiosk Celcom di KLIA sewaktu tiba dulu.. Kebetulan pakej itu sudah habis di situ, jadi brader yang jual itu suruh aku cari di tempat lain.. Misi pencarian aku bermula dari Plaza Low Yatt, menuju ke Pavilion, kemudian membawa pula ke Menara Cosway, sehinggalah diberitahu aku harus pergi ke Sungei Wang membuatkan aku berputus asa untuk mencari! Malam itu pergi makan bersama adik-beradik di IKEA Damansara untuk merasai buat pertama kali meatball dia.. Semangat beli 20 biji tapi ternyata muak ditengah jalan (笑)


Sengaja ambil tiket pulang pada 20 May (Selasa) malam sebagai persiapan sekiranya ada masalah sewaktu pemprosesan visa.. Tengahari itu makan lunch bersama Ummi dan Baba di Secret Recipe Giant Seksyen 13 kerana kebetulan nak beli barang untuk dibawa pulang ke Jakarta sekali.. Boleh tahan sedap juga lunch menu di situ, dan harga juga agak berpatutan.. Petang itu bersiap bagasi untuk pulang, dan sekitar jam 5 mengambil taksi menuju ke KLIA.. Harga taxi ketika pergi sedikit mahal RM73 daripada harga daripada KLIA ke Shah Alam iaitu RM 68.. Sampai di KLIA sekitar jam 6, dan penerbangan pada jam 8 malam.. Agak sengal apabila tiada surau apabila kita dah masuk ke bilik persiapan untuk berlepas, jadi terpaksa melalui imbasan sekali lagi selepas solat.. Leceh betul bila pakai tali pinggang sebab nak kena buka (-_-")


p/s Alhamdulillah dah beli tiket pulang ke Malaysia untuk raya nanti ;)

7 comments:

  1. sudah lain sikit bahasa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. itu lah..
      terkejut juga dengan perkembangan diri.. hehe
      hari tu kat Malaysia masuk tandas, siap dapat borak dengan pekerja Indonesia yang sedang bersihkan tandas tu.. something that I rarely do before..

      Delete
  2. Meat ball ikea x best lah...sedap lagi meat ball abg burn seksyen 7 rm9.90 10 biji...tapi kadang2 orng kedai tu masak masin sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM1 sebiji? hmm.. kena try la lepas nih..
      hehe

      Delete
  3. Kabar baik!!!

    Nama saya teddy dan saya dari Jawa Tengah Indonesia dan alamat saya KP. KADU RT 10 RW 04 KEL SUKAMULYA KEC CIKUPA KAB TANGERANG BANTEN, Saya baru saja menerima pinjaman Rp 3 Miliar (Small Business Admintration (SBA) dari Perusahaan Pinjaman Dangote setelah membaca artikel dari Lady Jane Alice (ladyjanealice@gmail.com) dan Mahammad Ismali (mahammadismali234@gmail.com) tentang cara mendapatkan
    pinjaman dari Perusahaan Pinjaman Dangote dengan tingkat bunga 2% tanpa lisensi atau biaya gurantor, saya baru saja melamar melalui email dan ikhlas selama prosesnya, awalnya saya takut mengira itu seperti penipuan perusahaan peminjaman sebelumnya, tetapi yang mengejutkan saya ini nyata bahwa saya juga berjanji akan memberi tahu lebih banyak orang, percayalah itu nyata 100%, pelamar lain dari negara lain juga dapat bersaksi.

    Email Perusahaan Pinjaman Dangote Melalui email: Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    Email saya: teddydouble334@yahoo.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC