Followers

Wednesday 15 February 2012

Thesis Submission

14 February - RITS

Alhamdulillah, perjuangan ak sepanjang 2 tahun dalam misi mendapatkan ijazah sarjana telah selamat "dibukukan" dan dihantar untuk sesi semakan oleh pihak RITS.. Setiap pelajar bidang kejuruteraan perlu menghantar 2 set 修論 (Master's thesis) sebelum 15 February tapi ak hantar sehari awal bagi mengelakkan "trafik" hari terakhir (笑) Penghantaran thesis ini agak formal sampai setiap pelajar diberi hardcover dan tali; agak leceh kerana perlu tebuk 4 lubang pada kertas tersebut dan semuanya dilaksanakan dalam bilik yang disediakan sebelum menghantar.. 


Staff yang bertugas akan periksa thesis berserta dokumen lain yang dihantar agar tiada "typing-error" berlaku.. Dahsyat kerana waktu 学部 (Undergraduate) dulu, kami hanya hantar terus kepada SV selepas print out  卒論 (Graduation thesis) tanpa perlu dokumen-dokumen lain (link).. Selesai penghantaran 修論, kami diberi resit yang menandakan kami tidak boleh meminta balik thesis tersebut hatta perlu ada pembetulan! 1 set akan disemak oleh salah seorang pensyarah RITS dan satu lagi akan disemak oleh SV.. Thesis tersebut akan disimpan di perpustakaan RITS di kemudian hari..


Proses penghasilan thesis
Lagi mudah menghasilkan 卒論 daripada 修論 kerana waktu itu ak buat dalam kumpulan yang mempunyai 3 orang ahli dan isinya ditulis dalam 日本語 (Japanese).. Kebanyakan bahagian isi kecuali bahagian keputusan eksperimen adalah hasil kerja 先輩 (Senior) jadi kami 後輩 (Junior) hanya menjalankan "kewajiban" atau "kemudahan" yang diberi (笑) Kesenangan di waktu dahulu kini menjadi kesusahan kerana ak perlu menulis daripada awal memandangkan ak memilih untuk menulis dalam 英語 (English)~ Belum pernah ada 先輩 yang menulis dalam 英語 lebih-lebih lagi buat 研究 (Research) yang sama dengan ak (-_-")

Bilik yang disediakan untuk proses penghantaran thesis~

Pada permulaan memang agak pening nak tulis apa; nak mula apa pun macam blank sebab tiada rujukan! Koleksi 修論 yang ada dalam lab kesemuanya dalam 日本語.. Paling mengejutkan bila nak tengok 修論 di perpustakaan, staff yang bertugas tak kasi kononnya perlu ada kebenaran khas untuk lihat.. Tapi kalau nak baca thesis pelajar PhD boleh pula~ Terpaksa ambil gambar secara senyap-senyap beberapa isi dalam thesis PhD sebab tidak dibenarkan bawa keluar daripada perpustakaan (笑) Daripada situ ak mula menulis sedikit demi sedikit daripada introduction sehinggalah kepada bibliography.. Ak juga selitkan ruangan "Published papers" yang menunjukkan senarai artikel yang telah diterbitkan sebagai kenangan (笑)


Perkara paling merisaukan dalam menulis report, thesis dan sebagainya ialah hilang atau data terpadam secara tidak sengaja.. Biasanya kita akan bawa balik kerja di rumah untuk sambung kerana kesempitan masa di lab.. Waktu itu, kebanyakan daripada kita menggunakan USB.. Tapi bagi orang yang pemalas nak cucuk USB dari satu komputer ke satu komputer macam ak, ak syorkan guna perisian DROPBOX yang boleh synchronize segalanya daripada PC lab kepada semua PC lain secara online.. Paling penting, ianya percuma sehingga 2GB! Sesiapa yang berminat boleh download melalui sini (link)~ Tak perlu risau tentang bilangan muka surat; ak pun di awal ingatkan hanya tulis sekitar  50 helai, waktu nak print out baru perasan hampir 100 helai ;) Balik Malaysia nanti insyaAllah nak bukukan thesis ni sebagai kenangan~  

p/s Presentation hari Sabtu nih.. kyaaaaaaa~~~~ \(=.=)/     

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC