Followers

Tuesday 29 June 2010

TA 研修会 (Teaching Assistant Workshop)

29 Jun - RITS

Waktu 学部生 (Undergraduate), ak banyak gunakan masa lapang wat バイト (part-time job) di luar 大学 (University); 平岡織染 (Hiraoka Dyeing), コンビニ (Convinience store), dll~ Bila dah sambung masters, masa ak banyak dihabiskan di 大学 dengan 研究 (Research) membuatkan ak terpaksa melepaskan バイト di luar= Hasilnye, tahun nih punca pendapatan hasil usaha ak sendiri datang daripada pekerjaan TA (Teaching Assistant) yang dibayar oleh pihak 大学.. Selain menjadi TA ntk CALL (Computer Aided Language Learning) dan pelajar JAD 8 (huhu, Rits bayar tuh~), ak juga di pilih ntk menjadi TA bagi subjek パワエレ (Power Electronics) yang diajar oleh SV ak~ Pekerjaan ak ntk TA パワエレ hanyalah 丸付け (Tanda kertas soalan) pelajar memandangkan masa mata pelajaran tersebut bertembung dengan jadual 科目 (subject) lain ;) Walaupon dah nk masuk 3 bulan menjadi TA, tetiba pihak Rits ingin mengadakan 研修会 (Workshop) yang terbuka kepada semua TA; sape yang hadir akan diberi 1500円~ Alang2 hari ni memang ak free xde 授業 (Lecture) plus kalo pergi dapat duit, memikirkan hanya perlu dengar ceramah membuatkan ak mendaftar ntk join 研修会 nih~ 


Waktu sesi pendaftaran, agak terkejut kerana seramai 50 pelajar dipecahkan kepada 13 kumpulan bagi membincangkan tugas/pengalaman sebagai seorang TA~ Waktu 研修会 hanyalah 90 minit namun banyak gak input yang kitorang dapat simpulkan berdasarkan pengalaman2 mereka yang hadir pada 研修会 kali nih~ Awalnye kitorang didedahkan dengan carta pie berdasarkan アンケート (Survey) pelajar tentang mata pelajaran yang diambil yg mana hampir 40% memberi jawapan, "x paham apa yg diajar"~ Dalam kumpulan, kitorang diminta membincangkan peranan seorang TA sambil memberikan pandangan masing2 tentang langkah2 yang boleh diambil bagi membaik-pulih suasana pembelajaran di dalam kelas.. Terbaik gak kerana setiap kumpulan telah disediakan minuman teh berserta お菓子 (junk foods) agar proses perbincangan menjadi lebih menarik.. Setiap kumpulan di minta melantik seorang 司会 (MC) dan 記録係 (Record keeper) dan setelah perbincangan selesai, setiap 記録係 akan bergerak ke beberapa kumpulan lain ntk membincangkan apa yg telah di catat~ Berikut disampaikan input yang ak terima sepanjang 研修会 hari nih~

Hubungan antara TA dan 先生 (Lecturer)
TA yang bagus ialah TA yang menjaga hubungan baik dengan 担当先生 (Lecturer in charge)~ Hubungan baik di sini x bermaksud dari segi fizikal sahaja, tapi lebih kepada sesi pembelajaran; yakni TA mengetahui 流れ (Flow) apa yang ingin 先生 ajar pada hari tersebut.. 

コミュニケーション (Communication)
TA hendaklah mahir berkomunikasi dengan pelajar; kalo boleh kerapkan bertegur sapa secara ringan2 meskipun x melibatkan urusan pembelajaran.. Kita sedia maklum bahawa ade sesetengah pelajar yang agak cuak nk tanya soalan kt 先生; selain memberi galakan yang sesuai, seorang TA seharusnye cube memikirkan jawapan kepada soalan yg diutarakan oleh pelajar terbabit.. jgn terus cakap x tau jer, nanti hilang 信頼性 (Reliability) pelajar terhadap TA tersebut.. TA juga diminta agar sentiasa peka dengan keadaan sekeliling; x yah tunggu pelajar angkat tangan ntk tanya soalan, tp kalo nampak ada pelajar yg tengah 'sangkut', boleh la terus tegur samada dia memerlukan pertolongan dsb~ 

Isu pelajar
Macam biasa, dalam banyak2 kumpulan pelajar akan ada jenis yg pemalas @ lemah semangat @ xde mood.. Seorang TA boleh membantu pelajar berkenaan dengan memberi nasihat tentang peranan seorang pelajar; borak mengenai kepentingan ilmu yang dipelajari ntk masa depan; kalo x reti nak wat nanti susah nk jawab exam dsb~ TA juga x digalakkan memberikan jawapan terus kepada pelajar sebalik nye lebih menggalakkan pelajar ntk memikirkan jawapan sendiri melalui hint2 dsb~ Nak atasi masalah bising dalam kelas agak sukar, salah satu cara yang sering dilakukan oleh TA ialah berjalan mendekati pelajar yang bising tersebut dan memerhatikan gelagat mereka sampai diorang sedar~ TA x digelakkan menegur kelakukan pelajar terbabit bagi mengelakkan mendapat "pahala" free2.. 


Kadang2 benda yang dibincangkan dalam 研修会 semua nyer 当たり前 (Obvious) tp 実際 (Reality) nyer agak sukar ntk diaplikasikan bergantung kepada situasi.. Pekerjaan TA ni juga boleh diibaratkan sebagai インターンシップ (Internship) kerana kita bekerja dengan menerima gaji=  Paling best, TA yang bagus ialah TA yg x makan gaji! Terkejut gak ade sorang tuh jadi TA ntk 10 subjek dalam setahun! o_0

p/s x sabar nak layan Japan vs Paraguay malam nih~

4 comments:

  1. bagus kalau selalu ada aktiviti camni...boelh kembangkan pemikiran kreatif

    ReplyDelete
  2. jpon nye internship takde gaji rasenye..hahaha
    diorng just bg tmpat tggal ngan koutsuhi..pling bnyak dpat pon 1000 sehari..mkan plak byr sndri..adeh~

    ReplyDelete
  3. ikut tempat gak..
    ade tempat 先輩 kt Tokyo kasi gaji kalah basic budak 新卒 padahal buat intern jer~ ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC