Followers

Saturday 26 June 2010

自殺 (Suicide)

Kalo ade Guinness World Records ntk kes 自殺 terbanyak, Jpon mungkin antara bakal2 pemenang kategori nih kerana kes 自殺 yang tinggi saban tahun.. Budaya 自殺 sememangnye telah ada sejak zaman lampau Jpon melalui perkataan 切腹 (Seppuku), 腹切 (Harakiri), dan 神風 (Kamikaze); Jika 切腹 dan 腹切 terkenal waktu era samurai, nama 神風 pula terkenal waktu zaman perang dunia ke-2 oleh 特別攻撃隊 (Special Attack Unit) yang menyerang tanpa mempedulikan nyawa sendiri.. Nama 神風 berasal daripada mitos orang Jpon dulu2 yang mengatakan tuhan menurunkan angin kencang yang membuatkan tentera Mongol x jadi nk serang Jpon= Pukulan angin yang kencang tuh digunakan oleh para reformis ntk mengapi2kan tentera Jpon agar membuat perkara yang sama demi negara pada ketika tuh.. Kadang kala media juga menggunakan perkataan 神風 bagi kes 自爆 (Suicide bombing) -_-" Bagi pengguna 電車 (Train) di Jpon akan terbiasa dengan perkataan 人身事故 (Human body accidents) atau nama ganas dia bunuh diri dengan cara terjun ke landasan keretapi~ Hasilnye pergerakan 電車 akan diberhentikan buat seketika supaya kerja2 pembersihan boleh dijalankan (paling lama setengah jam kot=).. Dengar citer kt area 東京 (Tokyo) memang kerap sangat aa kes nih berlaku, lebih2 lagi kt 地下鉄 (Subway) yang mana 電車 datang setiap 2 minit.. -_-"

自殺者数の推移 (Transition of number people commits suicide)
Biru: Total    Kuning: Lelaki   Merah: Perempuan
Source : link

Bagi penggemar filem Jpon, korang pernah layan citer Suicide Club x?? Aksi 54 pelajar perempuan yang sama2 pakat ntk lompat ke landasan keretapi di 新宿駅 (Shinjuku station) pasti terpahat dalam memori sape2 yg dah layan citer tuh.. Laporan polis bagi kes 自殺 seluruh Jpon tahun lepas menunjukkan peningkatan dengan jumlah kesuluruhan 32,845 orang; 男 (Male): 23,472 dan 女 (Female): 9373~ Pemuda berusia 40~60 tahun mengungguli 40% daripada carta 自殺 tahun lepas~ 57% daripada kes 自殺 tersebuh adalah penganggur= Kalo nk kira 平均 (Average), seramai 90 orang bunuh diri setiap hari di Jpon pada tahun lepas! Terdapat banyak faktor yang menyumbang kepada 自殺 antaranye pengambilan alkohol yang terlalu banyak dan budaya orang Jpon yang suka 'simpan dalam' dalam pelbagai perkara tanpa mendedahkan kepada orang lain.. Krisis ekonomi pada tahun lepas juga boleh dijadikan alasan kerana ramai pekerja yg x bernasib baik dibuang daripada syarikat akibat krisis ekonomi global.. Paling best ada yang mengatakan kurang nyer taboo kalo 自殺 di kalangan masyarakat Jpon sebagai punca kes tersebut tidak berkurangan ;) Terdapat juga sebilangan kecil penduduk Jpon yang sanggup berpindah ke negara lain kerana x tahan dengan isu 自殺 di negara sendiri.. 


Waktu tengah buat2 bz 研究 (research) kt lab, salah sorang member g pasang lagu しねばいいのに (Baik mati jer); lagu yang benar2 menarik perhatian ak~ Bila di soal mengenai lirik lagu tersebut, terkejut gak bila dengar pandangan diorang yang "普通 (Biasa jer~)" o_0 Korang leh layan lagu sekali dengan lirik dia di bawah~ Lagu dia 'sedap' tp lirik serius xleh blah!



しねばいいのに しねばいいのに しんでしまえばいいのに
しねばいいのに しねばいいのに どこかとおいところで しねばいいのに

布団に入ってウトウトしたら 携帯着信迷惑メール
あくびをしたら狙ったかのように 口の中へと飛んでくる虫
欠かさず録ってた深夜番組 野球延長で録画失敗
コーンポタージュの缶に残った 全然取れない最後一粒

どこか遠くの 僕の知らない場所(ところ)で
いつのまにやら 僕の知らないあいだに

しねばいいのに しねばいいのに みんなしんじゃえばいいのに
しねばいいのに しねばいいのに どこかとおいところで
しねばいいのに しねばいいのに しんでしまえばいいのに
しねばいいのに しねばいいのに あの虹の向こうで しねばいいのに


振り向きざまに椅子にぶつけて 無駄に痺れる肘の内側
シャーペン貸したら付属消しゴム 使って返してくるアイツ
有休使って部屋で寝てたら 隣の部屋から工事の音
明日〆切だと思ってたら 今日が〆切だった時の自分

どこか遠くの 僕の知らない世界で
いつのまにやら 僕の知らない時代に

しねばいいのに しねばいいのに みんなしんじゃえばいいのに
しねばいいのに しねばいいのに どこかとおいところで
しねばいいのに しねばいいのに しんでしまえばいいのに
しねばいいのに しねばいいのに 青空の向こうで しねばいいのに

しねばいいのに しねばいいのに みんなしんじゃえばいいのに
しねばいいのに しねばいいのに どこかとおいところで
しねばいいのに しねばいいのに しんでしまえばいいのに
しねばいいのに しねばいいのに あの虹の向こうで しねばいいのに

10 comments:

  1. jap2. ni kisah org jepun yang suka bunuh diri ey? erk.

    ReplyDelete
  2. pelik. ni la contoh camne perspektif kita berbeza disebabkan geografi, sejarah, dan budaya yang berbeza. lagu pasal baik mati je??? tu lagi creepy...

    tapi orang kata japanese ni golongan manusia paling kreatif. betul? ape pendapat ko?

    ReplyDelete
  3. mungkin budaya yg terlalu fokus kepada perfection yg buatkan stress tak tentu pasal tu...huhuhu

    ReplyDelete
  4. @ eciz: haha.. lebih kurang kot~

    @ fadhlihamdan: pasal kreatif tuh ak leh setuju gak kot.. idea diorang memang pelik2, tp ntah camne leh laku plak.. ;)

    @ etomyam: hmm.. dengar kate perfectionist x ramai di Jpon.. wallahua'lam la=

    ReplyDelete
  5. Apa la punca nyer dengan 'senang hati' boleh tawarkan diri dulu nak 'jumpe' tuhan? malas nak q kot...

    Tak de translation ke? lagunye sedap betul...

    ReplyDelete
  6. huhu.. rupe2 nyer ada jer translation lagu nih.. ak dah ganti dengan yang ada translation kt blog nih.. sila layan dan fahami maksud lagu nih~ kui3

    ReplyDelete
  7. suicide club. cite gile tul. sume bunuh diri sbb kumpulan dak2 kecik tu kan.huhu

    n mmg xleh blah lagu tu. Shine ba iinoni..

    bg tazkirah sket kt diorg bro. hehe

    ReplyDelete
  8. beznyew lau pndai bhsa jepon...heee

    ReplyDelete
  9. @ munsyi: huhu.. ok2 ak try~ ;)

    @ laskar: uih.. ke situ plak.. ;)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC