Followers

Sunday 13 June 2010

耳掻き (Ear pick)

Aktiviti 耳掻き atau dalam bahasa mudah nye "korek telinga" merupakan suatu aktiviti yang mudah dan menyelerakan bagi sesetengah pihak.. Sejak kecil kita diajar supaya membersihkan diri, dan istilah "tahi" yang diguna-pakai benar2 menjengkelkan~ "Tahi telinga", "Tahi hidung".. cara membersihkan? KOREK! (笑) Mungkin kerana harga pengorek telinga terlalu murah dan mudah didapati di pasaran membuatkan sesetengah keluarga mengamalkan aktiviti 耳掻き setiap hari.. Namun, aktiviti 耳掻き setiap hari nih ditegah oleh pakar telinga kerana "tahi telinga" tersebut akan keluar dengan sendiri tanpa perlu dikorek! Kita dibolehkan ntk korek telinga tp diberi amaran agar tidak melakukannya secara berterusan.. Jpon agak terkenal dengan 耳掻きカフェ (Ear pick Cafe) dengan rata2 pengunjung nye ialah lelaki.. Semestinya tukang korek telinga ialah wanita dan pengunjung tersebut akan baring mengiring di peha wanita tersebut bagi memudahkan aktiviti 耳掻き tuh dijalankan.. Alat 耳掻き ada pelbagai, namun alat tradisional yang diguna-pakai sekian lama di Jpon diperbuat daripada kayu buluh.. Bentuk dan saiz adalah seperti yang ditunjuk pada gambar di bawah:-


Nikmat yang dirasai apabila telinga dikorek adalah berbeza mengikut kedalaman pengorek telinga tersebut;

0~1 cm : 普通 (biasa)
1~2 cm : 気持ちいい (layan)
2~3 cm : 痛い 殺すつもりかい?!! (sakit)

Difahamkan apabila kita kerap korek telinga, kulit dalam 外耳道 (Saluran telinga) yang sensitif boleh menjadi merah dan mungkin berlaku pendarahan dalaman.. Kebanyakan doktor pakar menasihatkan orang ramai agar tidak pergi ke 耳掻きカフェ kerana risiko ditanggung sendiri sekiranaya berlaku sesuatu yang x diingini.. Memang wanita2 yang bekerja di cafe tersebut mempunyai kemahiran dalam apa yang diorang buat, (dgr citer pekerjaan tuh xde part-time, mesti full-time!) namun mereka bukan pakar telinga! Seorang doktor pakar telah ditanya antara kes yang pernah dia jumpa tentang aktiviti 耳掻き nih dan dia memberitahu, (link)


"Ada suatu hari ada sorang penyakit datang dengan gelabah memberitahu dia jadi pekak secara mengejut! Doktor2 pon dengan gegas melakukan pembedahan ke atas telinga pesakit tersebut dan selepas 3 minit, pembedahan tersebut selesai.. Punca masalah pendengaran datang daripada kapas yang tersumbat dalam lubang telinga.. (笑) Segan giler la pesakit tuh sebab kantoi suka korek telinga dalam2~"


 Nikmat double buat para lelaki kan?? (笑)

7 comments:

  1. haha! funny la! siap xleh wat part time 2..hehe..well, some xtra interesting info 4 me..

    ReplyDelete
  2. mmg terlebih layan la..tunggu ade isteri la br leh tlg korekkan. hehe

    ReplyDelete
  3. @ mira : kalo x silap aa= sbb risiko tinggi gak pekerjaan nih~

    @ munsyi : huhu.. kalo ade isteri sok, ak nk korekkan telinga isteri kot~ muahaha

    ReplyDelete
  4. alahai, korek telinga pn orang lain buatkan..huhu. korek sendiri lagi selesa :)

    ReplyDelete
  5. pic yg last tu mmg menyelerakan huhu :P

    ReplyDelete
  6. @ Shuk: huhu..pelik kan orang Jpon?
    @ xone: tuu diaa~
    @ ameera: :p

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC