Followers

Tuesday 5 March 2013

Make Me A Muslim


Dokumentari keluaran BBC3 ini mengisahkan tentang Shanna Bukhari, bekas peserta Miss Universe untuk England yang dilahirkan sebagai Islam tetapi mengikut cara hidup barat.. Shanna diminta menemu bual beberapa orang muallaf di England untuk mengkaji apa yang buat mereka tertarik untuk memeluk agama yang dikatakan terlalu mengongkong wanita.. Menariknya statistik menunjukkan hampir 5000 orang memeluk Islam setiap tahun dengan 1/3 daripadanya terdiri dikalangan wanita British berkulit putih!


Malah ada dikalangan muallaf ini memeluk Islam kerana tidak tahan dengan tekanan daripada masyarakat sekeliling yang seolah-olah memaksa mereka mengikut arus semasa dengan cara minum arak dan parti liar.. Islam membolehkan mereka memilih jalan yang mereka akui selamat~ Setiap muallaf mempunyai cerita mereka tersendiri seperti masih pelajar, sukar mencari calon suami, merupakan isteri kedua dsb~ Babak terakhir dokumentari akan menunjukkan jalan yang Shanna pilih setelah "diajar" tentang Islam oleh para muallaf dan pastinya anda akan terkejut dengan pilihan tersebut~     

p/s Perbezaan ketara orang Islam sejak lahir dengan yang masuk Islam setelah mendapat hidayah (petunjuk) turut boleh dipelajari melalui dokumentari ini jadi selamat menonton!

3 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Arsenal FC